Nästa artikel
Ljustest: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus
Ljus

Ljustest: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus

Publicerad 21 januari 2016 (uppdaterad 21 januari 2016)
Överväldigande bra, men bara på den dyraste versionen. Läs mer i ljustestet av Opel Astra, Volkswagen Golf och Ford Focus.
Fords kombination av xenon och halogen fungerar bra även om helljuset räckvidd inte räcker till betyget 3.

Opels Matrix-system är överväldigande bra, men finns bara på den dyraste versionen, inte som option på övriga modeller.

VW Golf med halogenlampor ger en bra och fyllig ljuskägla såväl på helljus som halvljus, men förstås inte med xenon- eller LED-lampornas vitahet.

Ford Focus (Xenon/H7):
Halvljus, längd: 84 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Astra (LED):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 248 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Volkswagen Golf (H7/HB3):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 21 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 24 m.
Helljus, betyg: 3/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-21 10:07
Reverend Benny

Känns rätt fel att ens jämföra dessa 3 olika tekniker.
Om nu Ford och Opel testas med det "bästa" dom har att erbjuda så borde ju även Golf vara utrustad med detta. Tror inte Golfen piskat Opel ändå men hade varit ett mer rättvist test.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-21 10:15
hans.antnas

Jag har i många år kört vintertid Luleå-Arvidsjaur-Sorsele-Nalovardo och mött hundratals testbilar , många olika märken Mercedes,Audi,Vw , med mera ,alla med e-ljusbågar varför har inte bilindustrin fixat ljus på bilarna som räcker

#3 • Uppdaterat: 2016-01-21 10:27
Grosser

@Japsen: De finns bara som standard från högsta Dynamic-nivån (ej tillval på lägre nivåer), Astran kostar då från 194 900 kr med rabatt.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-21 10:43
Reverend Benny

Hade varit kul att se/läsa hur Astran står sig mot andra LED bilar som t.ex. Seat Leon och andra i klassen som erbjuder Full-Led.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-21 11:10
Pi

Vilken bil som piskar vem är nog helt beroende på vilka krav man har men som helhet anser jag ändå, trots provkörningar av bl a denna Opel, att Golf är "svårpiskad" i klassen. Avseende ljustesten är jag snarast överraskad att Golfens konventionella ljus ändå står sig såpass bra i jämförelsen - det hade jag definitivt inte väntat mig.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-21 11:28
Encoctmebreu

@Reverend Benny
Det är Full-Led med Led Matrix systemet. Iaf enligt opel själva

#7 • Uppdaterat: 2016-01-21 11:39
ffodil

Tror visst Peugeots 308 full LED hade bästa ljuset i tester hittills, om jag minns rätt.
Den fick full pott på både hel och halvljus med något avdrag för viss bländningsrisk.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-21 14:30
N-iklas

Tanken var att ta tre standardutrustade bilar med standard "paket" och en likvärdig motor.
I den vanliga Golfen är dyraste strålkastarna Bi-Xenon tillval.

Golf är 7000 billigare men trots det måste den kompletteras med två "paket" för 14 500 och 6 700 för att försöka efterlikna funktionerna - totalt 21 200 extra, vilket slutar på 14 000 dyrare än Astra utan att strålkastarna är lika bra.
Om man nu ska titta på strålkastare.

Råkar ha ett test av Touran med LED liggande nära och där är halvljuset längd 80 bredd 22, helljus längd 177 bredd 18.

Volvo XC90 med LED - halvljus längd 101 bredd 26, helljus längd 228 bred 32 meter.

(Personligen är det den elektriska handbromsen av "fel" typ, avsaknaden av mekaniska drg-låsknappar i dörrarna, inkräktande hjulhus fram, taklamporna fram, klimatsystemet i standardutförande, dålig instruktionsbok, att bakljusen inte brinner annat än när halvljuset är på, karossens billiga utförande i små detaljer (om man ser noga efter) en yttre design som saknar all flärd och exklusivitetskänsla och en opersonlig och karaktärslös allmän känsla, inte olik Toyota som gör att nuvarande Golf inte fungerar för mig.
Och så avsaknaden av rejäla balkar i bakre delen av karossen... som är en otrevlig sak.
På dessa punkter vinner Astra stort och klart.

Annars är denna modell 7 mer en bil som liknar just det jag vill ha och som är mycket lik gamla tiders Opel med en mängd små finesser, jag trivs nog så bra i Golf och det är lätt att se varför den säljer - det är först när man börjar kritiskt granska och tänka efter istället för att bara åka och titta på landskapet utanför fönstret, som det positiva intrycket av Golf börjar fläckas av allt mer irritation och obehag.
Jag kan inte peka på någon ny bil överhuvudtaget i hela världen - ens om om priser var 100 miljoner - jag med iver och längtan skulle vilja ha, ej heller denna Astra.
Nya Opel GT kanske? första bilderna är intressanta.
Möjligen en Zafira med den gamla 1.4 T motorn, inte så snabb men med världens bästa motor och en underbar förarplats.
Kanske gamla Astra som har betydligt fler finesser, men helst en Senator 1993, den bästa bil jag någonsin kört och åkt i, ingen ny bil kommer i närheten. )

(Allt DETTA sagt för att påpeka att jag inte menar att speciellt kritisera Golf på något orättvist sätt.)

#9 • Uppdaterat: 2016-01-21 14:43
Highlander

Angående LED-ljuset i Astra och andra bilar i klassen. Från testet:

" Golf-klassens i särklass bästa ljus "

" Vi testade Astras nya strålkastare på en rad olika typer av nattsvarta senhöstvägar och de fungerade
hela tiden klockrent. Det spelar ingen roll om du kommer ifatt eller möter en annan bil. Bländningsrisken är alltid lika med noll, samtidigt som ditt eget ljusutbyte är mångfalt bättre än med
konventionella strålkastare. Imponerande! "

#a • Uppdaterat: 2016-01-21 15:01
N-iklas

Det är nästan det viktigaste, så många avancerade strålkastare har ju kritiserats för att de inte hanterar automatiken utan misstag och fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.