Spännvidden är med andra ord stor.
Fram till nyår kommer vi att presentera varje bil för sig och vi börjar med Volvo V90, som det vore ett direkt tjänstefel av en ledande svensk motortidning att inte ha med i ett långtest.
Hur bra är egentligen den nya Volvo-kombin, som med stor sannolikhet att kommer att toppa de svenska försäljningslistorna innan året är slut? Det kommer vårt 4 000-milatest ge svar på, var så säkra!
Vi Bilägares V90 är en kritvit D3:a (150 hk-diesel) med fyrhjulsdrivning och åttastegad automatlåda. Grundpriset är 357 300 kronor, men med lite extrautrustning slutade notan för vår Volvo på 374 000 kronor.
Det är exakt 200 600 kronor mer än vi gav för långteststallets billigaste bil, som för övrigt också är fyrhjulsdriven. Men vilken ”lågprisbilen” är avslöjas inte här, utan det får du reda på under någon av de kommande dagarna…
GRUNDPRIS: 357 300 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Klimatpaket 8 900 kr, Volvo on call 4 900 kr, smartphone link 2 900 kr
TESTBILENS PRIS: 374 000 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans förnyas vid service.
SKATT: 1 984 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 494/188/144 cm. Tjänstevikt 1 915 kg. Maxlast 465 kg. Släpvikt 2 200 kg. Bagagevolym 560–1 526 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 350 Nm 1 500–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 128 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: Ännu ej testad.
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 4.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett givet val, skall bli intressant att följa.
Första tipset inne, fyra kvar...
En fråga till långtestarna. Hur gör ni urval numera vad gäller växellåda, försöker ni välja automat om möjligt?
Skulle som läsare gärna se att ni försöker välja automat då det är svårt att jämföra bilars drivlinor annars och för att automat numera säljer mest.
Dessutom är alla hybridbilar, elbilar, vätgasbilar och liknande alltid med automat.
Intressant å se om ni vågar kritisera denna svenska "guldklimp"?
Två ton tung, fem meter lång, fyrhjulsdriven och diesel. Knappast vad mänskligheten är betjänt av. Sänder märkliga vibbar!
Med "bara" en trea i rostbetyg, blir framtiden intressant vad utslaget blir!
Testets billigaste bil, som också är fyrhjulsdriven, är alltså Suzki Ignis 1.2 High Executive 4WD som ligger på 172 000 kr med solid färg, antar ViB har köpt till metallic. Den bör vara testets kortaste bil också..
Med Volvo V90 och Suzuki Ignis klara, så tror jag starkt på Peugeot 3008 i teststallet. Även Kia Niro. Femte vet jag inte..
Håller med Lasse J, detta är inget bra val för mänskligheten. Men det speglar ju tyvärr som det ser ut i trafiken :(
Skall bli intressant att följa detta. Skillnaden mot min är D3 Awd där jag valde D4 Fwd.
Jag tror att Raphael spikade årets bilar i sitt inlägg.
Sedan ska det bli riktigt skoj att följa Volvon och dess eventuella brister och tillkortakommanden. Jag skulle kunna tänka mig att den kommer att kännas något undermotoriserad.
Tror också att Raphael ligger väldigt nära "facit"...:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.