Subaru Levorg hamnade på första plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.
Det blev Subaru Levorg som segrade i årets vintertest. Isiga och snöiga vägar var familjekombins gebit.
Fyra av fem testförare satte Subaru som etta i vintertestet (en hade Opel först). I ett förarprotokoll fanns en talande sammanfattning: ”Levorg hamnar i en klass för sig tack vare fyrhjulsdriften, i alla fall när det gäller vinteregenskaper. Subaru går lugnare och har inga problem när andra slirar – den bara sticker i väg. Det kan vara en egenskap som gör att många väljer friktionsdäck istället för dubbdäck, bara man kommer ihåg att när det gäller bromsförmåga har alla bilar fyrhjulsbroms. Modellen gör det tydligt varför så många i norra Sverige gillar Subaru. Det är trygg framkomlighet till rimligt pris. Bilen är ju nästan 100 000 billigare än Audi men jag tycker inte att man försakar något speciellt i den japanska bilen jämfört med den tyska.”
Drivförmågan infriade alla förväntningar, liksom motor och växellåda. Levorg är verkligt bekväm och enkel att köra, att växellådan är steglös tänker man knappast alls på. Funktionen är mycket bättre än i äldre varianter av samma system, men vid start från stillastående är mappningen lite väl hysterisk och när gaspedalen trampas i botten matchar det skenande ljudet inte riktigt fartökningen. Motorn är blott en 1,6-liters boxerfyra med turbo. Den får jobba ganska hårt och bränsleförbrukningen är testets klart högsta utan att vara exceptionell.
Levorg har en okonstlad, lätt sportig framtoning och känns mer hanterlig än exempelvis Subaru Legacy/Outback. I låg fart arbetar fjädring/dämpning lite stressat men från cirka 70 km/tim och uppåt finns ett härligt flyt i framfarten och en tydlig kommunikation mellan föraren och vad chassit har för sig. Köregenskaperna är så stabila och ESP-systemet så välkalibrerat att det kan vara svårt att riktigt begripa hur halt väglaget egentligen är. En av displayerna kan visa hur och när systemet verkligen gripit in – det kan vara klokt att ta lärdom av den.
Instrumentering och knappflora är ovanligt riklig och det tar sin tid att begripa riktigt vad som visas på vilken skärm eller vilken av alla rattknappar som går till vad. Den övriga inredningen har viss ”bruksmässighet” snarare än elegans men är genomtänkt när det gäller upplagsplatser och såväl pekskärm som klimatreglage kan användas med handskarna på.
Strålkastarna är knappast sista skriket i konstruktion men på skenet är det verkligen inga fel. Minus: Klen kupébelysning, mittbälte bak med fäste i taket som gör hanteringen bökig, ingen autobroms (gäller även Mazda MX-5) och baklucka som trillar ned om den öppnas och har aldrig så lite snö på sig. ”Spelar i en egen liga när det gäller att hantera kniviga lägen”, löd en träffande sammanfattning.
Drivförmågan infriade alla förväntningar, liksom motor och växellåda. Levorg är verkligt bekväm och enkel att köra, att växellådan är steglös tänker man knappast alls på. Funktionen är mycket bättre än i äldre varianter av samma system, men vid start från stillastående är mappningen lite väl hysterisk och när gaspedalen trampas i botten matchar det skenande ljudet inte riktigt fartökningen. Motorn är blott en 1,6-liters boxerfyra med turbo. Den får jobba ganska hårt och bränsleförbrukningen är testets klart högsta utan att vara exceptionell.
Levorg har en okonstlad, lätt sportig framtoning och känns mer hanterlig än exempelvis Subaru Legacy/Outback. I låg fart arbetar fjädring/dämpning lite stressat men från cirka 70 km/tim och uppåt finns ett härligt flyt i framfarten och en tydlig kommunikation mellan föraren och vad chassit har för sig. Köregenskaperna är så stabila och ESP-systemet så välkalibrerat att det kan vara svårt att riktigt begripa hur halt väglaget egentligen är. En av displayerna kan visa hur och när systemet verkligen gripit in – det kan vara klokt att ta lärdom av den.
Instrumentering och knappflora är ovanligt riklig och det tar sin tid att begripa riktigt vad som visas på vilken skärm eller vilken av alla rattknappar som går till vad. Den övriga inredningen har viss ”bruksmässighet” snarare än elegans men är genomtänkt när det gäller upplagsplatser och såväl pekskärm som klimatreglage kan användas med handskarna på.
Strålkastarna är knappast sista skriket i konstruktion men på skenet är det verkligen inga fel. Minus: Klen kupébelysning, mittbälte bak med fäste i taket som gör hanteringen bökig, ingen autobroms (gäller även Mazda MX-5) och baklucka som trillar ned om den öppnas och har aldrig så lite snö på sig. ”Spelar i en egen liga när det gäller att hantera kniviga lägen”, löd en träffande sammanfattning.
Fakta Vintertestet 2016
Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.
Subaru Levorg
Plus: Säkra köregenskaper, utmärkt framkomlighet, enkel att köra, bra sikt/strålkastare, tillräcklig värme.
Minus: Bakluckan känslig för snö, bitvis svårskött färddator/multimedia, klen kupébelysning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tidningen missar det stora minustecknet: frigångshöjden!
Outbackens goda 200mm är här minskat till 130mm. Till och med mindre än VW Passat Alltrack som gjort sig känd för att dra magen i marken vid sämre vägskick.
Skönt att en japansk bil vann å inte Volvo eller vw
Allt är inte markfrigång. Det handlar om hur det sitter. Min Saab har nån dumjävel satt stänkskydd mitt under bilen på. De tar i precis överallt.
Nja stora backspeglar hyllas alltid men de skymmer sikten på ett trafikfarligt sätt i många fall, vilket aldrig nämns.
Hur vore det att tänka lite längre än näsan räcker?
Kul att man gillar växellådan så mycket för jag antar att det är en CVT.
Gillade denna bil när jag provkörde den. Men två saker störde mig. 1: Att stolarna saknar ställbart svankstöd, även i värsta versionen. Dumsnålt! 2: Den röriga förarmiljön. 3st informationsskärmar med en massa plottrig information!!! Varför? Dessutom har Subaru en momentan bränslemätare som i varje fall jag inte begriper mig på. En digital skala med en massa streck, som går från + till - och utgår från mitten. Ovanför den står det "l/100km". Om den står på minus, ger bilen tillbaka bränsle då??? :P
Överst i bild: http://www.rolfesubaru.com.au/images/2015-outback-page/2015-outback-gallery/instrument_cluster.jpg
Vore ju ganska surt om inte Subaru vann detta.
En fyrhjulsdriven bil vann vintertestet. Knappast förvånande!
@Rutger, BMW har en mätare där man i ekoläge kan se om den momentana körstilen bidrar till att öka eller minska snittförbrukningen. Kan vara något liknande här, kanske?
Lite märkligt att ingen här observerat vad som skrivits om Subaru på forumet!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.