Nästa artikel
Långtest: Tidig men fri service
Långtest

Långtest: Tidig men fri service

Publicerad 13 juli 2016
Subaru Levorg var först ut att servas av långteststallets nyheter 2016. Intervallet är i kortaste laget, men å andra sidan är servicen gratis.
Den första av 2016 års långtestbilar har varit inne på service. Redan efter 1 500 mil var tiden kommen för vår Levorg.

Man kan tycka att Subarus intervall är i kortaste laget, å andra sidan ingår servicen i nybilspriset under de tre första åren eller till och med 4 500 mil.

Hedin Bil i Akalla utförde arbetet, som omfattade 13 kontrollpunkter, smörjning av lås och gångjärn, byte av olje- och kupéluftfilter, samt påfyllning av sex liter motorolja. Enligt servicebladet skulle kalaset gå på 3 864 kronor – men det slapp vi alltså betala.

Lite anmärkningsvärt var att verkstaden gjorde en skriftlig notering om att varningslampan för fel däcktryck var tänd. Kunde de inte åtgärda saken när de ändå var igång?

Annars har Subarun gått felfritt under de senaste månaderna. Bilens pigga och lättkörda karaktär är lätt att tycka om. Lika trevligt är det inte att lotsa Levorg genom Stockholms eländiga köer. Bilen närmast skenar iväg vid minsta tryck på gasen, mycket irriterande vid krypkörning.
Subaru Levorg

Modell: GT-N

Årsmodell: 2016

Inköpspris: 286 800 kr

Aktuell körsträcka: 1 810 mil

Förbrukning (dek.): 6,9 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 9,1 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

 

Audi A4 (2016)

Mazda MX-5 (2016)

Opel Astra (2016)

Subaru Levorg (2016)

Toyota Avensis (2016)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Volkswagen Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Mazda6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Mercedes B180 (2012)

Hyundai i40 (2012)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-13 15:17
Pi

3864 kr efter blott 1500 mil.... Tur att den ingick i priset... Jämförelsevis kostade 1500-mila på vår lilla Kia 1171 kr...

#2 • Uppdaterat: 2016-07-13 16:29
benny karlsson

I tidningen ser man ofta kommentaren att 3000 mil är för lång och att man ska göra mellanservice. Nu är 1500 för kort..... Kan ni bestämma er, tack. Märkligt dock att varningslampan lämnades utan åtgärd. Någon kommentar från verksta´n? Lätt hjärnsläpp av tekniker'n? Krypköra? Låt bli gaspedalen så smyger den igång, det gör min Subaru. Värt att prova.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-13 17:47
Pi

Märkligt att en service efter blott 1500 mil kan vara så dyr - det borde rimligen bara vara olje + filterbyte vid den låga körsträckan. Oavsett om det är en Subba eller Ceed. För vår lilla Kia har det generellt varit högst överkomliga servicekostnader och för den förra Golf-dieseln nästan ännu lägre eller närmare bestämt 6300 kr t o m 6000-milaservicen (stor service inkl byte av bromsvätska).

#4 • Uppdaterat: 2016-07-13 18:14
S-E S

När gratisservicen är slut runt vid ca 4500 mil kommer det att kosta minst 11600 kr att ta sig till 9000 mil. Kr 2.60 per mil i service! Och vad ska man säga till folk som åker omvägar för att tanka 15 öre billigare per liter!

#5 • Uppdaterat: 2016-07-13 21:38
Zyn

Gratis?
Vem betalar det?

#6 • Uppdaterat: 2016-07-13 21:39
a128

Masse på hörnet byter olja och filter för under 1000:-

#7 • Uppdaterat: 2016-07-13 22:05
Swemba

Gratis? Ni menar väl "förbetald"?

#8 • Uppdaterat: 2016-07-14 09:05
Pi

Givetvis Swemba - men antagligen ligger inte den kalkylerade kostnaden i bilpriset för denna service på 3864 kr så verkstan får säkert avsevärt sämre betalt av Subaru-importören (= mera realistiskt betalt) än vad dom skulle fått av en privat-kund. Samma sak hos BMW kan jag tänka mig. Och troligen då billigare för bilköparen än om han själv skulle betala varje service.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-14 10:18
Styggavargen

Gratis, precis som hos BMW, kunden betalar ett högre pris för servicekostnaden är inkluderad i priset.. dvs dyrt.

#a • Uppdaterat: 2016-07-14 10:53
Pi

Styggavargen - var inte så säker på att det totalt blir dyrare för kunden. Jag tror faktiskt att det blir billigare för t ex BMW betalar säkert avsevärt mindre till verkstan är du och jag fått göra.... Och därmed en lägre kost i kalkylen på bilpriset. Men det vet ju trots allt bara de som prissätter bilarna så vi kan ju bara spekulera...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.