Bländrisk: Båda bilarna ger hög risk för siktnedsättande bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: Opel har en xenonlampa (D1S) som genom en projicerande lins med adaptiv belysning skapar hel-/halvljus samt ljusbild anpassad efter hastighet. Skoda Octavia har halogenbelysning med H7 för helljus samt H7 + H1-lampa på helljuset.
Lampbyte: På Opel Astra rekommenderas verkstad eftersom man anser att xenonlampor ska bytas av auktoriserad personal. På Octavia kan hela strålkastaren demonteras eller dras något framåt för att man lättare ska kunna byta glödampor. En elegant lösning som inte framgår i instruktionsboken.
Kommentar: Opel Astra har ett mycket bra halvljus. Vi redovisar här två av de ljuslägen som finns. Först det vid låg hastighet i stadstrafik, då ljusen sänks och breddas för att lysa upp vägen på nära håll och gör att man snabbare ser oskyddade trafikanter. Ljusbilden vid högre hastighet är avsevärt längre men håller också en utmärkt bredd. Astras halvljus är överlägset. Skoda har ändå bra lyse både på halv och helljus. Octavia har längre räckvidd men smalare ljuskägla.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Octavia TDI Greenline ”Elegance” Opel Astra Sports Tourer 1,7 DCTI ecoFLEX ”Sport”Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.