Ny bil, ny bekantskap. Förväntningarna var högre när jag tog över Mazda6 vid årsskiftet jämfört med fjolårets testbil Ford C-Max
Det började inte bra. Efter en Smålandsresa i slaskigt vinterföre blev det helt nödvändigt med biltvätt. Tyvärr fanns ingen manuell biltvätt att tillgå, men trots val av enbart högtryckprogram utan borstar lossnade registreringsskyltens skruv ur sitt ena fäste. Plåten sitter fastskruvad på en plasthållare, och med en grövre skruv löstes det problemet.
Nummerplåtens fastsättning har förstås inget med bilens kvalitet som helhet att göra, men första intrycket sätter ändå sina spår. Mazda försöker skapa premiumkänsla, men når inte riktigt ända fram.
Bilen ger ett plastigt intryck. När jag skulle fylla på spolarvätska i minusgrader nyligen trodde jag att jag skulle bryta av hållaren till motorhuvspinnen. Den u-formade hållaren har så tunn plast att man är rädd att den ska spricka eller gå av. Gasdämpare borde vara standard i en bil av övre medelklass med en så lång och tung motorhuv som Mazdans.
Under några av den senaste tidens långresor, bland annat till Sälenfjällen, kom varningslampan för lågt lufttryck att lysa vid ett par tillfällen. Falsklarmet uppstod när bilen var varm efter kortare raster.
Mörkerkörning i slaskigt väder och utan snö är ingen behaglig upplevelse. Det går åt mycket spolarvätska, men trots konstant sprayande av stråkastarna kändes det som om varken halv- eller helljus räckte till för att lysa upp vägen tillräckligt effektivt. Det adaptiva ljuset fladdar lite fram och tillbaka och ger något slags flimmer i trädtopparna som är störande.Spolarvätskan och smutsen från framrutan rann dessutom ned på glasen till de yttre backspeglarna vilket tydligt försämrade sikten bakåt.
Mazda6 ska självfallet få nya chanser att visa vad den går för under det kommande teståret. Bilen är snygg att titta på och har en ”cool” egen design som skiljer sig från V70 eller Passat. Mazda6 är en skön bil att åka långt med.
Framsäteskomforten är bra medan baksätespassagerarna upplever att de sitter lite för lågt. Förbrukningen de senaste 200 milen är 7,0 l/100 km, bra med tanke på stor och fullastad bil.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda6 Wagon Optimum 2,5Betyg
Modell: Wagon Optimum 2,5
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 4 147 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen biltillverkare rekommenderar/ tillåter högtryckstvätt.
Mazda har inte monterat nummerskylten.
Felaktig varning för lågt tryck, är däremot Mazdas fel. Använder sannolikt algoritm, som kalkylerar om lågt tryck. Några hjul har sannolikt "slirat" vid igångkörning efter stopp. Det är säkrare med tryckgivare.
Du har så rätt så Tjalle. Ska man lyda alla råd som biltillverkarna rekommenderar och inte rekommenderar så kan man förmodligen stänga allt vad tvätthallar heter.
Nog är det konstigt att inte en bil skall klara en högtryckstvätt - oavsett vad som ev nämns om det i en instruktionsbok.
Sen håller jag inte med Tjalle ang monteringen av skylten - för mig som Kund är det "Mazda" som levererat hela bilen inkl registreringsskyltar oavsett om det är en återförsäljare som gjort jobbet. Det är nämligen denne som representerar Mazda mot mig som Kund.
Motorhuvspinne på en ny bil för över 300 000 kr?
Själva idén med skylhållare är ju att man slipper skruva skylten!
Den som leveransservat denna bil borde nog söka sig ett nytt jobb.
Instämmer, ser ju ut att vara en standard skylthållare. Varför skruva i skylten överhuvudtaget?
Det är mystiskt det här med gasdämpare. Första generationens Mazda6 hade fästen för dom. Man kunde köpa tredjeparts-dämpare och skruva dit. Tror inte efterkommande har fästen dock.
Har min lilla teori om att Mazda anser sig ha så bra kvalitet att man inte ska behöva öppna huven ens. Det har förvisso stämt med de jag ägt - men man måste ju ändå fylla på spolarvätska som sagt - och det åker man nog inte till verkstaden för :P Inte så jobbigt vanligtvis att sätt upp pinnen dock. Men den är ju lite ivägen och det känns lite snopet när till och med Caddyn på jobbet har dämpare :P
Habegäret finns kvar trots pinne för min del dock :P
Snygg modell, men... Varför konstruerar man bilen så illa aerodynamiskt att spolarvätskan och dyl. sugs upp på backspegelglasen? Det kommer tids nog leda till att skiten kommer in bakom glaset och gör att justeringsmekanismen kärvar och går sönder. Jag har aldrig ägt en bil som beter sig så.
Känns som någon slarvat vis leveransservicen, som någon sa, dåligt kalibrerad däcktryckskontroll, flackande ljus och lossnande nummerskylt, allt det ska ju fixas och justeras innan bilen levereras.
Och som fler nämnt, dåligt med pinne på en så dyr bil. Vissa märken slutade med det redan på 60-talet...
Ärligt talat så har jag haft pinne på nästan alla mina bilar och det är inget problem. Det är oerhört sällan man ska vara där.
Däremot är även denna 6:a bullrig vilket gör att den går bort för mig.
Jag tycker inte heller bakdelen är speciellt snygg, den ser gammal ut på något sätt.
Och varför finns det ingen kombikupé längre?!
crister_1 det måste väl vara upp till var och en om man tycker det är ok med pinne eller inte.
Köper man en bil man gillar och får ett bra pris på så kvittar det om det är pinne till motorhuven eller inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.