Efter en kontroll med importören fick vi förklaringen till den lysande varningslampan. Bilens dator måste få de nya däcken med sina trycksensorer identifierade och kalibrerade. Det är en inställning som måste göras efter varje däckbyte. Det har medfört en viss irritation bland nybils-ägarna och därför har Subaru tagit fram kloningsbara sensorer. Då räcker det med att auktoriserade verkstaden identifierar däcken mot styrdatorn första gången. Sedan gäller det bara att montera hjulen på samma plats vid byte. Uppdatering tog knappa fem minuter!
Modell: GT-N
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 286 800
Aktuell körsträcka: 1 600 mil
Förbrukning (dek.): 7,0 1/100 km
Förbrukning (ViB:s): 9,1 l/100 km
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inlåsningseffekt... Tacka vet jag iTPMS som använder ABS-systemet för att jämföra rullavvikelser. Kalibrering i samband med byte av sommar/vinter gör man själv i bilen. Visst ett luftsensoriskt TPMS är alltid mer exakt, men hur exakt behöver det vara för att ge mig koll på att något hjul tappar lufttryck?
Jag gillar teknik och "Bling Bling" men man behöver ju inte överdriva...
Vansinnigt system som bara låser upp en ännu mer till auktoriserade verkstäder och detta för något så enkelt som lufttrycket i däcken.
Håller med Robban till fullo. Med iTPMS så är kalibreringen bara ett par knapptryckningar borta. Detta är nåt som bilköpare borde kolla noggrannare INNAN bilköpet.
Jo du Anti - så kan det vara men det slipper väl du med din gamla Astra kan jag tro. Fast just detta "problem" är inte existerande om man tänker sig för FÖRE bilköpet.
Ett riktigt usel system ta bort det snabbt
Jag har original TPMS på sommardäcken och pirat-TPMS på vinterdäcken - installerat och anpassat till bilen av lokal däckhandlare. Vid skifte gör jag en enkel kalibrering via bilens eget system.
Till skillnad från ABS-baserat system, läser jag av trycket - inte varning pga skillnad i rotationshastighet.
0,91 i förbrukning? riktigt dåligt för en så ny bil
Det sitter väl ingen sån låda i Levorgen eller?
http://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/
Peter E - Levorg har också en CVT-låda, men jag vet inte om det är exakt samma... Men som Thomas Possling, informationschef på Subaru Nordic säger: "– Hittills känner vi bara till att det är Outback och Forester med dieselmotor från modellår 2015 och 2016 som drabbas." Kanske är det dieselmotorernas högre vridmoment som blir för mycket för lådan? Speciellt vid kyla. Subaru har ju tidigare haft problem även med kopplingen till manuella dieselbilar, som också varit underdimensionerad... Slänger man i samma grejer som till bensinmotorerna?
"Uppdatering tog knappa fem minuter! "
-och kostade väl ingenting, naturligtvis!?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.