Vi Bilägare har köpt in fem nya långtestbilar och en av dem är Nissan Qashqai. Först ut bland testförarna är Calle Carlquist.
Tjugonio mil. Så långt hann jag köra spritt nya långtest-Nissan Qashqai innan jag hörde ett avlägset krasande ljud och sekunden senare kände en jättes hand obevekligt flytta bilens bakparti mjukt åt höger.
Rörelsen fortsatte och jag kunde inte begripa varför bilen inte svarade på motstyrning. Jag skulle ju inte alls åt det här hållet. Jag skulle in mot Norrtull i Stockholm men nu var jag med orubblig kraft på väg mot den långa raden av betongsuggor som skiljer nord- och södergående riktning på E4 i höjd med Norra begravningsplatsen i Solna. Bilens bak rusade i nittio graders vinkel mot suggorna men jag lyckades få stopp en decimeter innan jag slog i dem.
Runt mig regnade trafiken i fyra filer. Som genom ett mirakel undvek bilarna att träffa mig och Nissan. Bråkdelen av en sekund senare slog jag på varningsblinkers, såg en lucka och gasade bort från den prekära situationen.
”Bråkdelen av en sekund senare såg jag en lucka och gasade bort från den prekära situationen”
På busshållplatsen stod betongbilen som vid filbyte träffat min bil, föraren bedrövad. En stund senare skrev vi skaderapport från förarhytten, hans arbetsplats. Jag blev varse den stora döda vinkel snett framåt/nedåt som finns i exempelvis en betongbil. Jag har nog aldrig tänkt på det tidigare men där är ett riktigt stort fält där i princip ingenting syns för en lastbilschaufför.
Man ska naturligtvis ha uppsikt framåt och åt sidorna, särskilt vid filbyte, säger nu den förnumstige. Visst, det ska man. Men man ska också ha förståelse för att ingen är ofelbar och att förutsättningarna i trafiken skiljer sig åt. Saker och ting händer hur duktiga vi än är och nu hände ingenting annat än att långtestbilen skadades i plåt och plast och att bakaxeln fick en smäll.
Verkstaden i Bromma tog snabbt hand om plåt och plast men med bakaxeln dröjde det lite längre. Vintertestet låg i fara för vår Nissan, som ju byggs i England. Jag kan ingenting om hur leveranstiderna av bakaxlar från fabriken påverkas av britternas korkade brexitbeslut men där är vi i skrivande stund. Jag får väl sikta på att hinna passera 30 mil innan jag lämnar ifrån mig bilen till nästa förare inom kort.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 7 februari 2022 Det är väl ändå en tidning…
- 7 februari 2022 Håller helt med, fick samma…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.