LED i hela testtrion. Två imponerar, en får godkänt. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla testbilar är utrustade med LED både på halv- och helljus. Audis strålkastare får godkänt medan Skoda och Volvo imponerar. För Volvon är det helljusets räckvidd som sticker ut och lyser upp vägen en bit bortom 250 meter framför bilen.
Audi A4 allroad (LED):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Skoda Octavia Scout (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 215 m.
Helljus, bredd: 32 m.
Helljus, betyg: 4/5
Spolning: Ja.
Volvo V60 Cross Country (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 278 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5
Spolning: Ja.
Audi A4 allroad (LED):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Skoda Octavia Scout (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 215 m.
Helljus, bredd: 32 m.
Helljus, betyg: 4/5
Spolning: Ja.
Volvo V60 Cross Country (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 278 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5
Spolning: Ja.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo briljerar, som vanligt:)
En av få saker jag saknar med Volvon, den hade utan tvekan bättre lyse än min nuvarande bil. Och en snabbare ljusautomatik.
Volvo har verkligen lyckats riktigt bra med sina LED, en del av deras tänk kring säkerhet såklart. Mer förvånande att VAG sätter bättre ljus i Skoda än i Audi......
Jag har kört mer än 12000 mil med Octavia Led/xenon och när jag kört firma Forden med fler halogen bilar så känns det som att ha parkeringsljusen på.
Konstigt att folk prioriterar bort ett bra ljus.
Många väljer och värdesätter en digital hastighetsmätare mer kan man få en känsla av.
mso: Nu är det väl iofs knappt någon bil du kan få digital instrumentering i men inte led som standard eller i samma paket så det resonemanget var väl ändå ganska löjligt. Sen självklart måste väl folk få prioritera olika. Jag har en vän som de senaste 5 åren knappt aldrig varit utanför Helsingborgs stadsgräns med sina bilar, vad ska han med bra ljus till?
Det där med att försöka styra folks val är ett fult sätt tycker jag. Massvis med folk som undrar hur jag kan köpa bil utan dragkrok, det som man verkligen måste ha......nä, det måste jag inte, lägger mycket hellre motsvarande pengar på en taklucka då....vägrar husvagn när det finns hotell, finns företag som flyttar åt en när man behöver göra det....
Jag kunde haft lite bättre ljus på min bil, speciellt vintertid vill man kunna se lite bättre. Men så bra som Volvo, tveksamt.. blev bländad av vita skyltar utanför Åre av starkt reflekterande ljus när jag åkte en V60. (då är det lite för bra).
Bra jobbat av Volvo. Det jag alltid uppskattat med Volvo är att dem så vitt jag stött på alltid haft bra bredd på ljuset.
Generellt sett är det alldeles för många modeller som har kasst ljus. Jag håller med om Milky att det skulle förmodligen börja hända saker om Euro-NCAP började att ”säkerhetstesta” strålkastarna.
Nja Henrik. Såå många som imponerar sig blind av en digital hastighetsmätare som snurrar och roterar med hälsningsfras när motorn startas.
Och så många som köpt en fin ny bil med halogen men tre veckor senare lämnar in bilen och får en ljus ramp monterad för 7800:- när man kommit på det dåliga ljuset.
Värdelöst ändå när man får möte var annan minut.
Och visst är det olika prioriteringar om ljus osv men även om man bara lämnar stan två ggr i månaden så är älgen eller vildvinet bara bakom busken i skogen.
Jag tycker nog att många inte tänker till för bilköpet ändå.
Som han som kom hem med nybilen och gumman konstaterar att det bara är förarsätet som går att höja.
Bara att skaffa en kudde för att hon skall se ut.
Vad har du egentligen emot skärmbaserade instrumenthus? det är inte första gången du ondgör dig över dem. Det är väl bara fördelar med det? Att man kan efter eget tycke och behov välja vad för information man vill ha där istället för det förutbestämda som är i en bil utan? Tycker du inte det är bättre kunna få upp navin där istället för på en skärm ner på mittkonsollen?
Jag kan verkligen inte komma på nån nackdel med digitalt mätarhus kontra det traditionella......
Sen att jämföra det med halogenljusen blir korkat bara....hur många av de som du ondgör dig över köpt bil med dåligt halogenljus tror du valt digitalt instrumenthus istället?! Och därav inte hade råd med bra lyse........dumheter och löjligt det påståendet!
Jag håller däremot med att bra lyse är en bra sak, men att komma och försöka lägga sig i vad folk borde och inte borde välja, det är bara så otroligt dumt......låt folk välja själva hur dumt de än väljer, de flesta är iaf så smarta att de lär sig av sina misstag. T.ex. om nu din skröna vore sann köper han ju säkert inte bil utan höjdjusterbart passagerarsäte nästa gång med.....
Henrik
Därför att dumhet och dumma människor belastar samhället och/eller alla andras försäkringspremie...
Axa: Ok, då blir ju följdfrågan, om du nu vill leva i ett samhälle där vi inte har fria val av vad vi får köpa för det kan belasta samhället skadekostnadsmässigt, vart ska då gränsen gå? Ska folk enbart få köpa nya bilar av största storleksklass då småbilar är större risk att skadas allvarligt i? Ska folk bara få köpa bilar utrustade med aktiv filhållning, adapriv farthållare, blindspot detective, large animal detection m.m.? Tror du får väldigt få med dig på den tanken......
För det kan väl inte vara så att folk ska behöva köpa just exakt det DU anser vara viktigt?!
Nejdu, ett samhälle där vi tar bort fria valet i vad folk väljer att skaffa sig, nej tack.......
Jag själv väljer nästan bara fullutrustade säkra bilar, så inga problem för mig, men jag har också insikten att förstå att alla andra varken kan eller vill välja det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.