Huv, dörrar och baklucka är ordentligt tätade och invändigt behandlade med vax. Bilens underrede skyddas av plastsköldar och galvaniserade plåtar men under dem finns endast grundlack och ingen underredsbehandling. De flesta plåtskarvar har förseglats med kraftiga limsträngar och balksystemet är väl behandlat.
Delar av framvagnen är gjorda av aluminium och bakvagnens länkar är kraftigt galvaniserade. Bränsletanken är av plast och upphängd i rostfria stålband. Avgasrören är rostfria – dock inte ljuddämparna. Bilen saknar stänklappar och innerskärmarna bak är gjorda av pressad textil som med tiden kan bli fuktiga.
Skärmkanterna bak är vikta på ett gammalmodigt vis som lagrar lort. De behöver spolas rena regelbundet om rosten ska hålla sig borta.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 318d TouringBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kjører selv en sedan 3-serie 2010-mod. Gjelder det samme for den, exempel bakskjermer?
Er det lurt å bruke VARMT vann fra høytrykkspyler under rengjøring under bilen?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.