Min period med Teslan kan summeras på flera sätt. Loggboken säger 851 mil och 81 laddtillfällen – alltså 10,4 mil mellan varje laddning.
I snitt var batteriets status 32 procent när sladden åkte in och 69 procent när den togs ut. Med lång räckvidd behöver man inte ladda så ofta och väldigt sällan fullt.
En kul detalj med Tesla är att bilen med jämna mellanrum uppdateras med nya funktioner via bilens uppkoppling. Men varför justeras ibland halvljusets inställningar av sig själv!? Vi har tidigare misstänkt att ljusinställningarna ändrats – kanske efter en större uppdatering? Nu när kvällsmörkret återkom stod plötsligt halvljuset rakt ned i backen!
Om det finns en bugg som ibland ger bländande halvljus (som i vintras) eller minimal räckvidd (som nu) så är det en trafikfarlig egenskap.
Läs också: Mystiska felet i vår långtest-Volvo: "Kvackar som en gräsand"
Har du en Model 3 vars ljusinställningar tycks ändra sig själv? Kontakta oss gärna med dina erfarenheter.
Annars är Teslan en bil som är otroligt lätt att tycka om. Barnen älskar de stora glasytorna och de inbyggda spelen. Föraren uppskattar de gokartliknande köregenskaperna. Men åkkomforten för passageraren kunde vara bättre.
Den här bilen ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa mer om hur långtestet fungerar och följa alla uppdateringar här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr bäste biltestare, skulle alla elbilägare ladda så ofta som var tionde mil, oftast på offentlig laddplats, skulle antalet laddplatser behöva utökas över alla planerade nivåer. För att ö.h.t. laddinfrastrukturen ska fungera måste antalet laddtillfällen minimeras efter det enskilda fordonets förutsättningar.
Det står inte i texten att den bara laddats vid offentliga allmänna laddare. Det kan lika gärna varit hemmaladdaren och ViBs egna laddare i bilgaraget.
Å andra sidan - OM det vore vid "snabbladdare" så tar det inte många minuter att fylla den bilen för 10 mils körning. Men jag tror som Raphael. Man skall som sagt inte läsa in mera än vad som faktiskt står i texten - utan att veta vad som ligger bakom.
Låter som en pendlarbil. Några mil mellan hemmet och jobbet och ibland några avstickare till stormarknad, IKEA eller vad det nu kan vara. Med hemmaladdning låter ett genomsnitt på 10 mil mellan laddning fullt rimligt. Eller om den bara laddas i ViB-garaget. Spelar ingen roll egentligen om det är hemma på jobbet.
Bara att börja räkna!
Utgå från 2 miljoner elbilar om några år.
0,1 publika laddplats per fordon enligt EU-krav.
1/3-del av Vi bilägares laddtillfällen vid dessa publika laddplatser övriga 2/3 i andra sammanhang.
Hur många laddningstillfällen per publik laddplats och timme finns utrymme för då?
@bgl Att ladda var tionde mil anser jag som ganska sällan. Vi laddar våra bilar avsevärt mycket oftare. I själva verket laddar vi varje gång vi kommer hem. Och då kör vi sällan så mycket som 10 mil. För ett elbilsbatteris livslängd brukar det vara bättre att ladda så ofta som möjligt, men lite åt gången.
Antalet offentliga laddplatser är irrelevant för vardagspendling. Och kan man inte ladda hemma så är en elbil ändå inte att rekommendera. Det blir bara jobbigt och osmidigt.
Redovisningen av laddtillfällena blir gravt missvisande om ni inte berättar varför nu har laddat så. Det genererar märkliga kommentarer som att det är en " pendlarbil". Ja du har ju lätt 40 mil i räckvidd så det är en rejäl pendlarbil. För normal bruk laddar man till 90%. Blir några gånger i veckan för oss.
Av andra kommentarer att döma finns ingen insikt i att Tesla har ett eget laddnätverk. Det kommer inte bli något problem med antal laddplatser. Förmodligen mest elbilsmotståndare som försöker hitta svaghet i en annars otroligt mycket bättre teknologi.
Att komma under 1/3-del av antalet laddtillfällen på publika laddställen kan inledningsvis vara möjligt i Sverige med inte när elbilantalet ökar kraftigt. I t.ex. Tyskland kommer större delen av laddningarna att göras på publika laddplatser.
Att köra kortare sträck än 10 mellan laddningar gör bara problemet än större.
Envar för göra sin egen kalkyl utifrån sina egna bedömningar. Redovisa gärna här!
Ja - hittar man inget vettigt att kommentera så drar man till med att man laddat för många gånger - utan att ha den minsta kunskap om varför och på vilka platser laddningen sker. Jag skulle också ladda lite och ofta hemmavid om jag hade elbil - av samma orsaker som mati skriver ovan.
Genomsnitt på 10mil mellan laddning låter väl ganska rimligt? Den har laddats varje dag när föraren kört till jobbet och tillbaka efter någon/några mil och sen någon längre resa där kanske större delen av räckviddvidden använts. Eftersom det är ett test har säkert teslas supercharger iaf testats men kanske har all laddning skett hemma annars?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.