Nästa artikel
Första uppgifterna om nya Nissan Qashqai: Bara hybriddrift – ingen dieselmotor
Nyheter

Första uppgifterna om nya Nissan Qashqai: Bara hybriddrift – ingen dieselmotor

Publicerad 16 november 2020
Nissan skrotar dieselmotorn i nästa generation av populära suven Qashqai. Den verkar heller inte komma som laddhybrid.

Nissan Qashqai är en av landets populäraste suv-modeller. Andra generationen har sålts i över tre miljoner exemplar i Europa, och fem miljoner globalt.

Nu har Nissan bekräftat de första detaljerna om nästa generation Qashqai. Den ska hämta en hel del designinspiration från crossovermodellen Juke.

Nya Nissan Qashqai bygger på en helt ny plattform som ska höja tekniknivån, ge bättre innerutrymmen, förbättra vridstyvheten och sänka vikten. Bilen blir 3,5 centimeter längre än dagens modell och 3,2 centimeter bredare. Bagageutrymmet växer med 50 liter.

När det gäller tekniken kommer Qashqai enbart som mildhybrid eller fullhybrid – någon dieselmotor är inte aktuell. Hybridmodellerna har inget 48-voltssystem som många konkurrenter utan ett vanligt 12-voltssystem, även det av ekonomiska skäl.

Klurig hybridteknik

Först ut blir en 1,3-liters bensinmotor med mildhybridteknik och företaget hybridsystem som kallas e-Power. Bensinmotorn driver dock inte hjulen utan laddar bara upp batteriet. Det är elmotorn som driver hjulen och den är lika stark som i en elbil. Resultatet ska bli kvick acceleration.

– Med vår kontroversiella e-Power-teknik känner vi att kunderna kommer gilla känslan av eldrift utan räckviddsproblemen, säger Gianluca de Ficchy, chef för Nissans verksamhet i Europa.

Underligt nog verkar ingen laddhybrid vara aktuell. Nissan tror mer på den vanliga hybridtekniken där bilen kan köras på el korta sträckor i stadstrafik för Qashqai. Därmed skiljer sig Nissans inställning från konkurrenternas, där många finns eller kommer med laddhybridteknik.

Premiär för nya Qashqai blir tidigt 2021.

Läs också: Nissans huvudvärk: Nya kompaktsuven blir försenad

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:38
Panopticon

Jag duckduckgoade lite och det verkar som att Toyotas Atkinson-motorer har en verkningsgrad på 37% så det är nog där i trakterna man kan räkna med att denna hamnar också, dom lär ju ha optimerat den för detta. Hoppas jag. :)

#9 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:44
ToRy

Vid ett besök på Harsprångets vattenkraftverk för många år sedan vill jag minnas att operatören sade att verkningsgraden var 96% på deras generator. Men det är förstås en helt annan storlek på den generatorn!

#a • Uppdaterat: 2020-11-16 11:59
saabnisse

Panopticon, Det är förmodligen Atkinson som Nissan också använder sig av, den är ju lämplig där det inte behövs något större vridmoment.
ToRy, det är likadant med generatorer som med gasturbinen Volvo använde i ECC.
Ju mindre aggregat ju större procentuella förluster. I gasturbinen är det gasläckaget som blir orimligt stort!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.