Sedermera kom även felindikationer från antisladdsystemet och när även motorstyrningslampan signalerade var det hög tid att kontakta verkstaden.
Dacian lämnades till Upplands Motor i Akalla som felsökte och upptäckte att ABS-givaren vid vänster framhjul inte fungerade som den skulle. Problemet skulle åtgärdas på garantin och en ny givare beställdes från Frankrike. Dacia ägs av Renault och delar komponenter och konstruktion med många Renault-bilar.
Nåväl, den nya givaren skulle komma på en vecka och det gjorde den också. Problemet var bara att Frankrike skickade en givare utan kablage vilket gjorde att verkstaden inte kunde montera delen. En ny givare beställdes och ytterligare en veckas väntan inleddes.
Delen kom och verkstaden skulle montera den men när vi ringde för att kolla att bilen var färdig för upphämtning den avtalade dagen, visade det sig att vår Dacia blivit bortglömd på verkstadens parkering och att ingen ABS-givare hade monterats...
Nu blev det emellertid fart på verkstaden och efter 25 dagar fick vi äntligen vår bil tillbaka.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Duster 4X4 1,5 dCI LaureateBetyg
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 180 600 kr
Aktuell körsträcka: 6 678 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen skugga över märket Dacia.
I det här fallet verkar det vara en slarvig/oengagerad verkstad som är orsaken till den långa väntetiden, misstänker att verkstaden har beställt fel komponent från början och Frankrike bara skickat det som begärdes.
Men för att få reda på hur det egentligen ligger till måste man få se orderspecen och den tror jag inte verkstaden vill lämna ut, att bilen glömdes bort tyder på inkompetens och borde kompenseras på ett eller annat sätt.
Frågan är dock om detta är ett engångsfall eller om Daciaägare kan vittna om liknande händelser, vore intressant att höra.
Men varför tändes motorstyrningslampan? Den har väl inget samband med ABS-lampan?
När det gäller ABS-lampan går det ju bra att fortsätta att köra under tiden man väntar på en ny givare.
Sedan kan man ju tycka att det är märkligt att behöva ta en sådan detalj från Frankrike, det är ju inte ovanligt med givarfel på några märken.
Pinsamt för verkstaden att de "glömde bort" Vi Bilägares testbil. Det påminner om ett känt fall med en försvunnen vit Opel...
Ha ha, ja den vita Opeln är en klassiker...
http://www.youtube.com/watch?v=gdr71z0TlZQ
Då kanske detta innebär att man trots allt har ganska mycket att göra på Daciaverkstaden... ;)
Dacia är väl frånskilt ifrån Renault på alla platser nu i landet? ,...så man kan ju inte direkt skylla på att bilen försvann i mängden på parkeringen! ;)
Rätt komiskt faktiskt ...
Dacia säljs hos samma säljare som Renault och Volvo, och Upplands motor som det pratas om här har ju även Ford och Jaguar i sitt sortiment. Absolut kan Dacian komma bort på deras parkering, eller så var det en kund som fick fel bil med sig hem och sedan var för försynt för att återlämna den så det tog tid... :)
I Malmö har i alla fall Dacia en egen säljhall samt verkstad som ligger intill Bilia och staket avskärmar mellan dem.
Renault skall ju ha sagt att Dacia inte skall säljas i samma hall som Renault men jag har sett detta vid något tillfälle.
I andra Biliahallar vet jag inte hur det fungerar.
@saabnisse: Samma sak hände vår Opel Corsa när en ABS-givare gett upp. Efter kanske 1 dygn så tändes motorstyrnings-varningen och enligt min verkstad skall det vara så för att man skall laga givaren a s a p. Dessutom var det inte bara så att lampan tändes - den försatte också motorstyrningen i nån sorts reservläge så att den gick allmänt dåligt och drog mera soppa. Tackar Opel så väldigt mycket för denna innovation !
Miso, Upplands Motor har samma verkstad för alla och en gemensam parkering. Jag vet för jag har anlitat den verkstaden för service en gång när jag hade Renault. Dacia hade en egen säljavdelning i huset, men verkstad och parkering var samma för alla märken som de säljer.
Har ingen sån erfarenhet från Daciaverkstan trots att jag nu kört 1700 mil så har den bara varit på verkstan två gånger. En service o ett garantijobb med bromsrör som den kallades in för. Båda gångerna funkade allt perfekt - samma mekaniker som servar min Clio, här skiljer man inte på Dacia o Renault.
Fallet med tidningens bil var väl mer den 'mänskliga faktorn' än bilens fel även om rubriken antyder tvärtom....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.