Felet inträffade när vi pluggade in för påfyllning av kraftgivande ström i redaktionens garage en morgon. Alla små LED-lampor som brukar lysa mysgrönt övergick till dystert svart. Då hade laddningen ändå fungerat som vanligt under natten hemmavid. Så denna vägran blev en överraskning. Och sedan dess har bilen enträget bett om laddning ”omedelbart”.
Men när plug in-systemets laddning uteblev fanns ju otto att tillgå – motorn som då ger ström till framdrivning och samtidigt fortfarande tillåter hybridkörning – det vill säga att bilen växlar mellan bensinmotor- och batteridrift.
Första dagen utan laddning tyckte jag det var skönt att bara skutta in i bilen och dra iväg utan att koppla ur och lägga laddaren i bagaget. Men jag behövde inte köra många meter förrän jag saknade eldrivningens viskande framfart. Det känns också rätt bra att inte släppa ut några avgaser i Stockholms city, mitt ibland bostadshus, cyklar och fotgängare.
Och det är först nu som jag lade märke till hur bilen fungerar som vanlig elhybrid. Motorns varvtal beror på hur mycket den för stunden måste ladda. Vid start surrar den igång med märkbart förhöjt varvtal. Men när man sedan kommer upp i fart, minskar varvtalet eller så kanske motorn går över till batteridrift en stund om man kör mjukt och ekonomiskt.
Nu har vi fått en ny laddare på garantin. Den fallerande har reklamerats. Den ökande livstidsförbrukningen av bensin är de facto inte så stor som färddatorn anger.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel AmperaBetyg
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 399 900 kr
Aktuell körsträcka: 2 338 mil
Förbrukning (dek.): 1,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3 848 kWh
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Lägga laddaren i bagaget?"
Jag trodde att det bara var kabeln - är alltså laddaren tillgänglig för "första bästa tjuv"?
Redan att ha en dold sladdvinda och laddare är illa nog - men att ha laddaren tillgänglig för tjuvar är - väldigt nära - hål i huvet.
Det är nog ingen laddare på sladden även om bilförsäljaren säger så.
På sidan 29 ser man ombordladdaren som är vattenkyld i Volt/Amper går nog inte att hänga på sladden, mycket mer att läsa på dessa sidor.
https://eresourcecenter.org/kc/CleanCitiesWebinarSlides#pdf29
Här ser man Prius ombordladdare som är luftkyld och skulle nog inte heller gå att hänga på sladden.
http://www.themhshow.com/toyotaprius-plug-in-hybrid-advanced-serial-vers...
Finns ingen anledning att kommentera detta.
Om det nödvändigtvis ska, så kan man ju nämna att Ampera förra veckan i Teknikens Värld vann ett test mot tre miljökonkurrenter varav en Prius.
N-iklas, har helt rätt i att " Finns ingen anledning att kommentera detta."
Nu var det klumpen på sladden som inte innehåller någon laddare som det handlade om. Inte någon biltest i TV som N-iklas skriver om, och då finns det förstås ingen anledning till att kommentera N-iklas kommentar som han själv skriver.
Om VB fortsättningsvis skriver "Nu har vi fått en ny laddare på garantin." så kanske någon tror att klumpen på sladden verkligen är själva laddaren till batteriet.
.
3848 kwh och 772 liter bensin på 2338mil. Det är ett mycket dåligt resultat. En elbil hade klarat samma sträcka utan en droppe bensin med samma kwh förbrukning och mil. Men det är väl bara GM som tror att detta är en energieffektiv bil.
Men nu kommer "skutterudit" och när det blir färdigutvecklat kommer verkningsgraden för hybridbilar att öka rejält!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3560539.ece
Granlund, en ren elbil hade aldrig kunnat klara den sträckan ViB har kört överhuvudtaget.
Ampera är ju en elbil som går att köra även då batteriet är tomt eller om sladden är för kort.
Det går inte med en vanlig elbil.
Re, Granlund. Nu är det inte så lätt om man i familjen bara har en bil eller av någon anledning måste åka längre en ca: 10 mil vid något tillfälle, då står man sig slätt med rena elbilen. Toyotas laddbara hybridbil klarar samma antal mil på bara 3367 kWh om alla dessa mil körs på bara el då den till vardags inte behöver släpa omkring på ett stort dyrt och tungt batteri som rena elbilen alltid får göra hur kort resan än är.
Resultatet blir att elbilen fortfarande nästan bara passar som andrabil i familjer som ibland rör sig längre än batteriet räcker på en uppladdning. Ampera kan köras nästan samma antal mil på bara el som rena elbilar klarar till något högre elförbrukning än rena elbilarna, men elbilarna kan inte köras alls när dom nått sin maxsträcka utan måste då laddas några timmar och det fungerar bara om det finns laddmöjlighet där batteriet tog slut och att man har den tiden till förfogande som laddningen tar.
Nu är Cadillacs variant av Volt/Ampera på gång.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3562530.ece
Det här är en bil som man tydligen räknar med att ge lönsamhet.
Det vore ju väldigt bra om man också kunde hitta på en bil som gav lönsamhet även för vanliga normalavlönade bilköpare.
Problemet är fortfarande att Ampera/Volt är allt för dyr för att vara ett alternativ annars anser jag den klart att föredra framför Prius Plug-in.
Köper man någon utav dessa bilar så är väl ändå den primära tanken att kunna köra dem så mycket som möjligt på enbart el?
Det är mycket sällan som jag själv kör mer än 10 mil hemifrån och jag antar att de flesta som köper en elbil inte kör längre.
Gör man det så får man dragas med den enorma förbrukningen på 0.32 l/milen ( Huga ? )
Kör man en elbil som det är tänkt så ligger Fluence bättre till som visst efter evigheter nu kommer hit för ca halva priset.
"Saabnisse" : Ja den ser ju trevlig ut om den nu någonsin lanseras.
Som brukligt så tar sådant hur lång tid som helst att få ut,..i detta fallet tydligen 5 år och kostnaden skulle vara 230 miljoner? ...struntpengar men,men ....
När/om bilen väl når handlen så lär den säkert vara sämre än lovat oavsett...( trenden måste ju följas )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.