DS5 har kaross av plåt men motorhuv av aluminium. Framskärmarna är luftigt och bra monterade, medan bakluckan enbart är tätad i nederkant och saknar rostskyddsbehandling. Små dräneringar i luckan.
Rostrisk i främre nederkant på bakdörrarna, på grund av dålig karosspassning kan områdena med tiden utsättas för blästring. Innerskärmar av plast, bra skärmkantkonstruktion bak. Många otätade skarvar under bilen, slitskydd bara på bottenplattans mest utsatta ställen.
Mycket små stänklappar fram och tröskellådsskarvarna sticker rakt ut från framhjulen – sammantaget risk för blästring. Ingen invändig behandling av hålrum. En del är bra på DS5, en del är klara brister.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS5.Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.