Nästa artikel
Rosttest: Audi A4 Avant 2,0 TDI 170 Quattro (2011)
Rost

Rosttest: Audi A4 Avant 2,0 TDI 170 Quattro (2011)

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Audi. Karosskarvar är väl tätade och bilen är konstruerad för att motstå rost. Motorhuv, baklucka och dörrar är rostskyddsbehandlade invändigt. Under bottenplattan finns inget slitskydd. Istället täcks stora delar av underredet av plastsköldar. Att stänklappar saknas är en nackdel.

Skärmkanterna har en bra konstruktion som inte ger rosten fäste men både främre och bakre innerskärmarna är gjorda i ett filtliknande material som kan dra åt sig fukt. Bränsletanken är av plast, den bakre delen av avgassystemet är rostfri samt stora delar av hjulupphängningen är i aluminium.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 Avant 2,0 TDI 170 Quattro
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.