Vi Bilägare presenterar nu fem nya långtestbilar som ska granskas under 2023. Det här är en av de fem bilarna som ska långtestas under året. Läs mer om alla bilarna här.
Långteststallets billigaste nya bil är Skoda Fabia – en av Vi Bilägares budgetfavoriter. I sin fjärde generation är den mer förfinad än någonsin. Tyvärr har man offrat kombikarossen och modellen erbjuds nu bara som femdörrars halvkombi. En förhållandevis rymlig sådan. Totallängden har växt till för småbilsklassen ansenliga 417 centimeter. En trecylindrig, turboladdad bensinmotor i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda är den enda drivlina som erbjuds.
Bilar har blivit dyrare på senare år, ett faktum som illustreras av prisutvecklingen på Fabia. Vår testbil i utförandet Style betingar ett pris av 233 200 kronor i skrivande stund. När vi lagt till komfortpaket (med bland annat klimatanläggning, parkeringsvarnare fram och bak samt uppvärmd ratt), vinterhjul, dragkrok och lite annat landar vi på 265 900 kronor.
År 2000 rullade den första generationen Fabia i långteststallet. Då kunde man köpa bilen för 99 800 kronor.
GRUNDPRIS: 233 200 kr.
Tillval: Komfortpaket 7 300 kr, ACC/adaptiv farthållare 3 100 kr, avtagbar dragkrok 6 100 kr, lastbågar 2 700 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 13 500 kr.
TESTBILENS PRIS/skatt: 265 900/6 106 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans förlängs vid varje service på märkesverkstad.
MÅTT: L 417/B 178/H 146 cm.
Tj.vikt/maxlast/släp: 1 265/395/1 100 kg.
MOTOR: Bensin, tvärställd 3-cylindrig med turbo. Volym 999 cm3 . Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 128 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 3.
Molnen hopar sig över långteststallet 2023. Klarar våra fem nya springare att bära oss genom klimatkollaps, inflation, elbrist, rusande drivmedelspriser, halvledarkris och rysskrig?
Förarbetet inför 2023 års långtest liknade inget annat. Vi var förstås medvetna om bilbranschens svårigheter att leverera bilar på grund av brist på vitala komponenter, störningar till följd av Covidpandemin och när den väl började lätta anföll Ryssland Ukraina. Vi började sondera terrängen och diskutera kandidater redan innan vintern 2021/2022 släppt sitt grepp. Trots det var det på gärdsgården att vi hann få in alla bilarna i tid.
Elektrifieringen av den svenska vagnparken accelererar. Under 2022 var mer än hälften av de sålda nya bilarna elbilar eller laddhybrider. Därför valde vi att i år inkludera representanter från bägge dessa grupper.
Förbränningsmotorn är dock inte död. Det är långt kvar innan det finns laddningsmöjligheter som räcker för alla. Vissa använder sin bil på ett sådant sätt att det inte går att köra elbil men viktigast är kanske att elektrifieringen fortfarande gör bilarna mycket dyrare i inköp. Än mer så sedan staten beslutat att dra in den klimatbonus som tidigare kommit de extra miljövänliga bilarna till del.
Man kan tro att det inte är värt mödan att testa sprillans nya bilar på det sätt vi gör. Nya bilar fungerar väl utan problem? Efter 35 års långtestverksamhet måste vi säga: tyvärr inte! Historien visar att de exemplar som klarar sig igenom 4 000 mil utan extra verkstadsbesök förutom service är lätt räknade.
Att leva med en bil under längre tidsperiod avslöjar egenskaper som spekulanten kanske inte alltid ser vid en kort provtur hos bilhandlaren. Långtestet ger också en viktig bild av hur väl märkets återförsäljare och verkstäder fungerar. Därför trotsar vi nu allt det dystra och drar igång 2023 års långtest – häng med!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 5 januari 2023 En klart intressant bil att…
- 5 januari 2023 Småbilar har blivit dyra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.