Nästa artikel
Tillbaka till verkstaden
Långtest

Tillbaka till verkstaden

Publicerad 15 juni 2015 (uppdaterad 15 juni 2015)
Opel Ampera i Vi Bilägares långteststall.
Vi har knappt hunnit att hämta ut vår Ampera efter senaste verkstadsbesöket förrän den ska in på nytt. Nu handlar det om en allmän återkallelse som görs av säkerhetsskäl.
För att eliminera förarmisstag, att helt enkelt glömma stänga av powerknappen efter parkering, ska Ampera uppdateras med den senaste programvaran. Det innebär att tiden i påslaget läge kommer att begränsas.

I dag startar en ”påslagen” Ampera av sig själv när batteri-spänningen blir för låg. I ett slutet utrymme, exempelvis i ett garage, kan då kolmon-oxidhalten från bensinmotorn bli för hög.

Egentligen är det svårt att förstå att sådana här misstag kan begås, eftersom föraren alltid ska få varningssignaler om påslaget läge.

Den senaste omprogrammeringen av växellådefunktion fungerar så här långt. Elektronikbuggen som föregås av meddelandet ”Rattlåset behöver service” har gäckat oss tidigare, i GM-syskonet Saab 9-5. Ett allmänt tips  som vi fått berättat för oss är att vid start inte trycka på bromspedalen, hålla startknappen intryckt i 60 sekunder, och sedan gå på med bromsen. Hokus pokus, och bilen ska starta. Sägs det!
Opel ampera

Modell: Ampera

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 416 800 kr

Aktuell körsträcka: 5 940 mil

Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 3,0 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-15 09:43
saabnisse

En eldriven bil idag blir nog svår att ta fram utan elektronik.
Då måste man titta på de elbilar som fanns för hundra år sedan, helt utan elektronik, men ändå problem med brunna kontaktortungor och kontinuerlig rengöring av batteripoler och påfyllning av batterivatten.
Många kontroller var det!

#2 • Uppdaterat: 2015-06-15 09:56
Janerikbengtsson

för mycket elektronik det blir komplicerat skit i längden, för mkt strul

#3 • Uppdaterat: 2015-06-15 10:49
johnkommentar

"för komplicerat" skriver en del, lätt att glömma att tex Prius varit en av de driftsäkraste bilarna länge. Allt beror på vem som skruvar ihop grejorna...

#4 • Uppdaterat: 2015-06-15 14:25
Reverend Benny

Fast det är nog svårt att jämföra Prius och Ampera rätt av då det skiljer rätt mkt i hur bilen drivs.
Amperan är ju mer lik BMW i3 där motorn är en range extender och Prius en hybrid där den kan drivas utan el.
Nu vet jag inte vilken typ som är mest komplicerad att producera men det känns spontant som att BMW och Amperan har mer ny teknik som kanske inte hunnits med att testas.
Toyota måste ju vara en av tillverkarna som har längst erfarenhet av hybridtekniken då dom var tidigt ute, och det borde ju rimligtvis betyda att många barnsjukdomar är borta som i sin tur betyder bättre driftsäkerhet idag.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-15 15:15
Swemba

Vad är det som är så "komplext" med Prius, undrar jag?

#6 • Uppdaterat: 2015-06-15 19:15
saabnisse

Nu är ju inte Ampera och Prius direkt jämförbara, den första är ju en elbil som kan klara lite längre sträckor med assistans av en bensinmotor, medan den andra är en bensindriven bil som kan få assistans av en elmotor.
Men helt klart är Prius en väldigt driftsäker bil och som redan påtalats har den ju funnits länge och tillverkats i så många exemplar att barnsjukdomarna bör vara borta sedan länge.
Ampera verkar fortfarande vara kvar på utvecklingsstadiet, men kanske kan nästa generation, som ju är på gång, bli mer färdig redan från början.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-15 19:25
PREVIA

Hybridbilen är tack vare att den är så komplex bättre än både rena bränsledrivna bilar och även elbilar med nuvarande batterier. Kan man läsa här.
http://www.theguardian.com/prius/partone/story/0,,1146584,00.html

#8 • Uppdaterat: 2015-06-16 08:56
wacom59

Visst är det komplicerad teknik i Ampera och Prius. Prius är utan tvivel är en driftsäker bil men att ta de fel som man haft på Amperan som anledning att man genast sabla ner ett bilmärke och lyfta ett annat är den vanliga sandlådedebatten mellan märkes ivrare. Vore skönt om man kunde hålla sig till ämnet.
Det senaste är ju en justering av programvara och det gör inga andra tillverkare?
Att vi får mer elektronik i bilarna är bara att acceptera. Autobroms räddar liv och plåtskador. Hybrid sänker miljöpåverkan datastyrt ljus ger bättre sikt mm . Det är ingen idag som protesterar mot elektronisk insprutning, ABS mm. Sådant som vissa för 20 år sedan så som en styggelse i bilar. Fel blir det, men det är av felen vi lär oss och så är det med bilindustrin oxå. Bevisligen lär några fortare än andra :)

#9 • Uppdaterat: 2015-06-16 13:44
saabnisse

Spirou, vad är det som inte stämmer?
Att Prius laddhybrid kan klara upp till 20 km gör den inte till en elbil!
Ampera har eldriften som huvudsaklig drivlina.

#a • Uppdaterat: 2015-06-16 15:36
L. Mäkinen

Jag skulle vilja påstå att Amperan är den mest tillkrånglade hybridlösningen på marknaden.
http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/9-diverse/63-ampera-presentation
Kolla sidorna 9 och framåt i presentationen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.