Ett illavarslande meddelande om service för rattlås har resulterat i problem i långteststallet.
Historien upprepar sig. ”Rattlåset behöver service” kan tyckas vara ganska harmlöst, men i själva verket får meddelandet förödande effekter. Vi kommer inte ur fläcken!
Vi känner igen olägenheten från vår Saab 9-5 2,0 Turbo4 för tre år sedan. Nu drabbades vi av samma olycksbådande meddelande med GM-syskonet Opel Ampera.
Plötsligt en morgon under påskhelgen lyste felmeddelandet. Motorn gick förvisso att starta och ratten tog styrning, men det var lögn att lägga i drive- eller backläget. Och där blev vi stående, trots upprepade startförsök.
Laddhybriden Ampera är inte som vanliga bilar att äga när det gäller service och akuta problem har vi fått lära oss. I vårt fall var auktoriserade Opelverkstaden Afténs i Åkersberga närmaste ”räddningsplanka”. Problemet anmäldes hos kundmottagningen via telefon, men när bärgaren kom med bilen blev han hänvisad till Hedins i Akalla, norr om Stockholm. Här möttes vi av samma besked – ingen kompetens för laddhybrider.
Nästa försök blev Hedins i Segeltorp, söder om Stockholm. Här hamnade vår testförare i en två timmar lång telefonkö, utan att komma fram. Ett nytt resultatlöst försök gjordes morgonen därpå varpå företagets platschef Magnus Roslund kontaktades via mejl. Så småningom kunde den första personliga kontakten tas över telefon. Bärgaren fick ta hem bilen till sin privata bostad innan den kunde levereras till Segeltorp dag två. Efter två veckor – med hyrbil – har vi nu åter vår Ampera på rull.
Vi Bilägares långtest-Saab togs in till verkstad flera gånger för omprogrammeringar. Elektronikbuggen försvann så småningom, efter omprogrammering av hela startfunktionen.
I Amperans fall har omprogrammering av växellådefunktionen skett. Bilen har en femårig nybilsgaranti, men tidsmässigt har det kostat på.
Kort efter att vi publicerat vår långtestrapport om elektronikbuggen i tidningen hörde en läsare av sig med ett smart tips för att kringgå felmeddelandet. Hur man gör kan du läsa på Biltestarbloggen.
Plötsligt en morgon under påskhelgen lyste felmeddelandet. Motorn gick förvisso att starta och ratten tog styrning, men det var lögn att lägga i drive- eller backläget. Och där blev vi stående, trots upprepade startförsök.
Laddhybriden Ampera är inte som vanliga bilar att äga när det gäller service och akuta problem har vi fått lära oss. I vårt fall var auktoriserade Opelverkstaden Afténs i Åkersberga närmaste ”räddningsplanka”. Problemet anmäldes hos kundmottagningen via telefon, men när bärgaren kom med bilen blev han hänvisad till Hedins i Akalla, norr om Stockholm. Här möttes vi av samma besked – ingen kompetens för laddhybrider.
Nästa försök blev Hedins i Segeltorp, söder om Stockholm. Här hamnade vår testförare i en två timmar lång telefonkö, utan att komma fram. Ett nytt resultatlöst försök gjordes morgonen därpå varpå företagets platschef Magnus Roslund kontaktades via mejl. Så småningom kunde den första personliga kontakten tas över telefon. Bärgaren fick ta hem bilen till sin privata bostad innan den kunde levereras till Segeltorp dag två. Efter två veckor – med hyrbil – har vi nu åter vår Ampera på rull.
Vi Bilägares långtest-Saab togs in till verkstad flera gånger för omprogrammeringar. Elektronikbuggen försvann så småningom, efter omprogrammering av hela startfunktionen.
I Amperans fall har omprogrammering av växellådefunktionen skett. Bilen har en femårig nybilsgaranti, men tidsmässigt har det kostat på.
Kort efter att vi publicerat vår långtestrapport om elektronikbuggen i tidningen hörde en läsare av sig med ett smart tips för att kringgå felmeddelandet. Hur man gör kan du läsa på Biltestarbloggen.
Opel Ampera
Modell: Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 416 800 kr
Aktuell körsträcka: 5 851 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,0 l/100 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det tråkiga med elektroniken är att man som ovan inte alltid kan lita på den och man vet inte om bilen kommer att fungera eller inte när man behöver den.
Det tråkiga med motor är att man inte alltid kan lita på den och man vet inte om bilen kommer att fungera eller inte när man behöver den.
Ja muskorv, med gamla bilar kan det vara så.
Hade detta problem på min BMW 320, -07.
Gick inte att starta motorn ens en gång. Oerhört irriterande, och det återkom flera gånger.
Nu är skiten såld för längesedan.
Om motorn inte startar kan i regel vilken verkstad som helst fixa det - såvida det inte elektronikfel!
Även nya motorer går inte alltid att lita på till 100%. Min poäng är att det snarare handlar om dåliga konstruktioner, än att elektronik per definition är opålitlig.
"Svår elektronikbugg" Och fortfarande finns det bilfabrikanter som tror på självkörande bilar, Hjääälp!!!!
Kunde inte sagt det bättre själv VW Polo :-)
Finns det några enkla bilar kvar att köpa? Bilar som inte är elektriska/elektroniska vidunder? Vi bilägare tycks ha problem med nästan alla sina testbilar och det är oftast elfel. Som jag sagt tidigare; Min mek på verkstaden säger att moderna bilar är inte gjorda för att hålla länge - köp en gammal Volvo (före 1998)!
Vad skall jag köpa för bil om jag inte alls är intresserad av alla dessa finesser? Lada Niva verkar okomplicerad och bra! Några tips!
Har just nu en gammal Golf (årsmodell 1997, gått 20.000 mil) som andrabil. Aldrig några problem, bara att byta olja, bränslefilter och lite annan enkel service. Elfel har aldrig funnits.
De japanska bilarna har väl klarat sig bra från elektronikfel i de senaste årens långtester? T ex Mazda 6, Honda CR-V och Toyota Auris.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.