Nästa artikel
Tung start för vår BMW i3
Långtest

Tung start för vår BMW i3

Publicerad 25 juni 2014 (uppdaterad 25 juni 2014)
Vi Bilägares BMW i3 drar uppmärksamhet till sig. Efter 260 mil är det dock flera saker som förbryllar med den lilla elbilen.
Tidningens nyinköpta BMW i3 REX har rullat sina första 2 600 kilometer. I protokollet finns mestadels stadskörning, men även en längre resa mellan Stockholm och Karlskoga.

På trånga och trafiktäta gator är den lilla BMW:n en mycket trevlig bekantskap. Den höga sittpositionen ger en bra överblick av trafiksituationen och svängradien är enastående liten. Dessutom är drivlinan som klippt och skuren för att kvickt och smidigt ta sig mellan höghusen.

Tyvärr är det inte bara rosor som delas ut till vår supermiljöbil. Under perioden har en rad elektroniska ”buggar” visat sig. Bland annat har autobromsystemet och farthållaren trilskats. Båda problemen har uppkommit i samband väta:
– När jag gjorde en längre resa med farthållaren inkopplad i regn råkade jag flera gånger (minst tio!) ut för att farthållaren omotiverat kopplades ur. Det skedde när en omkörande bil svängde in framför och skvätte ned fronten med en vattendusch. Rätt obehagligt faktiskt, eftersom BMW:n motorbromsar ganska kraftigt, skriver en av förarna i sin rapport.

Problemet med autobromssystemet (se bild) uppkom efter tvätt. Varningen låg kvar i bilens informationsystem till nästföljande dag då allt fungerade korrekt igen. Ett annat problem som har med fukt att göra är läckande sidorutor. När bilen tvättas med högtryck sipprar det in vatten i de övre hörnen på de rutramslösa dörrarna.

Vi har även haft problem med uppkopplingen av telefon (iPhone 5S) i bilen. Upprepade gånger har samtalet brutits av en monoton ton i högtalarna, vilken inte tystnar förrän samtalet avslutas. Fjärrfunktionerna BMW iRemote, som bland annat styr klimatisering, låsning och laddning fungerar desto bättre, vilket även gäller appen Connected Drive som bjuder på allt från valfria RSS-nyheter till Wikipedia Local.

De senaste dagarna har dock iRemote plingat till i telefonen och meddelat att laddningen plötsligt avbrutits. Tre gånger – på två olika uttag – har det hänt att bilen inte tar emot ström. Om det har med sladden  eller något annat att göra är ännu oklart. Även detta ska naturligtvis ses över vid det första verkstadsbesöket. Vad åtgärderna består av återkommer vi till i kommande nummer.
Efter en trög start hoppas vi nu på medlut i vår lättrullande BMW i3.

Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?

BMW i3

Modell: REX

Årsmodell: 2014

Inköpspris, kr: 410 700*

Aktuell körsträcka: 262 mil

Förbrukning (dek.):

0,6 l/100 km

Förbr. (ViB:s):

Bensin:
1,4 l/100 km

El: 1,53 kWh/100 km



*Inklusive miljöbilspremien

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-25 10:19
Raphael

Verkar onekligen som den buggigaste bilen i det aktuella testfältet. Elektronik som inte klarar väta, det trodde jag var utrotat sedan Lucas... :)

#2 • Uppdaterat: 2014-06-25 10:28
Hackenbush

Som jag alltid sagt, ju mer elektronik i bilarna ju mer är det som kan kladda. Jag är inte förvånad.
Sidoprofilen på denna bilen är makalöst ful.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-25 10:41
Swemba

Hur klarar andra bilars auto-broms en sådan vattenkaskad? Nu pratar jag inte om lite skvätt från våt vägbana, utan mer som när man möter en lastbil som dränker bilen i en våg av vatten (det har hänt ett par gånger). Tvärnitar bilen då?

#4 • Uppdaterat: 2014-06-25 13:12
Reverend Benny

Vad jag förstår så kopplas autobroms systemet ut när man kör över 30-40 km/h, så det bör inte vara några problem.
När det gäller den automatiska avståndsfunktionen på farthållaren så tvärnitar ju inga "vanliga" bilar när den justeras eller om farthållaren kopplas ur, det är ju bara elbilar detta gäller.

Jag gillar skarpt denna bilen, men som vanligt med all ny teknik idag så finns det barnsjukdomar. Det finns en anledning att man inte springer och köper en sådan bil som privatkonsument direkt när den släpps.
Man kanske skulle införa en rabatt på ny teknik då man kan anses vara Betatestare ;-)

#5 • Uppdaterat: 2014-06-25 13:58
PREVIA

Man skall nog inte generalisera att bilar med avancerad elektronik behöver betyda att man får fler fel på bilen även om man kör första modellen.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-25 14:02
Reverend Benny

Avancerad teknik kan ju vara beprövad teknik.
I just detta fallet så tror jag det handlar om mkt ny teknik som inte verkar testats tillräckligt på fältet.

Sen är det ju både fördelar och nackdelar att saker kan fixas/korrigeras med hjälp av patchar idag.
Nackdelen är ju att tillverkarna inte testar sin kod/hw tillräckligt, fördelen är att det går att "uppdatera" en bil så det känns modern länge.

Att köpa en helt modell är aldrig riskfritt om man är rädd för barnsjukdomar ( första års upplaga) å andra sidan så finns ju garantier om problem skulle uppstå :-)

#8 • Uppdaterat: 2014-06-25 21:49
saabnisse

BMW är nog den av de tre tyskarna som tappat mest i trovärdighet när det gäller kvalitet.
Det finns åtskilliga tjänstebilsägare som håller med om detta och gått över till andra märken.
När det gäller BMW i3 är det ju bara en ganska obekväm, svindyr, stadsbil och bör betraktas som en sådan.
Det vore intressant att veta hur man resonerar när man är villig att betala upp mot 400' för den bilen.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-26 06:42
ENTJ1

Skrattretande ful.

#a • Uppdaterat: 2014-06-26 13:19
Peter E

Någon annan tidning jämförde denna och e-Golf........ 1-0 till VW.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.