Nästa artikel
Sommartest: Ford Mondeo
Långtest

Sommartest: Ford Mondeo

Publicerad 27 augusti 2015 (uppdaterad 27 augusti 2015)
Ford Mondeo i Vi Bilägares långteststall 2015.
Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Ford Mondeo vinner i åkkomfort, men tappar i användarvänlighet och kvalitetskänsla.
Mondeo kammar hem många poäng som familje- och långresebil och hamnar överst på två av våra fem testförares rankinglistor – men den är inte utan missar.

Åkkomforten är testets bästa, inte minst tack vare förnämlig ljudisolering och generösa utrymmen. ”Jag har kört flera 250-milaresor med last och fyra personer – alla har trivts som fisken!” noterade en förare. Inga problem att prata mellan åkande i fram- och baksäte. Bekväma sittplatser, men för riktigt långa är stolsdynorna fram i kortaste laget.

Dieselmotorn är riktigt snål och ger lång räckvidd. Utväxlingen är väldigt hög, ibland kan såväl fyran som femman som sexan få bilen att storkna vid gaspådrag och man får gå ned på trean. Växellådan har en väldigt behaglig, ”kullagrad” känsla och styrningen är exakt.

Köregenskaperna är både vassa och säkra. ”Den känns alltid trygg, som en låg och snäll pansarvagn” noterade en förare. På småvägar kan man förbluffas av hur den stora bilen liksom ”krymper” i format och blir hanterlig som en småbil. I stan är den trots allt ganska bylsig och svåröverskådlig.

Inredningen är en blandning av högt och lågt. Vi är lite tveksamma till kvalitetsintrycket, det knarrar i dörrarna, handtaget i lastgolvet har lossnat och vi har (som tidigare redovisats) haft en del elektroniska spöken. Instrument, multimediaskärm och reglage är heller inte lika enkla eller genomtänkta som i VW Passat.

Lastutrymmet är stort men inte riktigt av Passats format. Den tillåtna maxlasten är hela 733 kg. Redan med drygt 450 kg i bilen krängde Mondeo rejält i våra undanmanövertester, men klarade i alla fall 70 km/tim. ESP-systemet arbetade distinkt och bilen kändes hanterlig trots att den hasade och sladdade en del på sina ”miljödäck” Michelin Primacy.
Ford Mondeo

Plus:
Utrymmen, ljudnivå, fjädringskomfort, förbrukning, räckvidd.
 
Minus:
Kvalitetsintryck, instrumentering, skärmfunktioner.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-27 12:16
ENTJ1

Minus på kvalitetsintryck,kolla bara karosseripassformen,inget att skryta med även om de flesta inte reflekterar alls över detta.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-27 12:46
johnkommentar

Skönt att se fokus på det som jag tycker är viktigast, ljudkomfort! Många moderna bilar tillåter inte annat än skrik mellan fram- och baksäte i motorvägsfart på grov asfalt.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-27 14:06
hultarn

Intressant att rubriken inte var negativ denna gång. Borde det inte stått "Tveksam kvalitet"...?

#4 • Uppdaterat: 2015-08-27 16:09
saabnisse

Jag har ju tillbringat ett antal mil i Mondeo under sommaren och jag har mest positiva saker att redovisa.
Det är ju nästan likadan bil som ViB, men den här har DCT och 180 hk dieseln (varför ViB inte har DCT begriper jag inte!)
Det är riktigt att stolssitsarna i framsätet är något korta, de är ca 50 mm kortare än i V70 och 9-5, men det gör inte särskilt mycket, de är ändå väldigt komfortabla och betydligt bekvämare än tyska träbänkar.
Det finns dessutom en väldig mängd inställningsmöjligheter.
Infoskärmen med navigation fungerar bra, det enda jag kan anmärka på är att viss text är väl liten.
Bilen är stor och vid parkering är man tacksam för backkameran som verkligen fungerar perfekt, det ska bli intressant att se hur det blir i vinter.
Det finns en förfärlig massa knappar i bilen och det dröjer innan man lär sig dom och vissa som inte används så ofta blir nog bortglömda.
Bakluckan spelar en onödig melodi när den stänger sig, typiskt feltänk när det gäller säkerhet.
Bilen är rymlig, kanske den rymligaste personfraktaren som finns i den här prisklassen.
Efter ca 1000 mil har den nu dragit ganska precis 0,58 l/mil.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-27 17:30
Diesel

Mondeo är en trevlig bil med roliga köregenskaper. Hatchback karossen är helt klart snyggare än kombin. Jag kan hålla med Calle om att Mondeon är klumpig i stadstrafiken, det känns som att man manövrerar regalskeppet Vasa eller en 80-tals Cadillac.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-28 13:07
vr00mfondel

Det verkar som att jag och saabnisse har haft väldigt liknande upplevelser (fast min har bara hunnit med 650 mil än så länge). 180hk dieseln och dubbelkopplingslådan jobbar helt perfekt med varandra! Är också imponerad av röststyrningen, den må vara på engelska, men den har ringt upp rätt person varenda gång hittills. Den adaptiva farthållaren fungerar som en dröm, att ligga på tungt trafikerad E6 2 timmar om dagen görs numera med lätthet. Att lära sig var alla knappar sitter och vad de har för funktion tog väl några hundra mils körning, men när man väl lärt sig det är det ju sjukt mycket smidigare än vissa bilar där man måste in i meny-system för minsta lilla grej.
Jag är dessutom kort och halvfet, så stolen passar mig som handen i hansken.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-02 21:39
Hamburg

Är ute på biljakt och har testat ett flertal märken, gillade mondeon men tyckte att när man kom upp i hastigheter över 100 så uppstod ett alldeles för högt vindbrus annars som nämns en tyst bil, så tyvärr det blir ingen Mondeo

#8 • Uppdaterat: 2015-12-22 17:06
mahava

Om man köper en Mondeo nu o väljer till sync2 får man laminerade sidorutor som i princip tar bort vindbruset, det enda man hör när man kör och inte allt för mycket divierar från tillåten motorvägsfart i svea rike är däcken,(om man inte petar till med foten i boten o släpper lös de 210 dieselhästarna jag har under huven på min , men det är en annan historia) det är kort o gott väldigt tyst och behagligt. Man kan prata med både passagerare och i telefon utan att behöva höja rösten .

Även jag har MPS Automat, den är väldigt fin o i normalfall känner man inte av växlingar, valde mellan 180 awd och 210 icke awd, blev 210'an tillslut.

Kvaliten är i mitt tycke lite sämre än vw passat vad gäller finish och intriör allmänt, lite billigare plast detaljer här o där o lite mer spartanskt i bak (ingen egen klimatzon tex) men en del saker är bättre en tysken(klädda sidorutestolpar, easyfuel system utan tanklock och som inte går tanka fel tex)

Jag valde till multikontur sätena och de är helt fantastika vad gäller komfort.

Dörrknarr eller liknade har jag inte haft något besvär av ännu, det som stör lite är att backkameran är värdelös när det är snöslask ute den täps till helt, samt att navigatorns karta inte känns uppdaterad, och ingen på ford verkar veta om den kan uppdateras eller hur. Dessutom är den som ofta nämns stor och lite klunsig i stan, men på motorvägen och på landet krymper den, då är det först när man ska parkera det kan bli jobbigt både vad gäller längd och bred, baklucke mattan är tveksam, här hade jag valt till en vändbar dito å 600 kr o de var väl investerade pengar, intressant dock att gummimattor interiört inte finns ens som tillval . Men i övrigt är den väldigt trevlig . SYNC2 samt alla knappar tar lite tillvänjning men när man väl satt sig in i det hela fungerar det väldigt bra, enda jag saknar är att kunna bläddra med rattknapparna i syncens menyer, det går bara delvis och begränsat.

Efter vi bilägares ljustest förväntade jag mig ett ganska mediokert ljus på LED strålkastarna, men oj vad förvånade vi vart när vi märkte att vi hade ett bättre ljus i mörker än passat med hiled, en nackdel dock är att led bakljusen är tämligen kraftiga och det händer jag får ljustutningar får folk som tror jag kör med dimljuset på.

Säkerhetssytemen som prekollison assist med stopbar och varningsblink i vindrutan fungerar bra likså adaptiva farthållaren, BLIS samt lane assist fungerar utan anmärkningar

Bra instrumentering men kan kräva lite tillvänjning den med,

Slutligen det som talade till mondeons största fördel; en lika utrustad passat skulle gått på ca 40000 kr mer i grundpris, du får 5 års nybilsgaranti, och slutligen är det extremt mycket lättare o pruta på en mondeo än vad det är på en passat

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.