Tredje gången gillt? Nu hoppas vi att backkameran i vår långtest-Hyundai ska fungera utan problem.
Bilden är tillbaka på Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40. Men nu har istället ett irriterande ljud uppstått under sätet.
Härligt, nu har vi bild igen. Det har varit strykande åtgång på backkameror hos både Hyundai och Kia. Nyligen fick vi vår tredje kamera i ordningen installerad i vår i40.
Den glappande kameran reklamerades vid senaste servicetillfället, men då fanns inga i lager. Förhoppningvis är det bättre kvalitet på den ”nya”, även om den ser exakt likadan ut som tidigare.
I samband med kameramonteringen fick vi också nya golvmattor, också tidigare restnoterat.
Vi har också i omgångar reklamerat missljudet från instrumentbrädans plastpanel. Det har åtgärdats via justering och avskavning av den nedre plastkanten som legat för ”tajt” mot A-stolpen.
Dessvärre har skramlet/gnisslet återkommit framför passagerarstolen. Plasten är uppenbarligen temperaturkänslig och nya justeringar av fästena bör göras för att få tyst på eländet.
Den glappande kameran reklamerades vid senaste servicetillfället, men då fanns inga i lager. Förhoppningvis är det bättre kvalitet på den ”nya”, även om den ser exakt likadan ut som tidigare.
I samband med kameramonteringen fick vi också nya golvmattor, också tidigare restnoterat.
Vi har också i omgångar reklamerat missljudet från instrumentbrädans plastpanel. Det har åtgärdats via justering och avskavning av den nedre plastkanten som legat för ”tajt” mot A-stolpen.
Dessvärre har skramlet/gnisslet återkommit framför passagerarstolen. Plasten är uppenbarligen temperaturkänslig och nya justeringar av fästena bör göras för att få tyst på eländet.
Hyundai i40
Modell: 1,7 CRDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 12 025 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,1 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oh "asiatisk kvalitet" jojo... ;)
De borde kanske testa att smörja anliggande plastytor med teflonspray motsvarande. Ska tydligen även finnas rätt tunn filttejp som man kan sätta dit som effektivt får tyst på gnekande.
Raphael : Blanda inte ihop japansk och koreansk ;)
Nåja - tror nog att Koreanskt står sig bra i jämförelse med en del sydeuropeiskt..:)
vad gör väl lite gnissel i en bil, hur dyra och tunga kommer inte bilarna behöva vara för att uppnå total tystnad?
jag tycker dagens konsumenter är för orealistiska
Som att man vill bo i mitt stan men man står inte ut med störningar...
För att man får mycket bil för pengarna? Inte alla har råd med Audi eller Mercedes.
Jag måste hålla med kapten här, varför köper man en sådan bil?
Jag har nyligen provat ett flertal bilar i samma klass, inte många jag blev impad över, men inte sjutton var det gnissel i någon av dem!
Jag har nog haft alla de "vanliga" märken på bilar som finns i Sverige och just nu har jag en i40.
Är inte överdrivet förtjust i den men den gör sitt jobb och den gör det bra. Billig i drift,generösa garantier och otroligt stora innerutrymmen. Inga som helst problem att ha en bakåtvänd bilbarnstol bak och sitta normalt fram tex. Min kamera har lagt av en gång. Den byttes samma vecka. I övrigt har den knallat och gått i snart 5000 mil utan större problem. Antydan till knarr eller missljud har jag inga.
När det är dags att byta om ett år ungefär så överväger jag inte en i40 igen men det är enbart för att jag vill testa nytt igen. Dock så väger rejäla garantier tung i valet av bil. Tror det kan bli en SUV eller Crossover. Sorento och Qashqai är starka kandidater hittills..
Shogun, jag tror inte att det är en dålig bil, men passar den i Sverige med vårt klimat?
Många bilar söderifrån bör ju marknadsanpassas ordentligt innan de tas hit.
Shogun, det var en fråga om den passade i vårt klimat!
Tydligen är den berättigad efter att man läst ViBs erfarenheter.
Personligen skulle jag aldrig drömma om att köpa den med dess små skottgluggar till sidorutor oavsett hur lång garantitid den har.
Hur kom nu Saab och Volvo in här? Det är väl ändå bilar som Shogun har ganska begränsad erfarenhet av.
Här handlar det ju om i40 passar vårt klimat och då behövs det ju andra kriterier än rattvärme och värme i baksätet, även om det naturligtvis inte är att förakta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.