Kaross, hjupphängningar och avgassystem av plåt. Dörrar, motorhuv och baklucka har väl utförd limning i skarvar men invändig behandling saknas. Innerskärmar bak saknas, skärmkanterna har bra konstruktion och hjulhusen är väl skyddssprutade. Innerskärmar av plast fram, inga stänklappar men låg blästringsrisk för karossidorna. Tank av plast.
Underredet är ”naket” och saknar täckskivor utom under motorn. Väl utfört slitskydd, väl tätade skarvar men balkarnas hålrum är obehandlade, liksom dörrtrösklarnas insida. Tröskelskarvarna är nedåtvända och väl tätade. Som helhet ett godtagbart skydd för en så billig bil.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Lodgy 1,5 dCi LauréateBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"godtagbart" men ändå underkänt (2av 5). Skalan är absolut men omdömet relativt så hur ska man tolka det?
Som ägare gör man klokt i att snarast fixa hålutrymmena, genomrost är farligt för säkerheten och det kan gå på bara några år.
"avgassystem av plåt"
Nähä...? ;-)
Förmodligen menar han kolstål/svartplåt.
Jämförde med Peugeot Partner som också fick en 2:a, men OJ vilken skillnad i beskrivningen. Där var plåtar helt oskyddade, skarvar dåligt limmade, och en hel del till. Om det var en 2:a, varför fick den här då också en 2:a? Att balkar numera är oskyddade inuti beror på att de helt enkelt har tätats bra. Så länge ingen fukt kommer in, behövs givetvis inget skydd. Utan fukt ingen rost. Men så, förstås, åldras limmet och vad händer om det spricker i skarvarna...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.