Nästa artikel
Långtest: Det räckte med beläggen
Långtest

Långtest: Det räckte med beläggen

Publicerad 25 september 2015 (uppdaterad 25 september 2015)
Det visade sig att vi inte behövde byta de främre bromsskivorna, efter närmare inspektion av vår långtestbil Mazda 6.
Heders åt Mazdaverkstaden J Bil i Täby, Stockholm. Trots att bromsskivor var beställda, enligt förvarning från Torvalla Bil vid service förra hösten, byttes inte skivorna. Inspektion och provkörning visade att de främre skivorna inte var tillräckligt slitna. Det räckte gott och väl med att byta beläggen och på så vis blev kostnaden ”bara” 1 976 kronor – den här gången.

Känningarna av pulserande bromsar upphörde också mycket riktigt. Däremot förvarnar verkstaden att det troligtvis blir dags för byte av skivor och bromsbelägg bak vid nästa service. Här noteras aningen av slitage i form av rost på kanterna av bromsskivorna, men utan risk för att köra ytterligare ett par tusen mil.

Mazdas grundservice vid 8 000 mil är betydligt kostsammare än den vid 6 000 mil. Nu betalade vi 4 549 kronor, förra hösten gick det på 2 790 kronor.
Mazda 6

Modell: Wagon Optimum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 7 874 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-25 11:36
VW Polo 2012

Jag kan inte förstå hur bromsarna kan pulsera, när inte bromsskivorna skeva .

#2 • Uppdaterat: 2015-09-25 11:59
Roger Skagerström

Japsen : De jobbade nog inte gratis. Känns inte så farligt om det är belägg plus arbete. Arbetet var troligen näramre 50% av kostnaden.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-25 14:25
ENTJ1

Bak, ett par tusen mil till,då 10000 och knappt 3 år livslängd,känns riktigt dåligt.
Pulserande bromsar pga belägg?
Mazdas originalbelägg/skivor är alltså av usel kvalitet,både fram och bak tyder på att det är samma medvetna skräp,och inte en felbatch.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-26 17:07
Roger Skagerström

Att byta skivor efter 10 000 mil är väl inte så jävla dåligt? Det är ju oftast ägare 2 som får ta denna gigantiska kostnad. Om man betänker att bilen med största sannolikhet behöver oerhört lite reservdelar i övrigt skulle jag lätt kunna leva med det.

Bin BMW har jag inte behövt byta vare sig skivor eller belägg på och den har gått lite över 8000 mil nu. Däremot är väldigt mycket annat bytt. Föredrar ärligt talat att bromsa bort pengarna över att blinka bort pengarna eller att få betala en massa pengar för att slippa frysa på vintern.

Milkylainen: Om det är som det var "förr" så har Mazda som högts 1 års serviceintervaller. Better safe than sorry typ. Sen är varje service inte så dyr. På förra generationens Mazda6 så fick jag förklarat för mig att dieseln var dyrare att serva eftersom man vid service (varje eller varannan - osäker) servade spridarna. Tror man rengjorde och justerade dom. Och det tar väl sin lilla tid antagligen.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-26 18:21
Rikard

Byta bromskivor i tid och otid verkar vara verkstädernas mjökko.
På en firmabil jag hade ville dom byta skivor/klossar fram vid 6000 mil, jag avböjde.
Vid 12.000 mil bytte jag klossarna själv, vid 16.000 mil skivorna.

Vib ska nog vara glada att det var en Mazda, för dom tillhör dom billigare när det gäller byte av bromsdelar, framförallt har dom rimliga priser på arbetet.

Bromsklossar och byte, rek pris av generalagenten.
Nya Mazda 6 1.536:-
Volvo V70 2.440:-
Superb 2.513:-
VW Passat 3.940:-

Skivor runt om. Klossar tillkommer (främre klossar)
Nya Mazda 6 4.073:- (1.122:-)
Volvo V70 5.118:- (1.000:-)
Superb 6.745:- (1.313:-)
Nya VW Passat 7.193:- (2.590:-)

Sen tycker jag det är lite dåligt av ViB att inte redovisa vad som ingick i servicen som var dyrare, det är ju sånt som är intressant.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-08 20:41
jete

Rost på kanten?! Det är inte där man bromsar och så länge som godkänd RETARDATION erhålls vid besiktning så skall inga skivor bytas. Rostiga skivor bromsar hur bra som helst, de är släta. När skall folk inse detta, det är ett väldigt gnäll om rostiga bromsskivor. En normal skiva håller många hundra km, En dålig skiva kan bli skev p g a olämpligt materialval och behöver bytas. Detta är ett fabriksfel och beror på oerfarna konstruktörer. Det är där eländet börjar.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-06 13:24
Hans Berglund

Slitage av bromsskivor varierar beroende på förarare, kvinnor sliter mindre bromsskivor och klossar,,grundat på lång erfarenhet på bilverkstäder,, i Stockholm är körkulturen sån att det kostar mycket bromsgrejor.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-25 10:24
milkylainen

Bra med en verkstad som inte låter kunden bara pynta jämt och inte använder huvudet. Det är faktiskt lite cred även om det är det beteendet man faktiskt förväntar...

Det låter rimligare med bara beläggen även om det är hyfsat tidigt fortfarande. Jag har kört 24500 mil med min bil och bara bytt bak. Fram är fortfarande helt orört och helt ok efter 8 år.

Service vid 6000 och 8000 mil? Är det 2000 mila intervall på Mazdan? De flesta andra har 3000 på sina dieslar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.