Även om småbilar fortfarande är populära bland europeiska bilköpare är trenden tydlig: de utmanas från alla håll av suvar. På den svenska marknaden har till exempel Volkswagen valt att sluta sälja Polo till förmån för flera högbyggda modeller.
Det hindrar inte Skoda från att visa upp en ny generation av Fabia, den fjärde i ordningen sedan modellnamnet först dök upp 1999.
Skoda Fabia bygger på koncernens så kallade MQB A0-plattform precis som Volkswagen Polo och flera andra modeller. Nya generationen Fabia tar inga stora steg designmässigt utan ska enkelt kännas igen av köparna. Däremot växer den med hela elva centimeter på längden och fem centimeter bredare jämfört med föregångaren.
Skoda skryter även om luftmotståndet som ska vara klassens lägsta vilket förutom lägre förbrukning även innebär mindre vindljud.
Under motorhuven finns trecylindriga motorer på 65, 80, 95 eller 110 hk där de två sistnämnda är turboladdade. Femväxlad manuell låda är standard medan en sexstegad dubbelkopplingslåda är tillval till turbomodellerna.
Det finns även en fyrcylindrig 1,5-litersmotor med 150 hk och sjustegad dubbelkopplingslåda. Någon dieselmodell finns inte och i nuläget finns heller ingen hybridversion.
På tekniksidan får Skoda Fabia flera nyheter, bland annat en adaptiv farthållare med filhållningsassistans och kökörningsassistans, och med rätt tillvalsruta ikryssad kan bilen även parkera själv. På insidan finns ett infotainmentsystem med 6,8- eller 9,2-tumsskärm samt digitala instrument som tillval.
På den mer lågteknologiska sidan finns en pennhållare med elastiskt band, borttagbar mugghållare och paraply i förardörren.
Läs också: Satsar miljarder på elbilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.