Det kostar på att serva en Mercedes.
Det kostar på att vara Mercedesägare. Vår senaste service vid 8 400 mil kostade – hör och häpna – 8 621 kronor!
Service B med plus paket är Mercedes benämning på denna storservice. Här ingår också ett så kallat säkerhetspaket, där bland annat underredet kontrolleras för att syna av eventuella skador och läckage. För vår del gällde det också kontroll av släpvagnskopplingen.
Rent praktiskt handlar det om att sju liter olja tappas ur och ersätts med ny. Utöver oljefilter byts också bränslefilter och luftfilter med insats.
I övrigt har vi betalat för ännu mer kontroller, till och med av punkteringsmedlet – som går ut i höst – och av förbandslådan – ”livslängd” till 2016. Vidare blev det ett tilläggsarbete för byte av bromsbelägg fram till en kostnad av 2 306 kronor.
B-klass har ett ungefärligt serviceintervall på 2 500 mil eller ett år. Vi har haft kontakt med ägare som kör betydligt mindre, men ändå måste in på årlig och likaledes tokdyr service för att garantierna ska fortsätta gälla. Oljebytena kostar på, men Mercedes hävdar att det skapas kondens och att oljor och vätskor åldras oavsett miltal.
Rent praktiskt handlar det om att sju liter olja tappas ur och ersätts med ny. Utöver oljefilter byts också bränslefilter och luftfilter med insats.
I övrigt har vi betalat för ännu mer kontroller, till och med av punkteringsmedlet – som går ut i höst – och av förbandslådan – ”livslängd” till 2016. Vidare blev det ett tilläggsarbete för byte av bromsbelägg fram till en kostnad av 2 306 kronor.
B-klass har ett ungefärligt serviceintervall på 2 500 mil eller ett år. Vi har haft kontakt med ägare som kör betydligt mindre, men ändå måste in på årlig och likaledes tokdyr service för att garantierna ska fortsätta gälla. Oljebytena kostar på, men Mercedes hävdar att det skapas kondens och att oljor och vätskor åldras oavsett miltal.
Mercedes B 180
Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 285 400 kr
Aktuell körsträcka: 8 545 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man inte åker 2500 mil om året så ser jag också kostnaden rusa iväg. Annars så kan jag inte tycka att det är dyrare än att åka Subaru. Impreza dieseln har inte varit billigare den, men så får man ju serva var 1500:e mil istället. Det som irriterat med C-klassen är att det inte är fasta intervaller på allt, så tilläggsarbeten kan komma på en A service lika gärna som en B.
Ingen som reagerar på förbrukningen, hur lyckas man köra på 0,62 liter/mil (diesel) med en sådan liten bil? Nästan 0,2 l/mil överförbrukning? Är det fel på motorn?
Den "medvetne konsumenten" köper nog det som premiumbilsverkstaden säger ska bytas.
Tycker det är bra att ViB skildrar vad en vanlig konsumnt hade åkt på, och på samma gång att Mercedes verkstäder försöker fula sig för att tjäna några extra kronor på en premium kärra.
Denna bil är inte på något sätt en prispressad bil där tillverkaren eller ÅF ska behöva dra in lite extra pengar på verkstadsbesöken för att täcka upp en risig marginal.
Redovisa gärna vilken verkstad ViB besökte så kan fler slippa bli blåsta av oseriösa verkstäder och handlare.
Jo, visst är det på eftermarknad man ser till att tjäna pengar. Många bilägare saknar både kunskap och möjlighet att göra enklare underhåll, och de tvingas bidra till lönsamheten.
De kanske inte heller törs chansa på att säga mot firman. "de är ju experter, de måste ju veta bäst".
Så, visst är det bra att ViB redovisar såna här stolligheter. Det drabbar alla, och behöver sättas ljus på.
Kanske blev det otydligt i texten. Servicekostnaden blev alltså 8 621 kronor, byte av bromsbelägg 2 306 kronor - in alles 10 927 kronor.
Ja det är verkligen en dyr service. När det gäller byte av belägg litar jag mer på mitt eget omdöme och på BP än på serviceverkstan.
Jag åker alltid till BP för årlig besiktning innan det är dags för serviceverkstan. Om alla bilägare lärde sig detta skulle många slippa bli blåsta!
@Kapten
Jag har inget agg mot Mercedes utan mot verkstäder och ÅF, i detta fall Mercedes, som försöker blåsa folk.
Hade det varit något annat märke som utnämt sig själv till premiummärke som haft sådana verkstäder så hade jag tyckt samma sak.
När jag som "medveten konsument" väljer en märkesverkstad så ska inte jag behöva gå igenom hela bilen innan och efteråt för att säkerställa att jag inte blir blåst. Dubbelkollar du så dom verkligen bytt olja och filter också?
Som tur är så finns internet idag där man kan läsa feedback och vad folk upplevt.
Hade varit intressant och höra vad Mercedes säger om bromsbytet, är detta normalt?
Har aldrig varit i närheten av denna kostnad för service varken hos Toyota eller Volvo som jag haft. Men, vill man vara fin får man lida pin som min mormor sa.
Håller med Styggavargen, hur kör ni? Jag snålkör en avensis-10 2,0 bensin på 0,62 sommar, årssnitt 0,66.
Är inte bromsbelägg exempel på prylar med slitagevarning? Jag har inte varit med om någon varning eller byte av klossar på mina nyare Volvo eller Audi eftersom jag bara har bilen mellan 12-15000 mil men på min förra gamla Mazda Miata -98 var det slitagevarning när det var dags att byta. I form av lite avsiktligt framkallat gnissel i det fallet men i det digitala samhället bör det väl finnas andra varningssystem?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.