Full effekt – ingen svalka.
Nissan Qashqai åkte på sommarresa till sin födelsestad. Men väl hemma igen blev det hett om öronen.
Sommaren blev lite extra speciell för Nissan Qashqai. Långtestbilen fick nämligen åka hela vägen till födelsestaden Sunderland, strax utanför Newcastle på den brittiska östkusten, där Nissan skruvat ihop bilar sedan mitten av 80-talet.
Men Qashqai visade inga tecken på sentimentalitet utan tuffade bara på i vänstertrafiken. Färden gick längs Skottlands kust och det blev tydligt att bilen har sina förtjänster och brister på långresa. Så länge vägen är hyfsad är åkkomforten behaglig och stolarna sköna, men ljudnivån i kupén är hög och motorn är i tröttaste laget.
Det såg ut att bli en felfri sommar, men när Qashqai återvände till Sverige och den senkomna värmen slutade luftkonditioneringen att leverera svalka. Vi får se vad Nissan gör åt saken.
Men Qashqai visade inga tecken på sentimentalitet utan tuffade bara på i vänstertrafiken. Färden gick längs Skottlands kust och det blev tydligt att bilen har sina förtjänster och brister på långresa. Så länge vägen är hyfsad är åkkomforten behaglig och stolarna sköna, men ljudnivån i kupén är hög och motorn är i tröttaste laget.
Det såg ut att bli en felfri sommar, men när Qashqai återvände till Sverige och den senkomna värmen slutade luftkonditioneringen att leverera svalka. Vi får se vad Nissan gör åt saken.
Nissan Qashqai
Modell: DIG-T/115 hk Tekna 2WD
Årsmodell: 2015
Inköpspris: 235 800 kr
Aktuell körsträcka: 3065
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,6 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
AC redan trasig efter 3000 mil? Inte imponerande. 0,76 i förbrukning är knappast heller imponerande, inte på en diesel.
DIG-T/115 hk är bensinversionen av qashqai
Deeds: ja, det är det ju. Men, fortfarande inte särskilt snålt, 36% över är illa!
Körcykeln är i labbmiljö med all energikrävande utrustning avslagen (ingen luftkonditionering eller stereo på), drivhjulen körs på rullar (liknande dem som Bilprovningen använder för bromstester) och sedan körs motorn enligt en färdigprogrammerad körcykel med korta accelerationer i en kort sträcka. Har bilen start/stopp-system för motorn så ger det låga siffror i körcykeln men inte i verkligheten där start/stopp-systemet knappt används.
Förbrukningen kan nog stämma väldigt bra, min Octavia ligger på 0.65 liter/mil blandad körning (0.55 l/mil landsväg) och denna väger ca 1400 kg. Denna bilen ViB kört väger antagligen lite mer och har högre luftmotstånd. När jag jämförde CX-3 med Mazda 3 så drog CX-3 ca 15% mer och antagligen ligger nästan all förbrukning för att den är högre och har högre luftmotstånd. Räknar man lite på detta, 0.65 * 1.15 = 0,7475 (0,75) .. vilket hamnar när ViB's förbrukning. Så att mitt antagande att enbart förhöjt luftmotstånd utgör 15% av ökningen som en SUV drabbas av. Detta innebär att likvärdiga bilar (vikt) får ca 15% högre förbrukning enbart beroende på karossformen, Jippii vad alla är lurade. Nä, bort med SUV trenden den borde inte existera när vi har problem med utsläpp och klimatet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.