Årets långtestbilar har drabbats av rekordmånga verkstadsbesök. Och snart är det dags igen. Såväl Peugeot 308 som BMW i3 ska in för ännu en översyn.
Årets Bil, Peugeot 308, fick ingen vidare start i långteststallet. Det började med att bakbromsarna vid upprepade tillfällen frös fast under vintertestet sedan snö packat sig i fälgarna. För ”täta” fälgar, menade Peugeot, som såg till att originalfälgarna blev utbytta mot en modell med glesare ekrar.
Efter det följde två återkallelser. En gällde pekskärmen, som behövde ny programvara för att inte krångla. I det andra fallet handlade det om kontroll av dörrlåset på förarsidan, som på vissa 308:or låst sig själv. Peugoten har dessutom två gånger fått vindrutan utbytt efter stenskott och den har även oförskyllt drabbats av en parkeringsskada som krävt omvårdnad på verkstad.
I skrivande stund är tid beställd för ännu ett verkstadsbesök. Den här gången ska bilen in för kontroll av ett skorrande missljud som vi tror orsakas av ett defekt hjullager. Mekanikerna ska också undersöka den ojämna motorgången. 125 hk-turbon har börjat gå orent och hackar ociviliserat på tomgång, speciellt när den är kall.
Trots de många driftsavbrotten har 308:an hunnit rulla längst av de fem bilarna i årets stall och vägmätaren närmar sig raskt 3 200 mil. En förklaring till den långa körsträckan är att Peugeoten fungerar alldeles lysande som landsvägsbil.
Även långteststallet elbil, BMW i3 REX, har råkat ut för en hel del trubbel som krävt verkstadsbesök. Värst var ett totalt driftstopp med påföljande bärgning, men irriterande elektronikbuggar och laddningsproblem har också förekommit.
På pluskontot noteras att BMW:n efter den senaste tidens flitiga elkörning nästan halverat sin genomsnittliga bränsleförbrukning; från 1,5 till 0,9 l/100 km (= 9 cl/mil!). Det gör i3:an till långteststallets genom tiderna bensinsnålaste bil. Men ju mindre bensin som används, desto mer elström går så klart åt.
Inte heller långteststallets tjeckiska deltagare, Skoda Octavia, har klarat sig utan problem. Efter drygt 2 400 mil byttes kopplingen till den sjustegade automatiska DSG-lådan. Arbetet gjordes på garantin sedan ett svagt tjutande missljud uppstått vid växelbytena. Utöver det har bilen skött sig klanderfritt, utom när det gäller förbrukningen som ökat under testets gång och nu ligger 30 procent över den officiella siffran.
Suzuki SX4 fick från början långtestlaget att allvarligt tvivla på japansk byggkvalitet och det krävdes en rejäl vända på verkstaden innan den fyrhjulsdrivna crossovern fungerade som den skulle. De åtgärder som vidtogs var bland annat byte av en vibrerande kardanaxel och installation av ett nytt, fungerande, signalhorn. Utöver det gjordes en omprogrammering av mjukvaran till styrningens elservo, som innan dess kändes mycket märklig. Arbetet gick på garantin och efter mekanikernas ingrepp har Suzukin rullat på utan några problem.
Enda bilen i långtestet som hittills varit helt felfri är hybriden Toyota Auris HSD. Trots det får bilen en del anmärkningar. Främst när det gäller bränsleåtgången som ligger hela 41 procent över de 3,7 l/100 km som anges officiellt. Ändå har förbrukningen sjunkit ganska rejält under senaste etappen tack vare en testförare som ansträngt sig hårt för att frisera siffrorna. Så här skriver han i sin rapport:
– Jag har upptäckt att Auris går att köra väldigt snålt om man verkligen försöker utnyttja hybridsystemets potential fullt ut. Vid flera tankningar har jag varit nere på förbrukningar strax över 4,0 l/100 km och rekordet är 3,8 l/100 km.
Diskutera: Hur tycker du att årets långtestbilar har skött sig?
Efter det följde två återkallelser. En gällde pekskärmen, som behövde ny programvara för att inte krångla. I det andra fallet handlade det om kontroll av dörrlåset på förarsidan, som på vissa 308:or låst sig själv. Peugoten har dessutom två gånger fått vindrutan utbytt efter stenskott och den har även oförskyllt drabbats av en parkeringsskada som krävt omvårdnad på verkstad.
I skrivande stund är tid beställd för ännu ett verkstadsbesök. Den här gången ska bilen in för kontroll av ett skorrande missljud som vi tror orsakas av ett defekt hjullager. Mekanikerna ska också undersöka den ojämna motorgången. 125 hk-turbon har börjat gå orent och hackar ociviliserat på tomgång, speciellt när den är kall.
Trots de många driftsavbrotten har 308:an hunnit rulla längst av de fem bilarna i årets stall och vägmätaren närmar sig raskt 3 200 mil. En förklaring till den långa körsträckan är att Peugeoten fungerar alldeles lysande som landsvägsbil.
Även långteststallet elbil, BMW i3 REX, har råkat ut för en hel del trubbel som krävt verkstadsbesök. Värst var ett totalt driftstopp med påföljande bärgning, men irriterande elektronikbuggar och laddningsproblem har också förekommit.
På pluskontot noteras att BMW:n efter den senaste tidens flitiga elkörning nästan halverat sin genomsnittliga bränsleförbrukning; från 1,5 till 0,9 l/100 km (= 9 cl/mil!). Det gör i3:an till långteststallets genom tiderna bensinsnålaste bil. Men ju mindre bensin som används, desto mer elström går så klart åt.
Inte heller långteststallets tjeckiska deltagare, Skoda Octavia, har klarat sig utan problem. Efter drygt 2 400 mil byttes kopplingen till den sjustegade automatiska DSG-lådan. Arbetet gjordes på garantin sedan ett svagt tjutande missljud uppstått vid växelbytena. Utöver det har bilen skött sig klanderfritt, utom när det gäller förbrukningen som ökat under testets gång och nu ligger 30 procent över den officiella siffran.
Suzuki SX4 fick från början långtestlaget att allvarligt tvivla på japansk byggkvalitet och det krävdes en rejäl vända på verkstaden innan den fyrhjulsdrivna crossovern fungerade som den skulle. De åtgärder som vidtogs var bland annat byte av en vibrerande kardanaxel och installation av ett nytt, fungerande, signalhorn. Utöver det gjordes en omprogrammering av mjukvaran till styrningens elservo, som innan dess kändes mycket märklig. Arbetet gick på garantin och efter mekanikernas ingrepp har Suzukin rullat på utan några problem.
Enda bilen i långtestet som hittills varit helt felfri är hybriden Toyota Auris HSD. Trots det får bilen en del anmärkningar. Främst när det gäller bränsleåtgången som ligger hela 41 procent över de 3,7 l/100 km som anges officiellt. Ändå har förbrukningen sjunkit ganska rejält under senaste etappen tack vare en testförare som ansträngt sig hårt för att frisera siffrorna. Så här skriver han i sin rapport:
– Jag har upptäckt att Auris går att köra väldigt snålt om man verkligen försöker utnyttja hybridsystemets potential fullt ut. Vid flera tankningar har jag varit nere på förbrukningar strax över 4,0 l/100 km och rekordet är 3,8 l/100 km.
Diskutera: Hur tycker du att årets långtestbilar har skött sig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har han lyckats köra Aurisen på 3,8 så är det väl en oerhört korrekt siffra Toyota ger ut? Siffrorna är ju "under optimala förhållanden" och lyckas man komma så nära i verkligheten så är iallafall jag imponerad. Sen att den drar mer när man kör som folk är en annan historia. Det gör alla bilar. Det man borde kunna räkna ut med ena skinkhalvan är också att hybridsystemet nästan bara kan hjälpa till i stan. I hög fart på motorväg eller landsväg är det en vanlig bil. Så det är i princip bara i den långsammare delen av körningen man kan räkna med att ha nytta av systemet. Ska man få en verklig siffra så kan man väl (om det är möjligt) kolla på vad bilen dra i icke-hybridversion, och ställa in sig på att - så här kan det bli.
Det är nog svårt att göra något rättvisare test än "under optimala förhållanden". Ska man köra med last etc så blir det oerhört ojämnt beronde på hur kraftfull motorn är etc.
simon- det kanske är de som haft bilarna före dig som hade problemen.
Eller så har du köpt bilar som redan var färdigtillverkade.
ViBs testbilar är ju oftast helt nya bilmodeller och såna brukar alltid ha barnsjukdomar.
Det var väl vad man förväntade sig, franska bilar har mycket att fixa även om en del fanatiker påstår att de är så mycket bättre nu för tiden, så verkar dock inte verkligheten se ut....
När det sen gäller överförbrukning blir det patetiskt att tala om %, om en bil ska dra 0,37 har en överförbrukning på 41% så låter det mycket, men vi pratar alltså om 1,5 dl vilket ofta kan bero på körstil, om bilen istället dragit 0,9 så hade samma procentsats motsvarat 3,7 dl då handlar det inte om körstil....
Så sluta med dessa märkliga procentsatser och håll er till det man tankar, liter och deciliter, ingen tankar procent!
Kommer att tänka på ett exempel som fastnade i minnet för att det verkade så anmärkningsvärt, för några år sedan var Opel Meriva enda bilen som gick genom perioden utan ett enda fel.
Det är visst få som klarar det tycks det.
Vi bilägare köper ju nya bilar. Ofast är de först med att få nycklarna till nya modeller. Detta medför nästan per automatik att dessa bilar har fler barnsjukdomar än bilar som funnits på marknaden ett tag.
Man brukar ju säga att man inte skall köpa de första årsmodellerna av en ny bilmodell, och att vid slutet av produktionen för aktuell modell så är bilen som bäst.
Auris hybriden har en förbrukning av 36,5 liter under 91 mil landsvägskörning skriver VB när man skriver att den inspirerar till snålkörning. Jag känner få bensinbilar av den storleken som har en förbrukning på 0,4 liter per mil, och vid normal användning är förbrukningen lägre för oss som dagligen inte har 91 mil till våra dagliga resmål.
Den var snålast av alla testbilarna vid långkörning trots att dieselbilen kör på ett bränsle som har 10 % högre energiinehåll jämfört med bensinbilarna.
Citat:
"Suzuki SX4 fick från början långtestlaget att allvarligt tvivla på japansk byggkvalitet" .
Undrar hur det står till med ViB's kunskap om bilarnas bakgrund?
SX-4 tillverkas i Esztergom, Ungern, således bör det vara den ungerska byggkvaliteten som man bör tvivla på.
Tobo - du får nog inte se det så bokstavligt. Trots allt så anser vi fortfarande att t ex Toyota är ett japanskt märke även om dom tillverkar bilar i bl a Turkiet. Men jag tror knappast att nån skulle komma på att säga att Toyota är ett turkiskt märke... Och oavsett var just det specifika exemplaret tillverkas så bör ju märket som sådant stå bakom produkten - typ "japansk kvalitet" även på en turk-tillverkad Toyota.
Simon no1: jag kan inte se att fransyskan skiljer sig mot de andra (frånsett Auris).
Stenskott och p-skador har ju inte mycket med bilens kvalitet att göra...
Pi: För mig är det stor skillnad på om märket är av japanskt ursprung, eller har japansk byggkvalitet .
T.ex. historiskt har de europabyggda Toyotabilarna inte haft japansk byggkvalitet, även om just årets långtest-Auris (som ju byggs i England) verkar ha just japansk byggkvalitet.
Med ditt resonemang bör således t.ex. de europabyggda Ford-bilarna räknas som amerikanska eftersom Ford är ett amerikanskt märke .
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.