Spökande bagagelucka i VW Passat.
Den Volkswagen Passat som ingår i årets långtest har korsat 1000-milagränsen med marginal. Problemen är främst bagageluckan som öppnas av sig själv. Så här säger verkstaden om problemet.
Efter att ha kört cirka 1 000 mil med tidningens Passat har jag lärt mig att leva med den aningen udda körställningen. Bilen har rullat mestadels i stadsmiljö och det enda riktiga problemet har varit spöket som öppnat bakluckan vid tre tillfällen. Lyckligtvis har det skett utan att jag blivit bestulen, men fenomenet har ändå skapat en del oro.
När vi kontaktade Volkswagen Bromma för att få råd tipsade man att köra in till en expressverkstad för att avläsa felkoder. På så sätt minimeras tiden för ett eventuellt verkstadsbesök, då man kan beställa delar i förväg.
Enligt Volkswagen Bromma har problemet funnits på tidigare generationer av Passat, då det handlat om fel i låskistan eller öppningsknappen som är placerad i förardörren. Enligt verkstaden har man dock inte hört att problemet existerar på senaste generationen av den populära familjebilen. Vi återkommer!
När vi kontaktade Volkswagen Bromma för att få råd tipsade man att köra in till en expressverkstad för att avläsa felkoder. På så sätt minimeras tiden för ett eventuellt verkstadsbesök, då man kan beställa delar i förväg.
Enligt Volkswagen Bromma har problemet funnits på tidigare generationer av Passat, då det handlat om fel i låskistan eller öppningsknappen som är placerad i förardörren. Enligt verkstaden har man dock inte hört att problemet existerar på senaste generationen av den populära familjebilen. Vi återkommer!
Volkswagen Passat
Modell: 1,4 TSI/150 hk
Årsmodell: 2015
Inköpspris: 362 300 kr
Aktuell körsträcka: 1 778 mil
Förbrukning (dek.): 5,1
Förbrukning (ViB:s): 6,6
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De vet att problemet funnits tidigare men har alltså inte lyckats att rätta till felet till den nya modellen. Svagt.
Flera i min bekantskapskrets har Passater som under åren krånglat ganska så mycket, lägg därtill en kundmottagning som är under all kritik (deras ord, inte mina) och ändå byter de till en nyare modell varje gång det är dags för byte.
Något som för mig är helt främmande, behandlas jag som en mindre vetande av min verkstad när jag påtalar ett problem så byter jag märke omgående, vilket jag också gjort (hej BMW och Volvo) ...
När jag frågar dem varför de håller fast vid sina Passater så svarar de bara ganska så samstämmigt att det är en bra bil helt enkelt och man vet vad man har men inte vad man får vid ett märkesbyte.
VW måste ha de mest tålmodiga och lojala kunderna...
Jag har dock svårt att se storheten i Passat, hårt fjädrad, bullrig, svårt att hitta en vettig körställning, hårda stolar, mittkonsol som skaver mot benet om du är över 1.80 cm, överprisad med ca: 40.000:- samt mycket småfel i varje generation.
Den är kanske bra på många sätt men inte bäst på något, en bra kompromiss, bilvärldens svar på mellanmjölk helt enkelt...
Lägg då hellre till några tusenlappar och köp en A6 på en gång om det är status du är ute efter.
Eller spar pengarna och köp en Superb...
Nya Golfen gillar jag dock för de som tror att detta är ytterligare ett hatinlägg mot VW...
Nya Superb är nog ett bättre val än Passat ja.
Prestigelös beskriver precis det jag själv upplevt där en märklig person jag träffade bytte bil vartannat år, alltid VW.
När jag frågade varför fick jag svaret "Det vet väl alla att det är de bästa bilarna, jag har aldrig haft något annat!"
Passat var min favorit vid senaste utvärderingen av tjänstebil, men den föll på bristen av komfort.
Det blev Mondeo istället och den är nu efter 400 mil väldigt omtyckt.
"Det här har aldrig någon klagat på tidigare."
En kommentar man får ibland. Som om det vore bättre på något sätt att det hänt oftare. Som att man ska känna sig skyldig.
Vänta tills garantin går ut, då hittar dom ett (säkert dyrt) fel :)
Byt verkstad! DinBil Bromma är ju helt klart den sämsta auktoriserade VW-verkstan i Stockholm, allmänt känt bland oss VW-nördar :) Besök till exempel KW Bilservice i Kungenskurva eller DinBil Smista och upplev skillnaden i både kundmottagande och kompetens på teknikerna. Har kört VAG i många år då jag gillar bilarna, men skulle övergett märket för längesen om det inte vore för KW och gänget som arbetar där.
Dagens universiella bortförklaring: ´vi ska avläsa felkoderna´. Problemet är att bara det som styrs av bilens datorer, och föraren inte kan påverka, övervakas med felkoder. Mekaniska fel, reglagen o.d. görs inte. Inte heller läckströmmar och felaktig programkod (!) övervakas av ODB. Jag var med om att inte ens en blinkande diod till positionsljuset gav felkod.
Att bagagerumslåset aktiveras kan bero (förmodligen beror) på felaktig programkod. Så som i en hemdator, bilens datorer kan ha skadade instruktionsrader som kommer fram bara då och då.
Varför köpa en bil med en sådan onödig finess. På min japanska kvalitetsbil öppnar man bakluckan genom att trycka på låscylindern, monterad mitt på bakluckan. Risken för att luckan öppnar sig av sig själv är obefintlig. Gammaldags teknik -javisst men i alla fall en konstruktion som är långlivad och billig att reparera om den skulle fallera.
Kan det inte vara den där Dass Auto-matiken som spökar ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.