Vi blev inte besvikna. Alla som bytte från den halfotade Kian till Golf märkte en tydlig skillnad. Det var som om vägen hade sandats mellan de två bilarna. Inför de snävaste kurvorna, där koreanen gled på isen med pumpande ABS-system, nöp Golfbromsarna bestämt ned farten.
Om farten ändå var för hög och däcken började tappa fäste i kurvan, högg VW:s antisladdsystem tag i bilen. ESP-ingreppet både både känns och hörs tydligt – man nästan rycks framåt i bältet bromsarna slår till.
En del testförare tyckte att ESP-systemet var alltför brutalt, medan andra såg en fördel i att bilen ger en så tydlig vink om att väglaget är lömskt.
”Det kan nog ha en lugnande effekt på vissa förare”, menade Calle.
Så länge man håller sig inom väglagets gränser är VW Golf lätt och trygg att köra. Via ratten har föraren en tydlig kontakt med vägen. Bilen känns stabil men rör sig ändå bekvämt på ojämna spåriga vägar. Fjädringen är mycket väl avstämd.
”Allt fungerar oklanderligt i Golf”, berömmer ett testprotokoll.
VW:s 1,6-litersdiesel är den svagaste i årets teststall. Men det märks inte. Motorn svarar kvickt på gasen och de flesta tror att den är betydligt starkare än sina 105 hästkrafter. I högre farter kan den dock avslöja sig med en lite ansträngt, surrig ton. En sjätte växel kunde nog ha dämpat surret.
Motorn hörs extra väl eftersom vägbullret är betydligt lägre än i gamla modellen. På ojämna isvägar är Golf (jämte Mazda6) tystast av alla våra testbilar.
Även med femväxlad låda har VW:s motor rekordlåg förbrukning: 0,38 l/mil. På papperet, vill säga. I verkligheten ville Golf ha mer diesel. En halvliter per mil gick åt under testen, trots att vi körde lugnt.
Dieselmotorn är effektiv, vilket innebär att den inte ger så mycket överskottsvärme. Men det finns en hjälpvärmare som gör kupéluften skönt tempererad på några få minuter. Vår bil har också en parkeringsvärmare som kostar 9 900 kronor. Det är en bra investering. Värmaren kan snabbstartas med en knapp på instrumentbrädan, med en fjärrkontroll eller programmeras för tre olika starttider. Snabbknappen kan också användas för att hålla varmt i bilen när den står utanför en stormarknad eller liknande.
Vi har också köpt till en backkamera. Den sitter innanför VW-märket på bakluckan och fälls fram när backväxeln läggs i. En smart lösning. Linsen håller sig alltid ren och ger en skarp bild även i snö och smutsigt väglag.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen GolfBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej Vi Bilägare! Då undrar jag om den har multilänk eller inte?!
"med tjocka handskar är det lätt att trycka fel"?
Varför ska man ha tjocka handskar på sig i en bil med värme?
I finska TM (Teknikan maailma) stora vintetest slog Seat Leon FR nya Golf.
Håller med saabnisse: Varför skall man ha tjocka handskar på sig? Med sådana lär man ju trycka fel i vilken bil som helst - utom möjligen i en lastbil. Rätt ofta känns det som att journalisterna måste klaga på något för klagandets skull - det får liksom inte bli en för hyllande text ...
Det var förmodligen boxhandskar. Men skämt åsido, det var kanske kallt i bilen när man kom in i den, och därför har handskar på sig innan bilen blivit varm,
Enda gång jag saknat rattvärme var i min gamla Alfa med bakelitratt.
Rattvärme är skönt och det är märkligt att det inte är standard i alla bilar när Kia kan "bjuda" på det i sin billigaste Picanto för ca: 100.000 kr...
Hej mcregor Det var som sjutton, hur kan dom maxutrusta en så billig bil! Vad har den mer för häftig utrustning?
Golf saknar konkurrenter!
Det är den optimala bruksbilen
Kunde inte finnas mer konkurrenter än just i Golf-klassen!? Där finner dom flesta en bil som passar sej just för deras smak, Golf är ju inte en bil som passar/gillas av alla heller. Tog väldigt länge för VW att få en ny Golf på marknaden (den gamla var ju en av dom sämre, kanske på 6. 7. plats?) och just kommer konkurrenterna igen med nya också. Gillar man Golf, ska man köpa en Golf, men köp den för all del inte därför att nån annan tycker att den är bäst!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.