BMW 5-serien har ett utmärkt rostskydd. Motorhuv, framskärmar och dörrar är i aluminium och samma sak gäller hjulupphängningar och en del andra chassidetaljer.
Tätningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och bakluckan, som är i stålplåt, är invändigt behandlad. BMW har också konstruerat om skärmkanterna bak, som på den tidigare 5-seriemodellen hade en smutssamlande hylla.
Under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Dessutom är slitskyddet bra och skarvarna noggrant tätade. BMW har också, till skillnad från Audi, kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.
På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet som på den tidigare 5-serien var helt i rostfritt. På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, medan resten är rostfritt.
– Kul att för en gångs skull få dela ut dubbla toppbetyg i testduellen mellan 5-serien och Audi A6. Allra mest imponerar 5-serien, som är en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Jämfört med Audin är BMW:s femma snäppet starkare, säger en nöjd Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 520dBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.