Volkswagen Passat.
Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Efter att ha förlorat mot Ford Mondeo i vintertestet är VW Passat ute efter revansch.
Matchen mellan Passat och Mondeo slutar denna gång i VW:s fördel, till skillnad från när vi nagelfor vinteregenskaperna tidigt i år.
I långreseegenskaper är det hugget som stucket mellan bilarna. Båda erbjuder generösa utrymmen, med ett litet försteg i bagagevolym för VW. Båda har rymliga kupéer men Passat känns slankare, ljusare än Mondeo och har ett något rymligare baksäte. Båda är välisolerade, här har Mondeo dock övertaget. Förarplatsens ergonomi är något bättre i VW, även om en del skärmfunktioner är lite plottriga. Knapparna i ratten och logiken i övriga funktioner är bättre i VW än i Ford. Å ena sidan, å andra … det är mycket smaksaker som diskuteras när stallets storbilar kommer på tal.
Passat har modernare och bättre fungerande komfort- och säkerhetsfunktioner, exempelvis den suveräna konstantfarthållaren och dödvinkelvarnaren. Köregenskaperna är smidiga och exakta, men den lilla turbobensinaren får slita en del för att orka med full last. Totalt sett är Passat ändå kvickare än Ford, särskilt i segdragning. Nyttan av att två cylindrar i en 1,4-motor stängs av vid jämn fart för att spara bensin har vi inte sett skymten av.
På flygfältet gör Passat en något blandad figur. Bromssträckan både utan och med last är testets längsta och pedalen känns snabbt svampig. Undanmanövern känns inte alls lika stabil som i Ford. Bilen kränger rejält under lastväxlingarna och det belastade däcket ser nästan ut att vilja lämna fälgen – men håller sig kvar. Farten blir med nöd och näppe cirka 68 km/tim som mest och bilen sladdar och kasar igenom andra och tredje radens konhinder. Ett mer distinkt ingrepp av anti-sladdsystemet skulle nog hjälpa, nu kan man bara ana att det träder i kraft.
Som helhet en närmast komplett familjebil, modern men en smula för dyr.
I långreseegenskaper är det hugget som stucket mellan bilarna. Båda erbjuder generösa utrymmen, med ett litet försteg i bagagevolym för VW. Båda har rymliga kupéer men Passat känns slankare, ljusare än Mondeo och har ett något rymligare baksäte. Båda är välisolerade, här har Mondeo dock övertaget. Förarplatsens ergonomi är något bättre i VW, även om en del skärmfunktioner är lite plottriga. Knapparna i ratten och logiken i övriga funktioner är bättre i VW än i Ford. Å ena sidan, å andra … det är mycket smaksaker som diskuteras när stallets storbilar kommer på tal.
Passat har modernare och bättre fungerande komfort- och säkerhetsfunktioner, exempelvis den suveräna konstantfarthållaren och dödvinkelvarnaren. Köregenskaperna är smidiga och exakta, men den lilla turbobensinaren får slita en del för att orka med full last. Totalt sett är Passat ändå kvickare än Ford, särskilt i segdragning. Nyttan av att två cylindrar i en 1,4-motor stängs av vid jämn fart för att spara bensin har vi inte sett skymten av.
På flygfältet gör Passat en något blandad figur. Bromssträckan både utan och med last är testets längsta och pedalen känns snabbt svampig. Undanmanövern känns inte alls lika stabil som i Ford. Bilen kränger rejält under lastväxlingarna och det belastade däcket ser nästan ut att vilja lämna fälgen – men håller sig kvar. Farten blir med nöd och näppe cirka 68 km/tim som mest och bilen sladdar och kasar igenom andra och tredje radens konhinder. Ett mer distinkt ingrepp av anti-sladdsystemet skulle nog hjälpa, nu kan man bara ana att det träder i kraft.
Som helhet en närmast komplett familjebil, modern men en smula för dyr.
Volkswagen Passat
Plus:
Utrymmen, motor, köregenskaper, moderna säkerhets- och komfortdetaljer.
Minus:
Något plottriga informationsfunktioner, bakluckans öppning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inför prattest. Kan man föra en vanlig konversation mellan fram- och baksäte i motorvägsfart på grov asfalt?
milkylainen: Jag har inte kört nya modellen, men en av de absolut bästa bilar jag haft (kommunikationsmässigt bil-förare) var en Passat 4-motion med sportchassi och 18".
Den berättade exakt vad hjulen höll på med...
Har snart kört 2500 mil med min Passat TDI 190 4MOTION och kan hålla med i mycket som står i artikeln. Mitt egna omdöme efter dessa mil är att förarplatsen är genomtänkt i detalj, de viktigaste funktionerna som man behöver i sin vardagliga körning behöver man inte leta efter. Infotainmentsystemet är lätt att sköta och förstå, man behöver inte läsa instruktionsboken. Förarstolen är fast men ger bra stöd för ryggen och låren.
I stan där låga hastigheter råder är styrningen lätt och överlag känns bilen smidig. I högre hastigheter på landsväg och motorväg känns styrningen exakt. Passaten inbjuder knappast till någon sportig körning utan är stabil förutsägbar på vägen. Med den adaptiva farthållaren så blir körningen stressfri och behaglig, Bagageutrymmet är enormt, att transportera långa och breda garderober är inget problem. I baksätet får jag gott om plats är 191 cm lång.
Det finns två saker som jag inte gillar med bilen och det är start-och stoppsystemet och att man måste fylla på med ADblue någon gång mellan servicarna.
Håller absolut med om Passatens vinteregenskaper och undanmanöversegenskaper.
Passaten har alldeles för lite feedback i styrinrättningen för svenska vintervägar.
Man har kort och gott INGEN aning om vad framhjulen håller på med.
Så länge man har sommarunderlag går det ganska bra. Men samma fenomen inträffar vid väta.
Jag tycker ViB ska införa ett feedback-test på styrinrättningen.
Det är alldeles för många som får plus för att de är "bekväma" att köra. Dvs, man känner inte ett dyft av vad bilen gör med framhjulen. Det är direkt farligt.
ViB skulle kunna köra på vägfältsmarkörer och avkörnings-markörer. Låter det i bilen men känns inte i ratten, ja då är feedbacken för dålig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.