Nästa artikel
Långtest: Historisk långtestbil
Långtest

Långtest: Historisk långtestbil

Publicerad 4 september 2015 (uppdaterad 14 september 2015)
20 000 milstolpar passerade.
Äldsta medlemmen i teststallet firar 20 000 mil. Aldrig tidigare har vi kört en testbil så långt som vår Volvo V70.
En milstolpe är passerad, eller snarare 20 000 stolpar. Med det har vi också i servicesyfte för 20:e gången  besökt verkstaden.

För etanolbilarna brukar varannan service hålla lägre pris, nu  blev det en dyr sådan, eller 4 030 kronor. Här ingick bland annat byte av 4,3 liter olja, oljefilter, luft- och multifilter.

Etanolförbrukningen ligger på en stabil nivå, men sedan senaste service, och med ett högre etanolpris, har vi förlorat cirka 300 kronor på att tanka E85 jämfört med bensin.

Vår V70, med 20 642 mil, blir nu också historisk. Aldrig tidigare har vi kört någon av våra långtestbilar så här långt. Det tidigare rekordet hade en Volvo 850 GLT -92 som vi testade 20 312 mil.
Volvo V70

Modell: 2,0 F

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 307 600 kr

Aktuell körsträcka: 20 642 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.

2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:



Citroën Cactus (2015)

Ford Mondeo (2015)

Nissan Qashqai (2015)

Skoda Fabia (2015)

VW Passat (2015)

BMW i3 (2014)

Skoda Octavia (2014)

Kia Cee´d (2013)

Mazda 6 (2013)

Volvo V40 (2013)

Hyundai i40 (2012)

Mercedes B 180 (2012)

Opel Ampera (2012)

Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

#1 • Uppdaterat: 2015-09-04 13:05
celef

bara volvo går så långt och bekvämt! bra jobbat!
i'm proud to be swede!

#2 • Uppdaterat: 2015-09-04 16:51
Gunnar Lindberg

En bil som rullar många mil på kort tid hinner naturligtvis med fler mil innan ålderskrämporna, rost t. ex. lägger den i graven. Sådan resultat är ganska ointressanta för privatpersoner som kör högst 2000 mil om året.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-04 17:37
Erlandson

"celef" You meen Chinese, I suppose!

#4 • Uppdaterat: 2015-09-04 23:28
S-klasse

20000 mil är väl inte allt för mycket för en bra bil, servad enligt rekommendationerna.

Min förra bil, en W124 från -88, hade gått 18800 mil när jag köpte den, 52000 mil när jag sålde den. Min "nya", W210 -00, hade bara gått 10000 mil och var välservad när jag hittade den, nu har den passerat 20000 och jag räknar med att köra många mil till med den.

Har funderat på hur bra det egentligen är med de långa service intervallen på moderna bilar när de blir lite äldre och gått några mil. Brukar boka in service på min W210 efter ca 2000 mil även om datorn tycker att jag kan köra ytterligare 500 eller mer mil. Fick även rådet av min verkstad att gå över till halv syntet olja i.st.f. hel syntet när motorn börjar bli äldre och t.ex. packningar börjar torka.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-05 15:52
Tobo

Många Prius-taxi har som nämnts rullat 50000-70000 mil.

Även Toyota Avensis rullar långt, här ett exempel på en som rullat 75000 mil (vid senaste besiktning):
http://biluppgifter.se/fordon/?o=3423182&i=0&s=merinfo

#6 • Uppdaterat: 2015-09-05 17:35
Lars58

20000mil på 7år är väl ganska ointressant. Mer intressant vore väl att få se listan över reparationer och problem som den drabbats av. En diger lista om inte jag minns fel från tidigare långtestrapporter om denna.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-06 16:59
Mistro

Sådär ja,..en artikel om Volvo och fanatikerna går igång direkt om hur fantastiska dessa bilar är och givetvis vill den andra "halvan" jämföra med hur bra Japanska bilar är. Väx upp för helvete någon gång!!!!

Ni får gärna visa upp en enda bilmodell som servats varje 1000:e mil till dyra pengar som INTE håller 20.000 mil. Bättre att ni läser tidningen innan ni uttalar er för i åtminstone MIN värld så spelar det en stor roll vilken kostnad som spenderas. Tyvärr tar allt för få utav er hänsyn till detta. Volvo V70 är en stor och dyr bil att köpa. Den är också väldigt dyr att äga oavsett när man köper den. V70 är annars en väldigt fin bil men precis som ALLA andra bilar så kan den rulla precis hur långt som helst om man inte tar hänsyn till kostnaderna.
Om ni inte orkar att ta reda på hur mycket just den här bilen har kostat sedan dag ett så kan jag berätta det för er,..men jag misstänker att ni som vanligt inte bryr er då ni ändå har er bestämda mening klar för er. Det är ju en Volvo!

#8 • Uppdaterat: 2015-09-06 20:33
Mistro

Oavsett motoralternativ så är det en Volvo som vi pratar om och det är också de som sätter priserna som vi måste betala. Sen har flera utav problemen inget att göra med motorn så att skylla allt på sämre kvalitet p.g.a Ford är inte rättvist. Vi har redan skrivit spaltmetrar angående ämnet "AL" och nu som alltid så kringgår du alltid huvudämnet. Jag har aldrig sagt att en Volvo eller MB är dålig utan helt enkelt bara att man måste ta hänsyn till kostnaderna som är viktiga för de flesta utav oss. Har man råd med en ny Volvo och även pengar att underhålla den så får man ju en mycket fin bil. Problemen blir ju när man mörkar för kommande ägare som inte har lika mycket pengar att dessa bilar är dyra i drift. Tar man hänsyn till kostnaderna så anser jag att både Volvo,MB mfl lite finare bilar har ett oförtjänt bra rykte om att vara pålitliga då precis allt kan hålla hur länge som helst om spargrisen aldrig tar slut.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-07 08:15
hultarn

Här jämförs som vanligt äpplen och päron, siffror från olika länder kors och tvärs, provocerande uttryck används, ingen skillnad mot tidigare alltså.

Det finns vissa Volvo och Mercedes som har rullat långt, men inte gör märket 40000 mil i snitt. Motbevisa det gärna.

Och, visst är bilarna billigare att ha om man har dem som tjänstebil, men.. nu är det ju inte så att majoriteten av svenska bilägare har möjlighet att ha tjänstebil, de får helt enkelt betala sin bil själva. Och då är inte V70 en billig bil.
Ingen överraskning att mellanklassbilarna ökar.

#a • Uppdaterat: 2015-09-07 18:52
Mistro

Ja vi bäddar ju för en massa missförstånd då man inte pratar om samma sak. Vill man nu ha en stor och kanske även rymlig bil med bra komfort och oslagbar krocksäkerhet ( för sin ålder ) och absolut inte vill kompromissa med detta så är ju en V70 väldigt svårslagen. Min tes är dock att merparten ( eller i vart fall väldigt många ) utav alla som åker begagnade V70 privat gör det för att de tror att det inte finns bättre/billigare alternativ. Modellen har så gott rykte och med namnet Volvo i åtanke så känns det nästan löjligt tryggt. Alternativet för en 5 år gammal Volvo kanske kunde ha varit en ny Ford Focus men alla tänker inte som att det finns några alternativ alls. ( Nytt = dyrt ,...Volvo = bäst o.s.v i alla lägen )

Sen vet jag inte riktigt hur du räknar "AL" i din kalkyl om kostnaderna över 40.000 mil ....Bara bränslekostnaderna lär överstiga de pengar som du pratar om. Har för mig att nämnda V70 landar någonstans runt 38Kr/milen och även om nästa ägare får bilen för kanske 50.000kr så lär milkostnaden troligtvis ändå landa runt 30Kr eller högre om man har lite otur. Ser man då kanske det alternativet att man inte behöver så stor bil så kan en nyare mellanklass bil bli ett klart vettigare val ekonomiskt.
Sen tror jag att du måste frångå din tes om hur långt vissa bilar kan rulla då det faller rätt ointressant för de flesta utav oss eftersom att vi som bekant vill föryngra oss i ett högre tempo idag mot tidigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.