Bländrisk: Toyota Yaris har hög risk för bländning av mötande bilister på halvljuset. VW Polo har acceptabel siktnedsättande bländning.
Lamptyp halv/helljus: Yaris har H4-lampor och en reflektor. Polo har projicerande halv- och helljus med xenonlampor D1S. Men Polo har också ett statiskt kurvljus med H7-lampor och LED dagljusbelysning.
Lampbyte: Båda har god åtkomlighet för byte. Men VW rekommenderar byte vid verkstad när det gäller xenonlampor och avråder bestämt från eget arbete.
Kommentar: Yaris har godkänt halvljus med en räckvidd ungefär som medelbilen och med bra balans mellan när- och fjärrområde. Den höga bländningsrisken sänker betyget en aning.
Polo är avsevärt bättre med dels längre ljuskägla dels, och framför allt, med bredare halvljus och bättre belysning i sidled och snett framåt – dessutom med xenonljusets betydligt vitare ljus.
Helljusbilden är ungefär lika långa, men Polo har bredare och en för ögat behagligare färgtemperatur. Helt klart har Polo bättre belysning. LED som dagljusbelysning sparar dessutom på de dyra xenonlamporna.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Yaris 1,33 Style Volkswagen Polo 1,4 MastersBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man undrar om det inte finns någon lag på hur starkt ljus en bil får ha för många nya bilar har starkt ljus man blir bländad av många när man åker på kvällen om folk kunde sluta köra med dimljus jämnt för det är ju inte lagligt om det inte är dimma många är ju så dåligt inställda så dom bländar men polisen gör ju inget mot detta tycker synd om dom som har en äldre bil med dåligt lyse för dom ser ju inget när dom möter en ny bil med starkt ljus.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.