Citroën Cactus kaross är i stålplåt, förutom huven som är av aluminium och därmed inte kan rosta. Bilen har också bra plastinnerskärmar både fram och bak och underredet har få skarvar. Erfarenhetsmässigt använder Citroën dessutom en bra galvning som brukar kunna stå emot rosten de första åren.
Men Cactus har även en hel del brister. Dörrar och baklucka är bara limmade i nederkant och saknar invändig behandling. Samma sak gäller balkarna under bilen. Underredet har också många otätade skarvar, främst i den bakre delen, och slitskyddet är sporadiskt. Minus blir det även för det fuktsugande ljudisoleringsmateralet i A-stolparna.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C4 Cactus (2014)Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Underredet har få skarvar" står det att läsa i första stycket.
I andra stycket står det "Underredet har också många otätade skarvar"
Hur vill nu ha det egentligen?
När jag besiktigade min Picasso senast så fick bilen beröm, besiktningspersonalen sa att detta var bra bilar som håller länge, inga problem med rost. Och ni har sågat rostskyddet. Rejäl högkvalitativ plåt och en kvalitativt högtstående galvanisering räcker tydligen väldigt långt hos PSA-gruppens konstruktioner, mer än ni tycks tro varje gång ni bedömer rostskyddet.
Maglin, jag antar att de menar att underredet har få skarvar men av de få skarvar som finns är många otätade. :) Huruvida detta verkligen inverkar negativt på rostskyddet, det kan ifrågasättas...
Dåligt! Varför inte satsa på ett bättre rostskydd istället för dessa förfulande plastsköldar på dörrarna. Fult så det förslår.
Lars58, du får gärna förklara för mig på vilket sätt ett bra rostskydd hindrar bucklor och skrapmärken på sidorna när grannen kör in en fullastad kundvagn i ens bildörr på parkeringen utanför ICA Maxi stormarknad.... Däremot står plastsköldarna på sidorna emot sådana äventyr på landets kundparkeringar. De har alltså en praktisk funktion. Plus jag tycker de är snygga, bara man väljer dem i rätt färg - de finns i flera olika. Och de är utbytbara dessutom om man tröttnat på sitt färgval och vill ha något annat.
Jag förstår inte förkärleken att använda material som suger åt sig vatten så att det blir liggande.
Nu verkar dock inte denna bilen ha det i skärmarna som tur är som vissa andra, men ändå.
Men 2 av 5 är inget bra resultat, inget man förväntar sig av Citroen.
...och vad kostar ett "kit" med sköldar i en annan färg ?
Pi, jag har inte kollat aktuell prislista men de finns i tillbehörskatalogen till Cactus.
Jo - hittade det just. "Från 6.170 kr" - känns som ett något svårsålt tillbehör till en bil som säga vara billig - vilket jag inte riktigt tycker om man jämför vad man kan få för samma pengar. Men vill man ha en udda bil är det säkert rätt.
Den kostar från 139 900 kr och då är den större än konkurrenterna för samma pengar för Cactus är en bil i storlek som för lilla mellanklassen men kostar som en småbil. Som jag tidigare har skrivit så är Cactus ingen budgetbil, det är en högkvalitativ bil om än med flera enkla och smarta lösningar, och prismässigt så är idén att Citroën ska konkurrera mot Skoda och Seat, Peugeot mot Volkswagen och DS mot Audi. Skoda är inte billiga bilar i dag, men de är billigare än Volkswagen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.