Vi sammanfattar teståret med bil 174 och listar bra och mindre bra saker med Volkswagen Polo.
Teståret 2018 lider mot sitt slut. Långteststallet har rullat sina 4.000 mil per bil och nu är det dags att sammanfatta hur det var att leva med bilarna. I det här avsnittet berättar Maria Dahlin och Nils Svärd om Volkswagen Polo och dess strapatser under året.
(Vi ber om ursäkt för dåligt ljud. Mikrofonerna fungerade inte vid inspelningen.)
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om mickarna inte funkade, så borde självklart ViB gjort om inspelningen. Nu är det nästan omöjligt att höra vad de säger.
Kul att ni vill och vågar producera videomaterial med. Fortsätt så. :-)
Men ni har kanske lite vassa kanter att slipa på.
Kändes lite "Ad-hoc" om vad de skulle säga, nästan som de kom på efterhand vad som skulle sägas. Synd att de utrustar bilen med så klent lyse, men man ser också att reflektorerna är nästan obefintliga då strålkastaren är väldigt liten på bilen. Roligt att veta att det ändå fungerat så bra med denna "lilla" bil som familjebil. Vet själv när man var liten grabb och åkte i familjens Opel Kadett, bilarna var inte stora på den tiden men det fungerade faktiskt bättre än vad man tror. Vi i Sverige kör allt som oftast i för stora bilar.
Där är jag benägen att hålla med Vargen. Varför skall man ha en stor kombibil som lastar kylskåp eller massa annat skräp.
Hade jag varit fullvuxen på längden så jade jag garanterat köpt en mindre bil. Trivdes ypperligt med min Golf 1 på 80-talet. Men nu drygt 30 år senare så behöver kroppen en bättre körställning och komfort i förarstolen och tinitusen vill ha en tyst bil, så då föll valet på en SUV i mellanstorlek för att klara minst 3-timmars sittningar i bilen. Men för kortare turer så skulle det funka ypperligt med en bil av Polos storlek. Och så är det ju lite mer inspirerande att köra en liten kompakt allert (bensinare) bil, med manuell växellåda.
40-talisten: Självklart hade vi, i den bästa av världar, där inga sjukdomsfall inträffade eller där alla redaktionsmedlemmar fanns på plats hela tiden och inte befann sig på något test, spelat in videon igen. Men nu var det ont om tid inför jul och alternativet var att slopa vloggarna helt, men det kände vi inte att vi ville göra. Det kommer en till imorgon om Kia Optima med sämre ljud, men sedan fick jag ordning på mickarna.
Intressant video. Ljudet var ändå ganska hyggligt, men så såg jag videon på en stationär dator med separata högtalare.
Guran, du kör runt i en stor bil rent utsläppsmässigt... fast i form av en mindre mellanklass bil. För jag antar det är CX-5 du pratar om? (jag har provat den). En vanlig Golf lastar mer och är tystare jämfört med CX-5.
Nä Vargen
CX-5 an är borta och har ersatts av en GLC
Men nu är inte lastvolym det minsta avgörande för mitt bilköp, köpte GLC för att det är en av de tystare bilarna att åka i och att jag sitter komfortabelt, något som jag har svårt att få till i 90% av alla bilar
Och tror säkert att en Octavia lastar mer, men ser inget behov av att kunna lasta en massa
Rent utsläppsmässigt så har jag en snittförbrukning på under 0,6 l/mil så känner mig inte som nån stor miljöbov
Om det är en GLC 220d så är den nästan större än en Octavia, den är någon centimeter längre (typ 2-3 cm). Men väger dock ca 2 ton. Lyckas du köra en sådan under 0,6 liter/mil får jag nog säga grattis. Snittet ligger på 0,15 liter/mil mer nämligen..(ca 0,75/mil diesel). Utsläppsmässigt kan detta jämföras med en gammal Avensis ifrån 2006 med bensinmotor automatiskt låda (jag kände mig som en miljöbov när jag ägde den, hög förbrukning och höga utsläpp).
Vargen
Vill hävda att den utsläppsmässigt är betydligt bättre än din nuvarande Octavia. Kollat du på Spritmonitor så skulle jag vilja påstå att den förbrukningen inte är representativ för svenska landsbygdsförhållanden, allt för mycket körning i höga farter på Autobahn ligger till grund för de siffrorna.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/det-blev-en-mercedes?page=2
SCR katalysator, Preem diesel med 30% HVO så 0,4 l/mil med fossilt bränsle är betydligt bättre än många snålbensinare
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.