Bländrisk: Båda bilarna har hög bländningsrisken för mötande på halvljus.
Lamptyp: Halv/helljus: Renault – H7/H7 + H7. Seat – H7/H7 + H7 (longlife-lampor på halvljus).
Lampbyte: På Renault är det mycket trångt att komma åt strålkastarens baksida (instruktionsbok saknades varför ev instruktioner inte var tillgängliga). På Seat är det trångt på vänster sida där batteriet är monterat men okej på höger sida.
Kommentar: Renault Clio och Seat Ibiza har likvärdiga halvljus med bra räckvidd och bredd. Clio har lite bredare ljusstråle. Tyvärr har båda ganska mycket ljus i den så kallade bländningspunkten, d v s på den höjd där en mötande förares ögon befinner sig. Också helljusen får samma betyg. Clio har dock betydligt bredare ljusstråle mellan 100 och 150 meter framför bilen.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza ST 1,2 TSI Ecomotive Renault Clio Sport Tourer TCe 100Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.