Hanteras varsamt. Hur tänkte ni här Mazda?
Vi tappade hakan när vi fick reda på vad det skulle kosta att ersätta den lilla pinnen som nollställer trippmätaren på långteststallets Mazda MX-5.
Temperamentsfull kan man inte kalla den, men nog blev hoppet från Avensis till MX-5 ändå kännbart. Den plötsliga utrymmesbristen har kompenserats väl av det vackra vädret som lett till att bilen rullat mer utan än med tak, något som mina 190 centimeter är tacksam för. När kupén är stängd slår jag nämligen huvudet i taket och när jag kompenserar för det genom att glida ner i stolen tar knäna i instrumentpanelens underdel.
Strax innan semestertestet blev det dags för 2 000-milaservice, vilken skedde på Bjurkells Bil i Bromma. Olje- och filterbyte, samt inspektion av bilens karossdelar och torkarblad kostade stallets kassa 3 119 kronor, varav 272 kronor kan tillskrivas lånebil i form av en Seat Leon.
När Mazdan ändå var inne bad vi personalen titta på den lilla pinnen som nollställer trippmätaren. Denna har av outgrundlig anledning gått av (inte konstigt med tanke på hur skör den är) och behöver bytas, även om funktionaliteten fortfarande är okej. Hakan föll till golvet när det kom fram att den inte går att byta separat. Vill vi ha den fixad måste hela instrumenthuset ersättas till en kostnad av styvt 12 000 kronor. Tänk på det nästa gång du dammar av mätartavlorna i din Mazda MX-5.
Strax innan semestertestet blev det dags för 2 000-milaservice, vilken skedde på Bjurkells Bil i Bromma. Olje- och filterbyte, samt inspektion av bilens karossdelar och torkarblad kostade stallets kassa 3 119 kronor, varav 272 kronor kan tillskrivas lånebil i form av en Seat Leon.
När Mazdan ändå var inne bad vi personalen titta på den lilla pinnen som nollställer trippmätaren. Denna har av outgrundlig anledning gått av (inte konstigt med tanke på hur skör den är) och behöver bytas, även om funktionaliteten fortfarande är okej. Hakan föll till golvet när det kom fram att den inte går att byta separat. Vill vi ha den fixad måste hela instrumenthuset ersättas till en kostnad av styvt 12 000 kronor. Tänk på det nästa gång du dammar av mätartavlorna i din Mazda MX-5.
Mazda MX-5
Modell: 1,5 Soft-Top
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 230 500 kr
Aktuell körsträcka: 1 942 mil
Förbrukning (dek.): 6,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jämför gärna med vad samma skada kostar på en BMW 5-serie!
Man kan använda den ordinarie km-mätaren. Anteckna startvärdet och subtrahera bara den senare högre avläsningen från den tidigare antecknade. Resultatet blir detsamma som trippmätaren skulle gett. Tro det eller ej. ;-)
Vilken jädra pinne? Jag trycker på en knapp i min bil...så är det fixat och nollställt, hoppas bara att jag slipper byta hela instrumentpanelen om den knappen går sönder...
Vilken skitlösning. konstruktören måste ha haft en dålig dag på jobbet. Jag skulle kräva att den åtgärdas på garantin.
Tråkigt fel på en så fin bil, och hur går den annars?
Totalt vansinnigt
Går det inte att fixa med lite lim?
!...
Helt sanslöst, men borde gå att få på garantin och resten av bilens livstid! Jobbar den som satte instrumenthuset med pinnen i produktion fortfarande kvar på Mazda?
Samma fel på min gamla Volvo -85. Tålde inte dammtorkning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.