Skoda Yetis kaxigt kantiga kaross har fallit våra testförare på läppen. Och då pratar vi inte bara om design utan också om användbarhet och pålitlighet.
Två års testkörning och drygt 6 600 mil har inneburit en närmast sällsynt problemfri resa. Det är med stor saknad vi avslutar vårt långtest här – för att ge plats för andra bilar.
Vi Bilägare snålade in på drivlinan och valde bort fyrhjulsdrivningen när bilen köptes i december 2009. Merparten av Skodas kunder har valt 4x4 och de kan om möjligt ha ännu bättre erfarenheter. Vi nöjer oss med att konstatera att Yeti också med enbart framhjulsdrift är lätthanterlig i alla situationer. Även på riktigt halt och spårigt underlag plöjer den fram tryggt och förtroendeingivande.
Den kartongformade karossen har också sina fördelar. Trots nätta yttermått sväljer Yeti nästan två kubikmeter gods när bakstolarna lyfts ut. Bilens höjd, 169 centimeter, gör det också lätt att äntra kupén både fram och bak. Föraren hamnar i en position som ger perfekt överblick av trafiken.
Det i stort sett enda negativa som kommit fram under de här två åren är förarnas ganska eniga uppfattningar om bilens bullernivå. På grov asfalt dånar det från däcken rejält. Spekulanter bör definitivt provköra, vissa lider mer än andra av buller.
Testbilen, med en tvåliters dieselmotor på 110 hästkrafter, har det senaste året rullat med en genomsnittsförbrukning på 6,8 liter/100 km, en marginell höjning på 0,3 liter, säkert kopplat till lite andra körmiljöer, mer stadskörning och mer snabb motorväg. Däremot är förbrukningen mer än 20 procent högre än den officiella, där Yetin blott ska dra 5,4 liter/100 km.
Bilen har varit inne på service vid två tillfällen. En indikator ska upplysa om när det är dags, men för att vara på den säkra sidan är det ändå bäst att försöka hålla koll på 3 000 mila-intervallet. I vårt fall hade vi beställt tid innan lampan började lysa –den kom vid 6 022 mil – och då hade vi ”bara” 140 mil på oss att åka innan verkstadsbesöket senast skulle ske.Servicetid utanför ramen kan i värsta fall betyda sämre goodwill i framtiden, om allvarligare saker inträffar.
8 119 kronor har vi totalt betalt i service efter 6 000 mil. Ett extra utlägg för utrustning på drygt 6 000 kronor, montering av motorvärmare inklusive kupéuttag, har vi inte räknat in i bilens verkstadskostnader. Däremot har vi inkluderat byte av höger dimljuslampa vid två tillfällen, cirka 400 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Yeti?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Yeti TDI/110 – 6 661 milBetyg
Registreringsdatum: 7 dec -09
Mätarställning, mil: 6 661
ViB.s förbrukning: 6,8
Officiell förbrukning: 5,4
Garantier, år: 2-3-12
Serviceintervall, mil: 3 000/2 år
Inköpspris, kr: 230 500
Inbytespris, kr: 131 400
Värdeminskning, kr: 99 100
Bränsle, kr: 56 599
Rep/service, kr: 9 489
Däck, kr: 13 486
Skatt/besiktning, kr: 5 212
Försäkring, kr: 10 359
Underhåll, kr: 6 520
Totalt, kr: 200 765
Totalt/mil, kr: 30,14
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dimljuslampan? Den lär väl inte ha använts många timmar, eller....?
För övrigt är det trevligt att se att även Skoda gör problemfria bilar, även om det finns de som gärna påstår motsatsen.
Den används mer än vad man tror då denna bil har "kurvljus"
Har själv en 1,2 tsi är mycket nöjd med bilen dock håller jag med VIB den låter mycket på grov asfalt.
Yeti är en i hög grad vettig bil, med få nackdelar. Skoda har gått en helt egen väg här designmässigt, med ett i mitt tycke mycket lyckat resultat. Till exempel har man valt en rak fönsterlinje och raka linjer där det har betydelse för sikten och utrymmena. Nya Volvo V40 som visats har fönster i bakdörrarna som antagligen gör att barn i baksätet måste stå upp och se ut. Inte smart. Enda nackdelen är att Skoda inte är lågpris längre, vilket betyder att de har lyckats på marknaden.
8200 kr på två servicar? Det kostar på att åka diesel...
I övrigt verkar det vara en trevlig sak. Ser oerhört sympatisk ut iallafall, lite glad på nåt vis. :P
Trista med bilen är hög bränsleförbrukning. 0,68 l/mil är en ynkedom i dessa tider.
En diesel i den storleken som drar lika mycket soppa eller till och med mer än en bensinare, det är illa....
Jag tycker inte att 0,68 är en hög förbrukning.
Man måste ju komma ihåg att det är ViBs uppmätta förbrukning så den är förmodligen den som de flesta skulle få och det ska ju jämföras med andra bilar i ViB stall.
Den är väl lika bra eller dålig som alla bilar för ingen är ju fullkommlig eller.
Skoda Yeti rostar. Jag har en 2010 där alla 5 dörrar hade små rostblåsor efter 2 år. Skoda tog på sig att lacka om alla 5 dörrar. 11 månader senare är det ännu mer rost som kommer fram. Nu vill de inte lacka om igen. Tydligen har Skoda problem med galvaniseringen på dörrarna. Resten av bilen är utan rost (som det brukar vara på nya bilar). Nu måste jag själv bekosta köp av 5 nya dörrar (ingen ide att lacka ännu en gång). VW är stenhårda. De vill aldrig ta reklamationer. I framtiden köper jag bara bilar från företag som tar rimligt ansvar för sin kvalitet. Fel kan hända, men så grova fel måste man ta ansvar för.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.