Bländrisk: Både Kia och Nissan har högre risk för bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: Såväl Kia som Nissan har H4-glödlampor och en reflektor som ger både hel- och halvljus. Nissan har också ett autoläge på ljusreglaget. Men det har ingen funktion. Kia har varselljus som tänds när motorn startar. För att få på halvljus måste ljusreglaget vridas till nattläge.
Lampbyte: Det är inga större problem att byta H4-lamporna vare sig på Kia eller Nissan. Kias varselljus sitter däremot i plastskölden fram och är betydligt svårare att komma åt.
Kommentar: Kia och Nissan har bra halvljus med en längd som är bättre än medelbilen. Kia är en hårsmån längre räckvidd och bredd, men Micra lyser upp bättre vid sidan av vägen längre fram. Picantos helljusbild är aningen udda med ljustungor. Micra har en mer harmonisk ljusstråle med bättre längd och bredd. Ljuset upplevs också som vitare. Micra laddar redan på tomgång modiga 14,4 volt.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Kia Picanto EX 1,2 ECO Nissan Micra 1,2L TeknaBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.