Efter sju år och 20 000 mil känns vår Volvo V90 oförskämt frisk.

Nästa artikel
Volvo V90: Nästan inget värdetapp på hela året
Långtest

Volvo V90: Nästan inget värdetapp på hela året

Publicerad 2024-01-17 14:45 (uppdaterad 2024-02-15 13:05)

Efter sju år och 20 000 mil känns vår Volvo V90 oförskämt frisk.

Vår Volvo V90 är eftertraktad som begagnad och värdeminskningen har stannat av helt. Trots tre omfattande verkstadsbesök på ett år är milkostnaden låg.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Att sälja sin nyinköpta bil efter tre år framstår som vansinne när vi summerar milkostnaden för vår Volvo V90. Efter det senaste året med 3 220 mils körning får vi 3 500 kronor mindre av en bilhandlare än året innan – milen har i princip varit gratis sett till värdeminskningen, den dyraste utgiften på en bil.

Att vi tvingats till verkstaden för att byta både bromsskivor och hjulnav under året är lättare att leva med när värdetappet för 2023 stannar på blygsamma 0,5 procent.

”Milen har i princip varit gratis sett till värdeminskningen, den dyraste utgiften på en bil”

Volvon har fortfarande problem med sitt rostiga underrede men lyfter vi blicken står sig vår sju år gamla långtestbil förträffligt. Inredningen är fortfarande i skick som ny och vägegenskaperna är utmärkta med en styrning som ger bra känsla tillbaka till föraren. Framstolarna klassas som obekväma av vissa V70-förare, men många gillar det fasta anslaget som ger en körställning med mycket stöd. 

Att satsa på en begagnad långmilare är alltid förknippat med en viss risk och i fallet med V90 är dieselversionerna D3 och D4 med VEA-motor överrepresenterade när det gäller EGR-problem. EGR-ventilen reglerar mängden avgaser som återcirkuleras till förbränningsrummet och när systemet inte fungerar går motorn för kallt och sotar igen. Sotet kan även skapa problem med läckande insugningsventiler som innebär att topplocket måste renoveras. Ett kostsamt men hanterbart problem som ofta börjar med ryckig gång och tänd motorlampa.

Tröskelskarven bakom sidokjolen är rostangripen.  ​​​​​

Innan sommaren noterades vibrationer i ratten, särskilt vid inbromsning, som visade sig bero på slitna lagerbanor i främre hjulnaven. Samtidigt byttes bakre bromsskivor och -belägg och året avslutades med en Volvo Originalservice Classic. Ett enklare men prisvärt servicealternativ för bilar äldre än sex år som omfattar upp till tjugo procent rabatt på arbetet och upp till sex procent på reservdelar vid reparationer.

Vi har även utfört två arbeten på egen hand: smörjt upp en krånglande låskista i bakdörren och bytt en trasig nivågivare i spolarvätskebehållaren

Under rostkontrollen noterar vi att bakvagnen fortsätter att rosta men inte med samma kraft som tidigare. Chassidetaljerna av tjockare plåt har många år kvar men rostskyddsexpert Håkan Wessman konstaterar även rostangrepp längs den nedåtvända tröskelskarven bakom plastkjolens insida. Karossplåten är betydligt tunnare och placeringen gör rosten besvärligare att åtgärda jämfört med den rostiga bakaxelvaggan.

Volvo V90 D3 AWD Business
  • Registreringsdatum: 20 dec. 2016
  • Mätarställning, mil: 20 320
  • ViB:s förbr. l/100 km: 6,1
  • Officiell förbr. l/100 km: 4,9
  • Garantier, år: 2/3/12
  • Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
  • Inköpspris, kr: 374 000
  • Inbytespris, kr: 144 000
  • Marknadsvärde, kr: 179 000
  • Värdeminskning, kr: 230 000
  • Bränsle, kr: 232 072
  • Service/reparation, kr: 105 423
  • Däck, kr: 42 095
  • Skatt/besiktning, kr: 15 898
  • Försäkring, kr: 46 200
  • Underhåll, kr: 23 165

Totalt, kr: 694 853

Totalt/mil, kr: 34,19

Verkstadsnota Volvo V90 D3 AWD 0–20 320 mil

2017

  • Service, 3 000 mil: 4 298 kr

2018

  • Service, 5 323 mil: 7 104 kr

2019

  • Nytt batteri 6 021 kr
  • Service, bromsvätska och -klotsar, 7 891 mil: 12 260 kr

2020

  • Service, 10 990 mil, bromsvätska: 8 513 kr

2021

  • Service, kamremsbyte, broms-vätska, 13 380 mil: 16 673 kr
  • Bromsklotsar, strömställare till start/stopp-batteri: 8 445 kr
  • Start/stopp-batteri: 4 354 kr

2022

  • Service, 16 644 mil: 8 520 kr
  • Byte främre bromsskivor och -klotsar: 7 568 kr

2023

  • Byte främre hjulnav, 18 973 mil: 9 290 kr
  • Byte bakre bromsskivor och belägg, 19 514 mil: 5 300 kr
  • Service Volvo Classic och bromsvätska, 19 530 mil: 7 077 kr

Totalt: 105 423 kr

Totalt/mil: 5,18 kr

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 2024-01-18 21:37 Mr Snoid skrev: Christer…
  • 2024-01-18 19:33 Christer skrev: Uffeeh skrev…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.