Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Med en stor del av sin produktion i Sverige förutsätter många svenskar att Volvo vet hur man tillverkar bilar för nordisk vinter. Tyvärr vittnar landets Volvoägare om motsatsen.
Ett välkänt problem är fastfrusna bakdörrar. Även Vi Bilägares långtestade Volvo V90, inköpt i december 2016, har drabbats efter 17 420 mil. Redan för två år sedan trilskades bakdörrarna men här är det viktigt att vi skiljer problemen åt. Fastfrusna dörrlister och frusna låskistor vintertid går i många fall att undvika genom normalt underhåll: smörj in dörrlisterna med silikon och ge låskistorna en ordentlig skendränkning med låsolja.
Ett mer svårhanterligt problem, som vi belyser här, innebär att bakdörrens låsblockeringsmekanism (även kallat ”deadlock”) hänger sig och gör dörren omöjlig att öppna när dörrhandtaget är mekaniskt frikopplat från låsmekanismen. Ett fel som i normala fall omöjliggör dörröppning från både in- och utsidan men som i vårt fall innebar att vänster bakdörr endast gick att öppna från insidan.
”I tuffa tider är det värt att göra ett försök själv”
Felet med låsmekanismen kan bero på flera orsaker men i de flesta fall är det fjädermekanismen i låskistan som börjar kärva och till slut hänger sig. Genom åren har Volvo bytt en mängd låskistor på S40/V40, V70 II och nu även på senaste generationen av V90, XC90 och V60.
Ett byte kostar i normala fall cirka 6 000 kronor per dörr hos en Volvoverkstad som vill ha 2 900 kronor för låskistan och uppemot 3 000 kronor för det omfattande arbetet. Volvos nybilsgaranti täcker kostnaden om bilen är max två år men någon kampanj för att släta över konstruktionsmissen erbjuds inte längre av landets Volvoverkstäder.
Tidigare har Volvo meddelat att man arbetar med en lösning men intygat att det är komplicerat att ändra låsens grundkoncept och placering. Lösningen blev till slut ett gummihölje som sitter på nya låskistor men även går att köpa separat. När vi ber Volvo Car Retail i Hammarby Sjöstad om en prisuppgift erbjuds vi en rabatt för bilar äldre än sex år. Därmed kostar en ny låskista plus arbete 4 391 kronor – men i tuffa tider är det värt att göra ett försök själv.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.