Nästa artikel
Första uppgifterna om nya Nissan Qashqai: Bara hybriddrift – ingen dieselmotor
Nyheter

Första uppgifterna om nya Nissan Qashqai: Bara hybriddrift – ingen dieselmotor

Publicerad 16 november 2020
Nissan skrotar dieselmotorn i nästa generation av populära suven Qashqai. Den verkar heller inte komma som laddhybrid.

Nissan Qashqai är en av landets populäraste suv-modeller. Andra generationen har sålts i över tre miljoner exemplar i Europa, och fem miljoner globalt.

Nu har Nissan bekräftat de första detaljerna om nästa generation Qashqai. Den ska hämta en hel del designinspiration från crossovermodellen Juke.

Nya Nissan Qashqai bygger på en helt ny plattform som ska höja tekniknivån, ge bättre innerutrymmen, förbättra vridstyvheten och sänka vikten. Bilen blir 3,5 centimeter längre än dagens modell och 3,2 centimeter bredare. Bagageutrymmet växer med 50 liter.

När det gäller tekniken kommer Qashqai enbart som mildhybrid eller fullhybrid – någon dieselmotor är inte aktuell. Hybridmodellerna har inget 48-voltssystem som många konkurrenter utan ett vanligt 12-voltssystem, även det av ekonomiska skäl.

Klurig hybridteknik

Först ut blir en 1,3-liters bensinmotor med mildhybridteknik och företaget hybridsystem som kallas e-Power. Bensinmotorn driver dock inte hjulen utan laddar bara upp batteriet. Det är elmotorn som driver hjulen och den är lika stark som i en elbil. Resultatet ska bli kvick acceleration.

– Med vår kontroversiella e-Power-teknik känner vi att kunderna kommer gilla känslan av eldrift utan räckviddsproblemen, säger Gianluca de Ficchy, chef för Nissans verksamhet i Europa.

Underligt nog verkar ingen laddhybrid vara aktuell. Nissan tror mer på den vanliga hybridtekniken där bilen kan köras på el korta sträckor i stadstrafik för Qashqai. Därmed skiljer sig Nissans inställning från konkurrenternas, där många finns eller kommer med laddhybridteknik.

Premiär för nya Qashqai blir tidigt 2021.

Läs också: Nissans huvudvärk: Nya kompaktsuven blir försenad

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-16 09:27
ToRy

Det här är en intressant teknik (har funnits under flera år i Japan, i t ex Note) -- körupplevelsen bör vara som i en elbil och inte som i en Toyota-hybrid (senaste generationen av deras hybrider undantagen möjligen).

Men dessvärre är det nog för sent i Europa eftersom laddbart nu närmast börjar bli normen här. Hade Nissan kommit med detta för fem år sedan hade det varit en annan sak. Men med större, laddbart batteri borde tekniken kunna bli en framgång.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:21
saabnisse

När det gäller e-POWER är det naturligtvis helt fel med 12 V som man kan tro av artikeltexten, det är mycket högre spänning annars skulle det bli för dyrt och tungt för att få få tillräcklig effekt.
12 V gäller endast mildhydriden.
Här lite mer info:
https://sweden.nissannews.com/sv-SE/releases/release-58e4333dd6fa53f94407f1b6c8000ce3-nissan-lanserar-e-power-i-europa?modal=video-98c0202cab2b11cc3666bec96206920e
https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_power.html

#3 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:23
Raphael

Tror det är en miss att inte erbjuda laddhybrid, men men...
Nissan kommer ju med en riktig elbil också i samma storlek som nästa Qashqai, den lär dock skilja sig designmässigt så den räknas inte som en elversion av Qashqai utan blir en egen modell.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:36
Panopticon

Jag är ju lite skeptisk mot den här väldigt simpla (alltså ungefär motsatsen mot "kluriga") hybridtekniken. Jämfört med varianten som "alla andra" kör med så tvekar jag på att effektiviteten blir speciellt bra, där utnyttjar dom ju bensinmotorn ordentligt, Nissan kör den bara som ren generator..

TILLÄGG: "Lika stark som i en elbil" var ju också ett snyggt uttryck. Som en Tesla Performance eller MG? Finns ju en viss spännvidd där kan man lugnt säga.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:48
saabnisse

Det handlar ju främst om verkningsgradsförluster. Med en konstantvarvsgående bensinmotor som optimerats för max effektivitet kan man nog uppnå 35-40% verkningsgrad, generatorn kanske 70%, elmotor 95% och batteri+inverter 90%.
Det är alltså stora förluster, men genom att bensinmotorn kan gå kontinuerligt tills batteriet är fulladdat och genom att bromsenergi återladdas kan det kanske gå att få ner förbrukningen.
Systemet har ju sedan länge använts i olika utföranden med eller utan batteri i t.ex dieselelektriska lokomotiv och vissa arbetsfordon.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:03
ToRy

Generator 70% verkningsgrad? Har inte generatorer ofta runt 95% verkningsgrad?

#7 • Uppdaterat: 2020-11-17 08:22
saabnisse

95% är nog högt men det kanske går att nå det under förutsättning att den drivs med konstant varv och det kanske den gör här.
Men 35-40% för bensinmotorn är kanske för högt.
Volvo hade ju redan för snart 30 år sedan en konceptbil, ECC, med liknande drivsystem bortsett från att man använde en gasturbin (som ju har ännu lägre verkningsgrad) och med en väldigt intressant ASEA högvarvsgenerator!
https://www.youtube.com/watch?v=7-TLYJyc5qM

#8 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:38
Panopticon

Jag duckduckgoade lite och det verkar som att Toyotas Atkinson-motorer har en verkningsgrad på 37% så det är nog där i trakterna man kan räkna med att denna hamnar också, dom lär ju ha optimerat den för detta. Hoppas jag. :)

#9 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:44
ToRy

Vid ett besök på Harsprångets vattenkraftverk för många år sedan vill jag minnas att operatören sade att verkningsgraden var 96% på deras generator. Men det är förstås en helt annan storlek på den generatorn!

#a • Uppdaterat: 2020-11-16 11:59
saabnisse

Panopticon, Det är förmodligen Atkinson som Nissan också använder sig av, den är ju lämplig där det inte behövs något större vridmoment.
ToRy, det är likadant med generatorer som med gasturbinen Volvo använde i ECC.
Ju mindre aggregat ju större procentuella förluster. I gasturbinen är det gasläckaget som blir orimligt stort!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.