Nya Ford Mondeo blev testförarnas favorit på vintervägarna, men några saker hamnade på minussidan.
Fordintresserade vet säkert att nya Mondeo är samma bil som den i USA sålda modellen Fusion och att det dröjde två år innan Europaversionen började byggas eftersom produktionsorten flyttades. Måhända såg de också att bilens vinteregenskaper sågades av Aftonbladet. Vi hade alltså spridda förväntningar på vår långtestbil men när testveckan var över enades vi om att den stora, lite tunga Mondeo var veckans överraskning.
Färddatorns förbrukningssiffror föreföll väldigt låga på resan upp mot norra Dalarna men fortsatta mätningar mellan tankningar visade att bilen, utrustad med en urstark 2-liters diesel på 150 hk, dragit lika lite som de betydligt mindre och lättare Citroën Cactus och Skoda Fabia.
Mondeo är högt växlad och det är lätt att ligga kvar på fyran, till och med trean ibland, när sexan egentligen är rätt. Samtidigt klarar den starka maskinen att dra från lågvarv. Vid start har man god hjälp av att elektroniken automatiskt ökar motorvarvet till cirka 1 000 v/min. Det går att släppa gaspedalen och låta bilen själv dra i väg. Gubbstopp, adjö! Växellådan i sig är en fröjd att hantera.
Utrymmena är rejäla, både för åkande och bagage. Kortväxta finner bilen oöverskådlig men ytterspeglarna är bra. Parkeringsvarnarna fram och bak behövs, backningskamera finns inte på vårt långtestexemplar. Vindrutan är elvärmd och de stora, motgående torkarna har testets bästa svepyta.
Vinteregenskaperna är mycket bra, utom på en enda punkt: golvvärmen. Där sackar Mondeo efter (se tabeller), trots att vår bil är utrustad med bränslevärmare (1 400 kronor extra). Knappast någon Mondeo kommer att säljas utan. Vi försökte i ett separat test köra bilen helt utan att värmaren kopplades in, vilket enligt Ford skulle vara möjligt, men vi lyckades inte med det. Efter en kort stund brusade värmaren obönhörligt i gång i alla fall.
Köregenskaperna är på mycket hög nivå. Mondeo klarade kurviga skogsvägar i spårsnö och hala partier på fjället utan att darra det minsta, den bara trycker sig fram men känns samtidigt spänstig att hantera. Dessutom går färden tyst, subjektivt sett tystast i testet. Enda frågetecknet är ett alltför effektivt bromsservo, det är lätt att nypa åt för hårt i inbromsningarna.
Strålkastarna av LED-typ kan ställas i aktivt läge och därmed följa hastighet, rattutslag etc. De ger utmärkt halvljus men helljusskenet är alltför kort. Bilens avståndsradar (i stötfångaren) täcktes stundtals av tjock is men funktionen upphörde ändå inte – bra!
I sammanräkningen höll tre av fem förare Mondeo som sin favorit, ett formbesked när nykomlingen nu ska försöka förbättra föregångarens blygsamma marknadsposition.
Färddatorns förbrukningssiffror föreföll väldigt låga på resan upp mot norra Dalarna men fortsatta mätningar mellan tankningar visade att bilen, utrustad med en urstark 2-liters diesel på 150 hk, dragit lika lite som de betydligt mindre och lättare Citroën Cactus och Skoda Fabia.
Mondeo är högt växlad och det är lätt att ligga kvar på fyran, till och med trean ibland, när sexan egentligen är rätt. Samtidigt klarar den starka maskinen att dra från lågvarv. Vid start har man god hjälp av att elektroniken automatiskt ökar motorvarvet till cirka 1 000 v/min. Det går att släppa gaspedalen och låta bilen själv dra i väg. Gubbstopp, adjö! Växellådan i sig är en fröjd att hantera.
Utrymmena är rejäla, både för åkande och bagage. Kortväxta finner bilen oöverskådlig men ytterspeglarna är bra. Parkeringsvarnarna fram och bak behövs, backningskamera finns inte på vårt långtestexemplar. Vindrutan är elvärmd och de stora, motgående torkarna har testets bästa svepyta.
Vinteregenskaperna är mycket bra, utom på en enda punkt: golvvärmen. Där sackar Mondeo efter (se tabeller), trots att vår bil är utrustad med bränslevärmare (1 400 kronor extra). Knappast någon Mondeo kommer att säljas utan. Vi försökte i ett separat test köra bilen helt utan att värmaren kopplades in, vilket enligt Ford skulle vara möjligt, men vi lyckades inte med det. Efter en kort stund brusade värmaren obönhörligt i gång i alla fall.
Köregenskaperna är på mycket hög nivå. Mondeo klarade kurviga skogsvägar i spårsnö och hala partier på fjället utan att darra det minsta, den bara trycker sig fram men känns samtidigt spänstig att hantera. Dessutom går färden tyst, subjektivt sett tystast i testet. Enda frågetecknet är ett alltför effektivt bromsservo, det är lätt att nypa åt för hårt i inbromsningarna.
Strålkastarna av LED-typ kan ställas i aktivt läge och därmed följa hastighet, rattutslag etc. De ger utmärkt halvljus men helljusskenet är alltför kort. Bilens avståndsradar (i stötfångaren) täcktes stundtals av tjock is men funktionen upphörde ändå inte – bra!
I sammanräkningen höll tre av fem förare Mondeo som sin favorit, ett formbesked när nykomlingen nu ska försöka förbättra föregångarens blygsamma marknadsposition.
Plus:
Trygga, lugna köregenskaper och samtidigt rolig att köra, stark och väldigt snål motor, smidig växellåda, ordentliga utrymmen.
Minus:
Stor och otymplig, begränsad sikt, ej fjärrfällning av baksäte, dålig golvvärme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En mycket tilltalande bil, på många sätt. Inte minst till utseendet.
Hur är det nu? I tidningen står det att strålkastarna är försedda med LED eller är det med xenonlampor?
Xenonlampor av LED-typ!
Mondeon har varit en bra bil länge nu men en "doldis".
Ford hänger inte med i design, förarplatsen ser anonym och utdaterad ut, mätarkonsolen ser ut som den gjorde på min 95:a och även svepet över panelen, det övriga ser ut som KIA, och fronten "fisktemat" den har väl till och med asiaterna lämnat därhän.
Exteriört är denna bil mer än OK designmässigt. Det finns dem som är finare, men också många som är rejält fulare.
Interiören är dock gräslig och tänker då främst på mittkonsolen. Det är bara att titta på denna bild på mittkonsolen som finns här. Hade inte skärmen suttit där hade jag trott det var 90-tal. Det ser inte bättre ut i verkligheten heller kan jag tala om. Det är på tok för plastigt!
Det är märkligt att man:
1- Använder precis samma design i Europa som i USA. Det funkar helt enkelt inte. En helt igenom Amerikansk bil måste "Europeiseras" innan den släpps i Europa. Omvänt fungerar ju däremot bättre.
2- Använder en 2-3 år gammal interördesign när modellen "nystartar" i Europa, när den ursprungliga dessutom haltar.
Överlag gillar jag Ford och det är synd att man med "flaggskeppet" gör sådana här fatala misstag. Det kommer att kosta och säkerligen kommer man sälja högst begränsat av Mondeo i Europa innan en HELT ny modell presenteras. Inte något som släpptes i USA 2-3 år tidigare.
Bättre vinterbil än Passat?
Ingen överraskning för mig men att ViB sätter en "simpel" tre år gammal Ford före en helt ny Volkswagen är väldigt anmärkningsvärt. Kul hur som helst!
Ford fortsätter att övertyga med prisvärda och otroligt trevliga och körglada vägbilar. Enda jag är tveksam till är kvalitetskänsla och design på instrumentering. Där är Ford fortfarande bland de sämre.
Roligt att mondeon är så omtyckt! Var själv och provkörde en på premiären. Att inredningen inte skulle vara särskilt tilltalande stämmer inte alls, den ser riktigt bra ut i verkligheten, kvalitetskänslan är också riktigt bra! Överlag en modern och trevlig bil som också är snygg!
Tycker allt det är en riktigt trevlig bil. Inte kört men sett och klämt. Otroligt ren och stilig interiör, och fint yttre. Är ingen mästare på att dölja sin storlek kanske - ser rätt svulstig ut. Passaten är säkert trevlig den med men tycker att Forden är utformad med lite mer känsla.
Enda jag inte fattar är varför Ford envisas med att alltid placera en lättrepad, dammsamlande, blanksvart yta någonstans. Denna gång precis där man troligen kommer komma emot med tex klockor eller armband.
Nja, jag kanske har fel om interiören. Har inte klämt på en. Ännu.
Men generellt tycker jag att det varit Fords akilleshäl länge nu, även om att de bättrat sig. Förra Mondeon var rätt medioker i det avseendet men den här kanske känns mer påkostad. Dock tycker jag att brädan inte ser speciellt snygg ut men det är ju en smaksak iofs.
Men jag får väl bege mig till Ford-handlaren och kolla.
Nej Rålle, jag tror inte du har fel, instrumenteringen med knappar och reglage ser plottrig ut, där är det betydligt snyggare och mer städat på Passat.
Men bilen är välutrustad och går tyst och den är nästan 50000:- billigare än en Passat med motsvarande utrustning och då får man också vettig elinställning av stolarna.
@Shogun Såvitt jag vet är det 2 år på Mondeon också.
Det där med interiör design är ju mycket en smakfråga, och Ford verkar vara en populär slagpåse. Är det inte att den är "ful", så är det att den "har för många rattknappar", "är för plottrig" eller har "dåliga materialval". Man skulle ju kunna göra som tyskarna och bara lyfta in inredningen från föregående modell och göra den i en annan nyans av grått..
Personligen tycker jag det är trevligt att Ford vågar ta ut svängarna lite, även om det inte tilltalar alla.
Sen är frågan vilket man oftast hör, "Jag ångrar att jag köpte denna bilen, för inredningen är så tråkig" eller "Jag ångrar att jag köpte denna bilen, för nu har DSG lådan rasat 3 gånger på lika många år"
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.