Nya Audi A6 är påkostat byggd och har en kaross som till stora delar består av aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka. Även hjulupphängningarna fram och bak är i aluminium, liksom en del andra chassidetaljer.
Tummen upp blir det också för att samtliga balkar under bilen har en välgjord inre behandling. Ytterligare pluspoäng får Audin för vettigt konstruerade skärmkanter bak och för att den bakre ljuddämparen är i rostfritt stål.
Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är helt otätade och att slitskyddet inte är av högsta klass. Det finns heller ingen behandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Dessutom saknas stänklappar och samtliga innerskärmar är i ett filtliknande material som riskerar att suga åt sig fukt.
– Trots några missar blir det högsta betyg för nya A6. Audi har en lång tradition på att bygga rostsäkra bilar och brukar dessutom ha en mycket bra galvning, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A6 2.0 TDIBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märkligt nog att man ger en femma trots att man hittar så många brister???
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.