Kabelkalas i Volvo V40.
Råttorna är på väg att invadera huvudstaden, och drar sig uppenbarligen inte heller för att ge sig på kablar och käka upp isoleringsmaterial i bilar.
Vår Volvo V40 används regelbundet och därför blir mysteriet desto större. Råttangrepp på vinterförvarade bilar i lador och uthus är inte ovanligt, men att det sker på en bil som körs varje dag är smått sensationellt.
Beskedet kom helt överraskande, både för oss och uppenbarligen också för Bilia i Segeltorp. ”Nej, nej, inga garantier täcker upp detta, det här är yttre påverkan.” Hos Trygg-Hansa, där bilen är försäkrad, var första beskedet lika dystert. Angrepp från gnagare ingår inte i den vanliga bilförsäkringen.
Peter Stark, jurist hos Konsumenternas försäkringsbyrå, lät också förstå att vi inte ska hoppas för mycket på bilförsäkringen, men att Volvo borde ta ansvar:
– Jag tycker inte Volvo kan skylla på angrepp utifrån. Råttan har visserligen kommit utifrån, men angreppet har skett inifrån och det ligger på tillverkaren att effektivt skydda kabelhärvan. Nybilsgarantin borde vara tillämplig här.
Hos Volvo håller man inte med.
– Garantin gäller enbart i de fall som man kan hänföra till ursprungligt fel eller om man så vill tillverkningsfel, säger Annika Bjerstaf, press manager hos Volvo Personbilar. När det handlar om yttre påverkan, gnagande råttor, gäller inte nybilsgarantin. Tyvärr, även om det kan tyckas vara logiskt.
Hos Bilia fick vi en prisuppgift på 16 000 kronor för att byta ut hela kabelhärvan. Lödning av de kablar som var angripna, två till antalet, var inte aktuellt. Vi försökte med försäkringsbolagen igen efter tips om att Volvos eget försäkringsbolag Volvia möjligtvis såg ärendet på ett annat sätt.
– Vår definition är att råttangreppet sker med plötslighet, och då är det en yttre olyckshändelse. Här kan bilens treåriga vagnskadeförsäkring tillämpas, säger Per Nilsson. Jag gissar att självrisken borde hamna på 5 000–6 000 kronor.
Äntligen lite nytt hopp, problemet är bara att bilen inte är försäkrad hos Volvia. Vi ringer upp Trygg-Hansa på nytt, och nu är tonen annorlunda. En handläggare uppger att skadan kan belasta maskinskadeförsäkringen och att självrisken i så fall hamnar strax under 5 000 kr.
Under hela tiden som den här processen pågår står bilen på verkstad i väntan på försäkringsbesked och kablage – totalt 14 dagar – utan att vår testförare erbjuds någon lånebil.
Vår Volvo V40 har i omgångar haft problem med hackande motorgång, något som skulle bli bättre med nytt bränslefilter. De avgnagda kablarna gör att problemet sätts i en ny dager. Felkoden visar på temperaturgivaren till bränslet och en spridare. Den ojämna motorgången uppträdde första gången i mars. Kan det vara så att råttan ”kalasade” redan då? Verkstaden slår ifrån sig och uppger att de inte noterade några avgnagda kablar vid senaste service i september.
Fotnot: All inledanade kommunikation med verkstad och försäkringsbolag har skett från ett privatperspektiv. Vi Bilägares äldre långtestbilar står inte registrerade på Vi Bilägare och är inte heller märkta med dekaler. I mesta möjliga mån är vi anonymna vid kontakterna med verkstäder, allt för att inte riskera att hamna i någon ”gräddfil”.
Diskutera: Har du haft något liknande problem?
Beskedet kom helt överraskande, både för oss och uppenbarligen också för Bilia i Segeltorp. ”Nej, nej, inga garantier täcker upp detta, det här är yttre påverkan.” Hos Trygg-Hansa, där bilen är försäkrad, var första beskedet lika dystert. Angrepp från gnagare ingår inte i den vanliga bilförsäkringen.
Peter Stark, jurist hos Konsumenternas försäkringsbyrå, lät också förstå att vi inte ska hoppas för mycket på bilförsäkringen, men att Volvo borde ta ansvar:
– Jag tycker inte Volvo kan skylla på angrepp utifrån. Råttan har visserligen kommit utifrån, men angreppet har skett inifrån och det ligger på tillverkaren att effektivt skydda kabelhärvan. Nybilsgarantin borde vara tillämplig här.
Hos Volvo håller man inte med.
– Garantin gäller enbart i de fall som man kan hänföra till ursprungligt fel eller om man så vill tillverkningsfel, säger Annika Bjerstaf, press manager hos Volvo Personbilar. När det handlar om yttre påverkan, gnagande råttor, gäller inte nybilsgarantin. Tyvärr, även om det kan tyckas vara logiskt.
Hos Bilia fick vi en prisuppgift på 16 000 kronor för att byta ut hela kabelhärvan. Lödning av de kablar som var angripna, två till antalet, var inte aktuellt. Vi försökte med försäkringsbolagen igen efter tips om att Volvos eget försäkringsbolag Volvia möjligtvis såg ärendet på ett annat sätt.
– Vår definition är att råttangreppet sker med plötslighet, och då är det en yttre olyckshändelse. Här kan bilens treåriga vagnskadeförsäkring tillämpas, säger Per Nilsson. Jag gissar att självrisken borde hamna på 5 000–6 000 kronor.
Äntligen lite nytt hopp, problemet är bara att bilen inte är försäkrad hos Volvia. Vi ringer upp Trygg-Hansa på nytt, och nu är tonen annorlunda. En handläggare uppger att skadan kan belasta maskinskadeförsäkringen och att självrisken i så fall hamnar strax under 5 000 kr.
Under hela tiden som den här processen pågår står bilen på verkstad i väntan på försäkringsbesked och kablage – totalt 14 dagar – utan att vår testförare erbjuds någon lånebil.
Vår Volvo V40 har i omgångar haft problem med hackande motorgång, något som skulle bli bättre med nytt bränslefilter. De avgnagda kablarna gör att problemet sätts i en ny dager. Felkoden visar på temperaturgivaren till bränslet och en spridare. Den ojämna motorgången uppträdde första gången i mars. Kan det vara så att råttan ”kalasade” redan då? Verkstaden slår ifrån sig och uppger att de inte noterade några avgnagda kablar vid senaste service i september.
Fotnot: All inledanade kommunikation med verkstad och försäkringsbolag har skett från ett privatperspektiv. Vi Bilägares äldre långtestbilar står inte registrerade på Vi Bilägare och är inte heller märkta med dekaler. I mesta möjliga mån är vi anonymna vid kontakterna med verkstäder, allt för att inte riskera att hamna i någon ”gräddfil”.
Diskutera: Har du haft något liknande problem?
Fakta: Volvo V40
Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 6 200 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,5 l/100 km
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här med möss är ett stort problem för alla uppställda bilar i inporthamnar och andra uppställningar där bilar står i många veckor innan försäljning. Men oftast är det som här på bilden bara i huvudsak isoleringen som äts upp så då klarar man att laga skadan med självvulkande tejp om man är någorlunda händig och vill spara några kronor.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/tejp-och-maskering/specialtejp/vulkband-540085/
Har faktiskt inte sett råttangrepp i bil förr, varken rullande eller vinterförvarad.
Möss handlar det väl om, dom små rackarna gillar kablar, isolering och annat godis.
Råttor vill ha mer kolhydrater om man säger så.......
Som privatbilägare hade man kanske skarvat kablaget, 16 lakan är ju hårresande!
Dubbelpost
Jag tror att mössangrepp är en ganska ny företeelse... tidigare var motorerna ´nakna´ så möss kunde inte sätta bo... medan idag täcks motorerna av olika plastkåpor... och då hittar mössen nån trevlig liten hörna :) bodde många år i Norrland och på landet... andrig möss. Numera bor mitt i en större stad, och har en fin bil med en massa kosmetiska kåpar under huven. Och visst, som brev på posten, mössbo.
Att ens försöka få ett råttangrepp till att vara ett garantiärende är rätt pinsamt och säger en del om hur fel många tolkar ordet garanti idag.
Påminner mig om tiden som Sibasäljare när det stod 10 personer på kö om det varit åskväder under natten och hävdade att det minsan var 2 års garanti på deras faxar/modem och att det även täcker åsknedslag.
Försäkringsärende är jag helt med på, men garantin...knappast.
Då gäller det att kalla in råttdetektiven... eller musdetektiven... Gjorde inte Disney en dokumentärfilm med en råtta eller mus som Sherlock? Ring honom!
Det finns åtminstone tillverkare som testar kabeldelar/material för att materialet inte ska gillas av gnagare även om såklart allt är möjligt. Men är det tveklöst att det är ett råttangrepp på kablaget eller är det bara Volvo-verkstadens teori? Det inträffar ju vanligen på bilar som står längre perioder och normalt inte på bilar som används dagligen. På bilden ser det ut som om man lyfter på en slang som annars sitter i hållaren till höger i bilden och därmed lägre ner och nära kablaget, men jag antar att ni uteslutit att kablaget blivit avskavt mot något?
Håller med Benny. Det är väl rätt självklart att det inte är Volvos fel. Isåfall kan man ju skylla allt på tillverkaren.
OM det nu är råttor. Låter ju rätt konstigt. Har man hittat spillning i garaget osv?
Hösten 2012 var vi i Tyskland och övernattade på ett landsortshotell. Dagen därpå, efter cirka 10 mils körning, fick jag en varning om avgaskontrollfel. Vi körde då till en auktoriserad verkstad som konstaterade att en kabel till en avgassensor var skadad och skadan hade sannolikt orsakats av en mård.
Kabeln reparerades till en kostnad av 1700kr. Eftersom bilen endast var 6 månader så ansåg jag att det var ett garantifel men enligt verkstadschefen var detta ett mycket vanligt problem i vissa regioner i Tyskland och det finns skydd att köpa för att förhindra dessa problem.
Se även :
http://unternehmen.focus.de/marderabwehr-auto.html
http://www.mardersicher.de/marderinfo.html
http://www.marder-schutz.com/
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/schaeden-durch-tiere/
Jag har självriskeliminering vid skadegörelse. Så det hade jag kört på i det här fallet :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.