Halvkombin Astra kan givetvis inte konkurrera med våra tre kombibilar på rättvisa villkor i alla ”semesterfrågor”, men den står sig väl om familjen inte behöver plats för barnvagn etc. bland allt det andra. Kupéutrymmena är väl tillvaratagna, inte minst i baksätet finns det gott om fot- och benplats och man sitter skönt i soffan med delbart ryggstöd. Kardantunneln är låg, mittbältet har fäste i ryggstödet, det finns dörr- och stolsfickor – däremot inga ladduttag eller ventilationsutsläpp i vår version. Den uppåtsvängda fönsterlinjen kan dock störa kortvuxna. Komforten fram är utmärkt, Astra har långteststallets skönaste stolar, dessutom med rejäl skjutmån. Alla förare uppskattar de konsekventa och rätt underhållande chassiegenskaperna, liksom den låga ljudnivån.
Undanmanövertestet förstärker intrycket av körsäkerhet. I både 70 och 75 km/tim finns visserligen en tendens till bakvagnssladd men bilen bryter aldrig ut utan håller spåret närmast perfekt. Styrningen är reaktionssnabb och tydlig, helheten i detta moment är klart bäst efter Mazda MX-5. Motorn är lågmäld och har knappt någon ”turbokaraktär”. Däremot är den upplevda skillnaden mellan läge ”Normal” och ”Sport” påtaglig. Accelerationen påverkas inte särskilt mycket av last, men vi noterar att ett irriterande ”knakljud” börjat uppträda i kopplingen. Det får bli ett memento inför första service, det är 1 000 mil dit. Bromsarna ingav stort förtroende när vi körde utan last, med last blev det däremot ett sämre resultat. Astra var ensam om att behöva mer än 40 meter till stopp, nästan fyra meters ökning jämfört med testresultatet utan last.
Plus:
Kupéutrymmen, åkkomfort, vägegenskaper, prisvärd.
Minus:
Hög lasttröskel till ganska begränsat och billigt inrett bagageutrymme, knakande kopplingspedal, bromsverkan med last.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Nu kör Astra även förbi konkurrenterna i premiumklassen".
"Bravo Opel, Astra 1.6 CDTI BiTurbo lyckas faktiskt slå sina premiummotståndare i testerna. Även om vi tar bort kostnadsdelen får Astra flest poäng."
https://www.facebook.com/nordmarkensmotor/posts/1417987414894484
Ska man ha 1,6 CDTI enkelturbo och automatlåda så är lägsta priset 237,000 kr. Då drar den 0,56 i staden, kanske i praktiken 0,7 (är en automat med momentomvandlare). Uppenbart att Opel saknar en modern automat till bra pris.
Från 221 900:- kostar 1.6CDTI automat.
Gå upp till 1.6CDTI automat Business för 251.900 så har du all utrustning som Dynamic versionen har, dvs bl.a. LED Matrix strålkastarna plus en hel del annat, och utöver det:
- Navigation ( Navi 900 med Europakartor. Apple CarPlay och Android Auto kompatibel )
- Nyckelfritt system
- Backkamera
- Bränsledriven parkerings värmare med fjärrkontroll
- Läderklädsel med massage för föraren och sätesventilation i båda framsätena
Åja glöm inte den "nödvändiga"... adaptiva farthållaren, den finns där också.
Vi bilägares bromsresultat är ett mysterium, tyvärr förblir det nog ett obesvarat sådant.
Dessa siffror är de sämsta mätresultaten i Europa, vanligen ligger de på 33-34 meter, ingen har mätt över 36, vi bilägare mäter 38.
Astra har också vunnit ett 14 bilars test i autobild med bäst väghållning i undanmanöver och kortast bromssträcka med full last, vi bilägares resultat är anmärkningsvärda, utrustas de svenska bilarna med sämre däck?
(Angående adaptiva farthållaren, den står inte i listan just nu eftersom den är tillgänglig först om ett par månader.)
Och en annan ändring i utrustningen är att On Star nu finns i Sverige.
I Tyskland finns en ny speciallaminerad vindruta med mer ljudisolering som extra.
N-iklas, vet du om utgångshastigheten är lika i de olika testerna? (hastighet precis vid inbromsningen). Bara så att man jämför samma saker. Antar att här testar man bromssträcka ifrån 100-0 km/h. Bromssträcka på 36 meter utan last är faktiskt rätt bra, och givetvis kommer det att krävas flera meter extra när bilen är max lastad, du ökar trots allt vikten med mer än 25%. Sedan vet jag inte om ViB testade lite väl hård så att bromsarna blev varma och förlorade lite i kapacitet, också saker man får räkna med. Så man får nog räkna med i alla fall minst 3 meter extra, skulle jag tro (minst).
Den normala farten är alltid 100 eller 96, med variation beroende på varma eller kalla däck, där resultatet inte skiljer mycket.
I testet med 14 bilar bromsade Astra 14 kortare än den sämsta som var BMW 2-serie Gran Tourer, 62 meter från 130 km/t med maxlast 549 kg.
Ingen har nämnt något om försämring av bromsarna.
Tendensen är tydlig med genomgående toppresultat, därför är plötsligt sämst något som väcker undran.
Finns ett svar som kanske är lite *konspiratoriskt*
Vi Bilägare har en vanlig inköpt kundbil medans Autobild har en *preppad* testbil.
Jag vet inte om det är så men helt omöjligt kanske det inte är.
Se på Nokian.
Hade väl speciella *testdäck* .
Ferrari hade väl ett rykte om sig att alltid ha riktigt vassa exemplar till biltester mm mm.
Men i sista biltesten rapporterar man inget av vad man beskriver ovan, ingen försämring av effekten efter upprepade bromsningar och där uppmättes siffran till 35.5 meter, samma siffra som ute i Europa och en meter bättre än Golf, vilket gör att man åter måste ifrågasätta om det inte är något fel med ovanstående mätningen eller vi bilägares bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.