Nästa artikel
Uppdatering räcker längre
Långtest

Uppdatering räcker längre

Publicerad 17 juni 2015 (uppdaterad 18 juni 2015)
Extra räckvidd i BMW i3.
Lite servicearbete resulterade i ökad räckvidd på vår långtestbil BMW i3.
Sist vår elektriska BMW åkte in på verkstaden för uppdatering ordnade verkstaden gratis hyrbil. Denna gång erbjöds vi ingen sådan service, trots att Bavaria Stockholm behöll vår bil i fyra dagar.

Förutom ny programvara krävdes även fysisk handpåläggning i form av delar i REX-aggregatet som behövde bytas ut. Vår bil omfattades av en återkallelse där generatorn samt axeln mellan bensinmotorn och generatorn ersattes.

Om det var det sistnämnda eller den nya programvaran som gjorde susen vet vi inte men glädjande nog verkar operationen ha resulterat i ytterligare 10–20 km räckvidd! Från att vi tidigare haft en normal räckvidd på cirka tio mil, kommer vi nu ofta över tolv mil på full laddning.
BMW i3

Modell: Rex

Årsmodell: 2014

Inköpspris: 410 700 kr

Aktuell körsträcka: 2 883 mil

Förbrukning (dek.):  0,6 l/100 km +13,5 kWh/100 km

Förbrukning (ViB:s): 1,0 l/100 km +20,8 kWh/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-17 17:30
PREVIA

Det artar sig, nu är elbilen från BMW nära nog uppe i samma körsträcka med fullladdat batteri som elbilar från slutet av nittiotalet. Kanske därför som Toyota inte tror på någon framtid för elbilar.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=16424

#2 • Uppdaterat: 2015-06-18 07:33
L. Mäkinen

Nu är ju inte BMW de som är bäst i grenen lång körsträcka bland "vanliga" elbilar. Där verkar Kia vara i topp.
Att Toyota vill fortsätta tjäna pengar på att serva fossilmaskinerier är inte så konstigt.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-18 08:51
Reverend Benny

Vi har alla olika behov.
Denna bil hade räckt för 98% av alla mina resor gott och väl när det gäller eldrift, veckan i fjällen kan man ju hyra en trevlig bil för.
Tror även BMW har någon deal att om man behöver en större bil så kan man "låna" en sådan, det skyltades friskt med detta vid premiären om jag inte minns fel.
Denna är ju REX varianten så här kan man ju köra Stockholm - GBG utan problem.

Ändå häftigt att en FW update kan ge längre räckvidd, inte ofta man läser om det till fossildrivna bilar.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-18 09:36
Raywave

Willburn elbil från 1923 hade en räckvidd på 16 mil på el, och utbytbart batteripack som kunde switchas på minuter. Så om nåt decennium kanske BMW och de andra är i kapp 20-talstekniken?

#5 • Uppdaterat: 2015-06-18 09:50
L. Mäkinen

Raywave,
Det finns elbilar på marknaden nu som går 40-50 mil på en laddning och det tar 90 sekunder att byta batteri på. Varför man skulle vilja byta ut batteriet vet jag inte för de verkar inte haverera så ofta.

Kör man i samma takt som en Milburn (max 19mph) kommer man nog 20 mil med en i3 om man inte blir utsatt för road rage innan dess.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-18 09:53
Reverend Benny

@Raywave
Nu hette tillverkaren Millburn inte Willburn och tror deras bil lanserades tidigare än så.
Den hade en toppfart på 30KM/H och räckvidd på ca 96KM. Om det var med konstant toppfart är dock osäkert.
Sen vägde bilen betydligt mindre, de elbilarna från den tiden hade en vikt på runt 500 kilo.
Osäkert hur det stod till med infotainment, AC, ABS, autobroms o.s.v. på 1920 talet, men gissar att det var optional extra och inte med i räckvidskalkylen.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-18 09:55
Swemba

Mäkinen, var kan man byta batteripacket på 90 sekunder på en Tesla (vilket jag antar att du syftar på)?
40-50 mil är inte heller sant. Snarare dryga 30 ... eller 15 i minus 10 grader (enligt TüV's mätning).

#8 • Uppdaterat: 2015-06-18 10:02
Reverend Benny

Tror att byta batteri var ett krav på 20-talet då det knappast fanns snabbladdare eller el framdraget överallt. Inte samma läge idag direkt så krav på byte är inte lika intressant.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-18 10:03
L. Mäkinen

Swemba,
Såvitt jag vet finns inget utbytessystem för Teslas batterier, men det går att göra. https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
Det finns ju ingen anledning att göra det. Räckvidden beror på körstilen. Ett knep brukar vara att hålla hastighetsgränserna. Det gör underverk för hur långt man kommer.

#a • Uppdaterat: 2015-06-18 12:20
Tennis10

Se https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY for Tesla batteri byte

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.