Helljusautomatik på alla testkandidater. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
BMW var extrautrustad med LED-belysning (14.600 kr). Mercedes och Volvo har LED som standard. Mercedes har extremt lång räckvidd på halvljus med sin speciella stjärnform, men också med hög bländningsrisk för mötande. BMW och Volvo är betydligt mildare i det avseendet. BMW och Volvo har mycket lång räckvidd på helljus. Alla tre har heljusautomatik.
BMW 5-serie Touring (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Mercedes E-klass Kombi (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volvo V90 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
BMW 5-serie Touring (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Mercedes E-klass Kombi (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volvo V90 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fick uppleva helljusautomatik när jag provade en Kia Optima, kul grej.. men det tog mer fokus att se om heljus/halvljus slogs på och av som det skulle, så det hade nog varit mindre störande att göra det själv.. automatiken är för övrigt också för långsam..
Mw73. Så upplevde jag det i min förra octavia vilket gjorde att jag avaktiverade det.
Den jag har nu är så mycket bättre och man kan ändra känsligheten och det blir markant skillnad.
Använder den hela tiden nu och det känns stabilt.
Däremot så finns det nog ingen elektronik som är så snabb som ögat och sinnet när det skall slås på igen men jag tycker det funkar helt okey på årets 18 modell.
"Alla tre har heljusautomatik."
Och vad menas med det?
Automatisk bländning mellan hel och halvljus som det betydde förr?
Eller att helljuset automatiskt anpassar sig efter förhållandena - typ Matrix?
Man säger vanligtvis aldrig något om sådana tekniska detaljer i ljustesterna och det är ju väldigt märkligt då förekomsten eller avsaknaden av sådan teknik har en dramatisk inverkan på hur ljuset och strålkastarna fungerar.
V90 har inte LED som standard utan kräver Business-paket när man endast valt Kinetic.
I övriga utrustningsnivåer ingår det.
Både MB och BMW har strålkastare som bländar kraftigt vid halvljus. Jag kan inte förstå hur de kan få dem godkända.
Dessutom tycks BMW ha 4 halvljus, jag trodde max var 2?
Automatik, och adaptiva led/xenon. Skulle inte köpa en bil utan det, är väl led som gäller nu. Gör mörkerkörning så mycket vilsammare. Beroendeframkallande. Maximalt ljus på vägen, i skogen så man ser älgar och allehanda vilda bestar i god tid, och runt framförvarande eller mötande bilar.
Synd att inte dessa finesser testas, dvs hur bra bilen lyser när man använder den. Endast halvljus lyser bara när det är gatlyktor eller skymning på min Mazda, annars så lyser den upp med ljus på sidorna och förstärkt halvljus nör det är mörkt, helt baserat på trafiksituationen och styrt av automatiken.
Min förra BMW, med adaptivt xenon gjorde på samma vis och förändrade även formen på ljuskäglan, lös smalare och längre, vid högre fart. Riktigt bra det också.
Håller med guran fullständigt.
Har man haft adaptiv xenon/led och sätter sig i en H4 känns det som parkeringsljus.
MrColt
Visst har Volvon led som standard, däremot inte adaptivt led Matrix ljus
Hultarn, har man bra halvljus på sin egen bil bländas man inte av varken MB eller BMW vad jag har märkt av. De gånger jag blir bländad är oftast när man möter någon utan automatik och vederbörande glömmer slå av helljuset eller gammal bil med halogenljus som är helt fel inställda eller har hela tjocka släkten i baksätet.
Guran: Det hjälper inte med bra halvljus när den andres ljus slår för högt, och dessutom är det lika illa att ha dem bakom sig. Jag hade en BMW bakom häromdagen och den bländade rejält. Tyvärr kan man inte inte blända av ytterspeglarna, så jag fick till sakta ner och "lura honom" att köra om för att slippa ha blinkandet i backspeglarna. Det syntes också på vägskyltarna framför hur hans halvljus blippade högt.
Nu är det väl ändå ännu en gång faktafel i artikeln. Nya BMW G30/31 eller femserien som den kallas är standardutrustad med LED belysning, skam vore väl annars på en ny premiumbil. Men däremot är adaptivt led-lyse ett tillbehör för 14.600. Det är det även på både Mersan och Volvon men inbakat i olika paket, är väl SE paket på Mercedes och i business paketet på Volvo, även paket som inkluderar adaptivt LED finns till BMW
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.