Nästa artikel
Rosttest: Dacia Lodgy (2013)
Rost

Rosttest: Dacia Lodgy (2013)

Publicerad 13 september 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Kaross, hjupphängningar och avgassystem av plåt. Dörrar, motorhuv och baklucka har väl utförd limning i skarvar men invändig behandling saknas. Innerskärmar bak saknas, skärmkanterna har bra konstruktion och hjulhusen är väl skyddssprutade. Innerskärmar av plast fram, inga stänklappar men låg blästringsrisk för karossidorna. Tank av plast.

Underredet är ”naket” och saknar täckskivor utom under motorn. Väl utfört slitskydd, väl tätade skarvar men balkarnas hålrum är obehandlade, liksom dörrtrösklarnas insida. Tröskelskarvarna är nedåtvända och väl tätade. Som helhet ett godtagbart skydd för en så billig bil.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Lodgy 1,5 dCi Lauréate
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-13 18:11
Mr_hjalmar

"godtagbart" men ändå underkänt (2av 5). Skalan är absolut men omdömet relativt så hur ska man tolka det?

#2 • Uppdaterat: 2013-11-26 17:39
olyckholm

Som ägare gör man klokt i att snarast fixa hålutrymmena, genomrost är farligt för säkerheten och det kan gå på bara några år.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-26 17:43
hultarn

"avgassystem av plåt"

Nähä...? ;-)

Förmodligen menar han kolstål/svartplåt.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-27 23:01
olyckholm

Jämförde med Peugeot Partner som också fick en 2:a, men OJ vilken skillnad i beskrivningen. Där var plåtar helt oskyddade, skarvar dåligt limmade, och en hel del till. Om det var en 2:a, varför fick den här då också en 2:a? Att balkar numera är oskyddade inuti beror på att de helt enkelt har tätats bra. Så länge ingen fukt kommer in, behövs givetvis inget skydd. Utan fukt ingen rost. Men så, förstås, åldras limmet och vad händer om det spricker i skarvarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.