Nästa artikel
Rosttest: Citroën Cactus (2014)
Rost

Rosttest: Citroën Cactus (2014)

Publicerad 16 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
"Underredet har också många otätade skarvar, främst i den bakre delen, och slitskyddet är sporadiskt."


Citroën Cactus kaross är i stålplåt, förutom huven som är av aluminium och därmed inte kan rosta. Bilen har också bra plastinnerskärmar både fram och bak och underredet har få skarvar. Erfarenhetsmässigt använder Citroën dessutom en bra galvning som brukar kunna stå emot rosten de första åren.

Men Cactus har även en hel del brister. Dörrar och baklucka är bara limmade i nederkant och saknar invändig behandling. Samma sak gäller balkarna under bilen. Underredet har också många otätade skarvar, främst i den bakre delen, och slitskyddet är sporadiskt. Minus blir det även för det fuktsugande ljudisoleringsmateralet i A-stolparna.

Rostskyddsgaranti: 12 år
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C4 Cactus (2014)
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-16 13:52
Maglin1234

"Underredet har få skarvar" står det att läsa i första stycket.
I andra stycket står det "Underredet har också många otätade skarvar"

Hur vill nu ha det egentligen?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-16 13:53
Raphael

När jag besiktigade min Picasso senast så fick bilen beröm, besiktningspersonalen sa att detta var bra bilar som håller länge, inga problem med rost. Och ni har sågat rostskyddet. Rejäl högkvalitativ plåt och en kvalitativt högtstående galvanisering räcker tydligen väldigt långt hos PSA-gruppens konstruktioner, mer än ni tycks tro varje gång ni bedömer rostskyddet.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-16 13:54
Raphael

Maglin, jag antar att de menar att underredet har få skarvar men av de få skarvar som finns är många otätade. :) Huruvida detta verkligen inverkar negativt på rostskyddet, det kan ifrågasättas...

#4 • Uppdaterat: 2014-09-16 13:56
Lars58

Dåligt! Varför inte satsa på ett bättre rostskydd istället för dessa förfulande plastsköldar på dörrarna. Fult så det förslår.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-16 14:00
Raphael

Lars58, du får gärna förklara för mig på vilket sätt ett bra rostskydd hindrar bucklor och skrapmärken på sidorna när grannen kör in en fullastad kundvagn i ens bildörr på parkeringen utanför ICA Maxi stormarknad.... Däremot står plastsköldarna på sidorna emot sådana äventyr på landets kundparkeringar. De har alltså en praktisk funktion. Plus jag tycker de är snygga, bara man väljer dem i rätt färg - de finns i flera olika. Och de är utbytbara dessutom om man tröttnat på sitt färgval och vill ha något annat.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-16 14:21
Reverend Benny

Jag förstår inte förkärleken att använda material som suger åt sig vatten så att det blir liggande.
Nu verkar dock inte denna bilen ha det i skärmarna som tur är som vissa andra, men ändå.

Men 2 av 5 är inget bra resultat, inget man förväntar sig av Citroen.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-16 14:25
Pi

...och vad kostar ett "kit" med sköldar i en annan färg ?

#8 • Uppdaterat: 2014-09-16 15:39
Raphael

Pi, jag har inte kollat aktuell prislista men de finns i tillbehörskatalogen till Cactus.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-16 16:27
Pi

Jo - hittade det just. "Från 6.170 kr" - känns som ett något svårsålt tillbehör till en bil som säga vara billig - vilket jag inte riktigt tycker om man jämför vad man kan få för samma pengar. Men vill man ha en udda bil är det säkert rätt.

#a • Uppdaterat: 2014-09-16 16:31
Raphael

Den kostar från 139 900 kr och då är den större än konkurrenterna för samma pengar för Cactus är en bil i storlek som för lilla mellanklassen men kostar som en småbil. Som jag tidigare har skrivit så är Cactus ingen budgetbil, det är en högkvalitativ bil om än med flera enkla och smarta lösningar, och prismässigt så är idén att Citroën ska konkurrera mot Skoda och Seat, Peugeot mot Volkswagen och DS mot Audi. Skoda är inte billiga bilar i dag, men de är billigare än Volkswagen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.