Däcket blev illa tilltygat.
En olycklig chikan-krock skickade långtest-Toyotan på verkstaden. Det kunde ha blivit dyrt, men vi slapp undan med självrisk.
Ibland går långtestbilarna sönder av sig själva. Men det händer tyvärr också att vi själva förstör dem. En bil som nyligen drabbades av en incident som resulterade i ett veckolångt verkstadsbesök är Toyota Avensis.
Så här gick det till: en inlånad hjälpchaufför missade i mörker och snöyra att vägen han åkte på var åtsnörpt av en fartsänkande chikan. Han brakade rakt in i den höga stenkanten med påföljd att både däck och fälg på högersidan fram förstördes totalt.
Men inte nog med det. Även delar av hjulupphängningen förstördes och totalt gick reparationen på över 24 000 kronor. Som tur är täckte Toyotans vagnskadegaranti större delen av kostnaden och långtestkassan belastades bara med självrisken.
Avensis-kombin kom sent in i stallet och har hittills bara hunnit avverka drygt 400 mil. Snittförbrukningen ligger på 7,8 l/100 km, 26 procent mer än vad som anges i deklarationen.
Så här gick det till: en inlånad hjälpchaufför missade i mörker och snöyra att vägen han åkte på var åtsnörpt av en fartsänkande chikan. Han brakade rakt in i den höga stenkanten med påföljd att både däck och fälg på högersidan fram förstördes totalt.
Men inte nog med det. Även delar av hjulupphängningen förstördes och totalt gick reparationen på över 24 000 kronor. Som tur är täckte Toyotans vagnskadegaranti större delen av kostnaden och långtestkassan belastades bara med självrisken.
Avensis-kombin kom sent in i stallet och har hittills bara hunnit avverka drygt 400 mil. Snittförbrukningen ligger på 7,8 l/100 km, 26 procent mer än vad som anges i deklarationen.
Toyota Avensis
Modell: TS 1.8 ActivePlus
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 276 900 kr
Aktuell körsträcka: 435 mil
Förbrukning (dek.): 6,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,8 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dessa förb---e stenkanter! De ser säkert snygga ut på arkitektens dator, men är en styggelse i verkligheten.
Självklart får bilägarna betala följderna, som vanligt. ...
Fel bakom ratten
Tycker inte långtestkassan ska belastas av förarens misstag, det borde gå på en separat kassa då det knappast är bilens fel att föraren gör ett misstag
Den ser väldigt arg ut i nosen!
Det var nog för att den fick en smäll i det fula trynet?
Längs landsvägarna byggs hinder och faror bort för att sedan placeras i stadsmiljö, hur tänkte de där???
0,8 är helt ok med bensinmotor i verklig körning. vill man ha lägre förbrukning finns en 1,6 liters diesel från bmw.
0,78 I förbrukning är helt ok , bilen har bara gått ca 450 mil, efter 1000 mil kommer förbrukningen
att minska, det är min teori, så har det varit med mina bilar oavsett märke.
I "min" lokalgata finns 2 st "länsmansryggar" som är så illa anpassade att det inte ens går att köra i de stipulerade 30 km/tim. Vid 20 km/tim känns det ungefär som man körde vinkelrakt mot en kraftig trottoarkant. Alla de som arbetar måste köra över dessa missfoster 2 gånger per dag, hur sliter inte detta på både bilar och ryggar. Dessutom till vilken nytta, det är endast där folk kör i 30 eller därunder, resten av lokalgatan tror man att det är fri hastighet trots flera korsande cykelbanor totalt utan sikt.
Kan tänka mig att det gick lite väl fort.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.