Nästa artikel
Rosttest: Ford S-Max (2018)
Rost

Rosttest: Ford S-Max (2018)

Publicerad 18 maj 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Ford S-Max.
Rost redan efter 250 mil! Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossen är av stålplåt med dåligt tätade hörn på motorhuv och dörrar. Stänklappar saknas. Både huv och baklucka saknar invändig behandling. Länkarmarna är av aluminium och bränsletank i rostfritt stål. Bandet runt tanken har dock vanligt stål. Innerskärmarna är av plast fram, filt bak och den bakre skärmkanten har bra utformning.

Mellan framskärm och A-stolpe finns vattenabsorberande ljudisolering. Tröskelskarven är nedåtvänd men är bra tätad. Bara vissa balkar har vaxbehandlats. Undertill är det begränsat slitskydd. Motorvaggan har redan börjat rosta på flera ställen efter bara 250 mil! 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-05-18 15:46
pinjong

Hehe. Tror aldrig jag sett så många Fordomar i en och samma tråd. Inklusive barnramsor.

#9 • Uppdaterat: 2018-05-18 17:57
Peter B

Materialet i motorvaggan är så pass tjockt att man inte brytt sig om att rostskydda den.. För rosten kommer ändå inte att bli ett problem under bilens livstid.. Kosmetiskt är det fult, men å andra sidan är det under bilen, så vad har det för betydelse..

#a • Uppdaterat: 2018-05-18 19:10
GF

Jaså. Ford rostar redan efter 250 mil och nästan lika som Toyota C-HR rostar redan efter 200 mil.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-c-hr-2017

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.